Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: hjullager og 9-3

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 167

    hjullager og 9-3

    Försökte använda sökfunktionen, men jag lyckas inte söka på hjullager + 9-3, 9-3 verkar inte gå att söka på...

    Så jag hoppas på hjälp här... En OG 9-3 2002 är det... Lite orolig att ett hjullager kan vara på väg, vibrationer och något som låter som lagerljud, dock ej nån förändring när man svänger... Trodde det berodde på nya däck, men nu är vinterdäcken på och ljudet är kvar... Men det låter som höger fram som jag för ett år sen bytte bromsskiva på och använde (tyvärr) ganska mycket våld (avdragare och slägga hjälpte inte så till sist blev det vinkelslip och slägga) för att få av skivan. Vänstersidan var jag försiktigare med och kapade bort bromsskivan med vinkelslip runt navet istället... Mycket bättre...

    Nåväl, nu till problemet, jag har fått för mig att lagret är pressat och det är riktigt bökigt att byta om man bara har vanliga verkyg...

    Så, svar (eller länkar till trådar) på hur man byter (så jag kan fundera ut om jag kan göra det själv) eller tips om nåt ställe som gör det för vettiga pengar i stockholm med omnejd, nånstans mellan uppsala och södertälje funkar om det är rätt pris... Borde vara lättare få loss skivan eftersom den bara suttit på ett år...

    Vad kan det kosta förresten, nån som har gjort det och har pris?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: hjullager og 9-3

    Jag bytte ett framhjulslager på min 9-3 -00 med bara vanliga verktyg, ett skruvstycke och en gassvets.
    Lagret satt mycket hårt och inte blev det bättre av all skit och rost heller. Jag pressade ut det med skruvstycket och använde olika distanser, plattjärnsbitar, hylsor och vad jag nu kunde hitta. En rejäl hammar behövdes också och jag fick lirka lagret mha hammare och skruvstycke åt båda hållen (fram och tillbaks) många gånger innan jag fick ut det. Det tog mig ett par timmar och jag var nära att ge upp flera gånger. Jag till och med kontaktade SAAB för att få hjälp men dom var inte intresserade!

    För att det nya lagret skulle glida in "lätt" så jag slapp slå på det värmde jag lagerhuset något först med gassvetsen. Då gick det rätt lätt att pressa dit lagret mha skruvstycket.

    Nästa gång går det kanske litet lättare för då kan jag använda det gamla lagrets ytterhylsa (något nedslipat så att det inte fastnar i lagerhuset) för att pressa ut lagret som skall bytas och i det nya. Kanske värmer jag också lagerhuset något för att lättare få ut lagret.

    Per L

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915

    Re: hjullager og 9-3

    dylika lager ska helst monteras med press och jämt tryck. Att försöka i skruvstycket och slå och banka kanske går men ger oftast bara lagerskador på tid och längd. Även om en del lyckas så kan det lika gärna gå åt andra hållet...
    Ett tips för den som gör det själv är att man inte behöver pressa ur det gamla utan man petar isär lagret, torkar rent och sen lägger två svetssträngar runt hela diametern i gropen där kulorna snurrar. När svetsen sen svalnar så krymper lagret och det är oftast bara att peta hur hela lagerbanan utan jäkelskap.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 167

    Re: hjullager og 9-3

    Tipset med svetsen var ju genialiskt... Dock, låter som det kan jävlas endel, då jag bara har mekmöjlighet en bra bit hemifrån (och svårt att lämna kvar bilen där, åtminstone inomhus) låter det som om det bästa är att lämna in det... Vad kan det kosta tro? Har de press som kan användas utan att ta loss spindeln borde det vara rätt enkelt... Givet att inte bromsskivan sitter... Det skulle jag ju iofs kunna kolla innan, det är ju väldigt lätt att prova...

    Hur länge kan man köra med missljud utan att det är skadligt tro? Ska prova att hissa upp och känna om det är glappt, men gissningsvis måste man bort med bromsbackarna för att kunna avgöra det och jag har inga verkyg alls där jag bor...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5

    Re: hjullager og 9-3

    Hej!

    Inte måste väl bromsarna bort för att du ska kunna känna om lagret glappar? Hissa upp bilen i fram och ryck i hjulet. Är det glappt så känns det. dock så behöver lagret inte alltid glappa så mycket, utan det kan ge oväsen från sig ändå.

    Du kan ju t.ex jämföra hur mycket lagerljud du hör om du snurrar vänster hjul först, och sedan höger. Har du lagerljud när du snurrar hjulet för hand så är lagret relativt slut och bör bytas snarats möjligt.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •