Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

  1. #1

    Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Har en saab 9000 91:a som acc:n lagt av på.

    Igår kväll fungerade den utmärkt men i morse blåser den bara kallt.

    -Jag har gjort självkontrollen (när man håller in auto och den andra knappen längst ner till höger). Den visar siffran "0" och innan jag gjorde den så visade den siffran "1".
    -Jag har fyllt på mer glykol i kylarebehållaren men det hjälper inte heller.

    kan det vara någon givare som lagt av?
    kan det vara spjällarmen?
    någon som har några ideèr om detta och vad det skulle kunna kosta?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Blåser de bara kallt är de nog en liten motor som har lagt av för att föra luften genom värme paketet.
    Kolla med någon nära dig som har APC och se vilken motor som behöver bytas ut.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Tack, kan man byta ut den själv? är det svårt att komma åt den? vad kostar en sådan på skroten?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Blåser de bara kallt är de nog en liten motor som har lagt av för att föra luften genom värme paketet.
    Kolla med någon nära dig som har APC och se vilken motor som behöver bytas ut.

    MVH

    F
    Fredrik menar nog EPC som är en elektronisk reservdelskatalog (som dessutom är upphovsrättsskyddad likt många andra programvaror.)
    Tror du har mindre nytta av denna i det här fallet utan då är det nog tillräckligt att läsa här:
    http://townsendimports.com/Web/clima.../acc2index.htm

    Det kan vara så enkelt att det hoppat loss från armen: http://www.quasimotors.com/Blower_motor_flaprod.htm

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Innan du börjar stora arbeten kolla först lilla ACC fläkten som sitter på höger av TCS knappen (eller an tom knapp om din bil inte har TCS), jag menar på vänster om ACC-panel. Om den är mycket smutsig och inte snurrar längre blåser ACCn kallt oavsett vilken temperatur man justerar på panelen.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Citat Ursprungligen postat av berkbs
    Innan du börjar stora arbeten kolla först lilla ACC fläkten som sitter på höger av TCS knappen (eller an tom knapp om din bil inte har TCS), jag menar på vänster om ACC-panel. Om den är mycket smutsig och inte snurrar längre blåser ACCn kallt oavsett vilken temperatur man justerar på panelen.
    Nja, visst får du värme om du ställer ända upp till "HI" även med trasig kupéluftsensor? Eller minns jag så fel?

    Lite om rengöring av kupéluftsensorn: viewtopic.php?t=206249

    Flyttar förresten tråden till "Ljud och elektricitet".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av berkbs
    Innan du börjar stora arbeten kolla först lilla ACC fläkten som sitter på höger av TCS knappen (eller an tom knapp om din bil inte har TCS), jag menar på vänster om ACC-panel. Om den är mycket smutsig och inte snurrar längre blåser ACCn kallt oavsett vilken temperatur man justerar på panelen.
    Nja, visst får du värme om du ställer ända upp till "HI" även med trasig kupéluftsensor? Eller minns jag så fel?

    Lite om rengöring av kupéluftsensorn: viewtopic.php?t=206249

    Flyttar förresten tråden till "Ljud och elektricitet".
    Det ska vara så att vid High eller LOW så styr ej ACC temperaturen på luften så den bör inte påverka i detta fall.

    Jag har haft ett likande fel då var det reglermotorn till värme/kyl spjället som hade gett upp, enkelt att byta och ej dyr.
    sitter bakom ACC panel, kommer enklast åt genom att lossa handskfacket
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    Jag hade samma problem för många år sen. Dock blåste den varmluft på läge "Hi". Då var felet själva panelen. Svenska Bil gav mig härliga prisuppgifter på allt från 6000 till 20000 kronor för den (självklart olika uppgifter varje gång). Köpte en på skroten istället och problemet var ur världen.

  9. #9

    Re: Saab 9000 ACC blåser bara kallt

    har du hittat o löst problemet ? jag har förmodligen samma fel på min 9000 -95:a .
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 AC, Blåser Bara Kallt Efter Ett Tag
    Av t0fflan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 21:36
  2. Acc blåser kallt Saab 9000
    Av H-M i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 15:40
  3. Acc blåser bara varmt Saab 9000
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-08, 13:46
  4. [LÖST] ACC blåser bara kallt OG9-5
    Av Jalla i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 22:46
  5. blåser kallt bakdörr på saab 9000
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •