Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Larmdiod med eget liv - Saab 9000 CS -96

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Larmdiod med eget liv - Saab 9000 CS -96

    Hej alla mekglada!

    Så här på höstkanten tänkte jag att jag skulle fixa lite i samband med servicen. Och turen har nu kommit till larmdioden på instumentpanelen. Som så många andra, har jag trubbel med att den blinkar helt efter eget tycke och det är störigt när det blir höstmörker och man kör omkring.

    Klok som jag är, loggar jag in här och söker efter den fotoförsedda tråd som mycket tydligt förklarar hur man byter den trasiga transistorn i larmboxen (som ställer till problemet med dioden). Men ve och fasa, hur jag än söker, finns den inte!

    Är det någon som har en aning om vilken trissa jag ska byta och vilken sort det ska vara (NPN, PNP etc)? Och ja, det är originallarmet det gäller...VSS...

    See ya!
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Larmdiod med eget liv - Saab 9000 CS -96

    Oj!

    Jag måste ha kommit på ett riktigt udda problem, eftersom ingen verkar ha en aning...Men jag uppar och hoppas på ett mirakel...

    Om nån har koll på vilket stift på boxen som är larmdiodens utgång kan jag ju faktiskt felsöka lite själv också...
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Larmdiod med eget liv - Saab 9000 CS -96

    Den blinkar inte felkoder då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4

    Re: Larmdiod med eget liv - Saab 9000 CS -96

    Citat Ursprungligen postat av Bmos
    Hej alla mekglada!
    Klok som jag är, loggar jag in här och söker efter den fotoförsedda tråd som mycket tydligt förklarar hur man byter den trasiga transistorn i larmboxen (som ställer till problemet med dioden). Men ve och fasa, hur jag än söker, finns den inte!

    Är det någon som har en aning om vilken trissa jag ska byta och vilken sort det ska vara (NPN, PNP etc)? Och ja, det är originallarmet det gäller...VSS...

    See ya!
    Jag skrev ett inlägg om det här 2004 eller tidigare(minns inte exakt när) i forum.saabturboclub.com, men det verkar ha försvunnit ut i cyberrymden.
    Larmdioden är ansluten till stift 2 i boxen. I mitt fall var det en ytmonterad transistor som drev larmdioden som hade gått hädan. Den var lätt att hitta eftersom den var ordentligt bränd. Om jag minns rätt så var det en pnp-transistor.
    Jag bytte den på vinst och förlust mot en transistor som jag hade liggandes och det hjälpte.
    Tommy Falkenström
    SAAB 9-5 Aero SC 2005

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Larmdiod med eget liv - Saab 9000 CS -96

    Lysande!

    Då ska jag bege mig in under instrumentpanelen och locka det onda ur den.
    Tackar för hjälpen och när jag får tid för manövern kanske det vore dags att ha kameran i närheten.
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

Liknande ämnen

  1. tempmätare som kör sitt eget race saab 9000,
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 17:17
  2. Larmdiod i 9000
    Av Botte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •