Visa resultat för omröstning: Dubbat eller odubbat

Antal röster
204. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Dubbat

    122 59,80%
  • Odubbat

    82 40,20%
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 136

Ämne: Dubbat eller odubbat UPPDATE det blev dubbat igen.

  1. #41

    Re: Dubbat eller odubbat

    dubbat, iallafall där jag bor i Värmland. Körde en hel del olika dubbade och dubbfria däck förra vintern, och odubbat tycker jag suger från topp till tå om det är någon form av vinterväglag.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Ska man kunna köra säkert på isiga vintervägar som är vanligast förekommande i mellan- och södra Sverige är det dubbat som gäller.

    Bor man däremot i dom norra delarna av Sverige med snöiga vintervägar så är det grovmönstrade dubbfria däck som är rätt.

    Mysko, jag har knappt sett snö och is här nere på 10 år...

    Jag kör helst odubbat, 95% kör man på våt asfalt, 3% på torr asfalt och 2% på snö / is... Använd skallen de 2% och det funkar utmärkt utan dubb.
    Om man läser lagtexten om vinterdäck behöver man endast använda vinterdäck om vägen är helt eller delvis täckt av snö och/eller is och så länge du låter bilen stå vid dessa väglag kan du ha kvar sommardäcken.
    Däremot är det störst risk för att isbildning på vägen blir problem om du bor i mellersta och södra Sverige då vintrarna blir tämligen snöfattiga. Därav min åsikt att man ska köra dubbat.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Joo
    Citat Ursprungligen postat av Keezo

    Inte särskilt bra....Ser konstigt ut, om man kollar på bilden ser det ut som att det är ett dubbdäck som dem dragit ur dubben ur. om det är dessa däck:

    Vinterklippet
    WT NF3 185/65 R 15 T 384 kr/st
    Aa det ska väl vara dom fast jag har 195/65

    WT NF3 195/65 'R 15 T/H

    Men dom bör väl funka bättre än sommardäck iaf?
    Bättre fabrikat av sommardäck tror jag är bättre en dina 380 spänns vinterdäck, som vanligt så får man ju vad man betalar för. Kör försiktigt bara

  4. #44
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Citat Ursprungligen postat av Joo

    Aa det ska väl vara dom fast jag har 195/65

    WT NF3 195/65 'R 15 T/H

    Men dom bör väl funka bättre än sommardäck iaf?
    Bättre fabrikat av sommardäck tror jag är bättre en dina 380 spänns vinterdäck, som vanligt så får man ju vad man betalar för. Kör försiktigt bara

    Om man kollar i AMS vinterdäckstest så fanns där med två billiga dubbfria däck, Federal Himalaya WS1 och Goodride R-VH680. Även ett billigt dubbdäck fanns med, Kingstar W411.

    Federal
    +: Medel på asfalt. Låg bullernivå.
    -: Svårkört på vinterväglag med uselt isgrepp
    = Inget riktigt vinterdäck. Köp ej!

    Goodride
    +: Grepp på asfalt
    -: Oanvändbart på vintern. 190 m bromssträcka! (50-0 km/h på is)
    = Fullständigt livsfarligt som vinterdäck.

    Kingstar
    +: Grepp på asfalt, särskilt torr.
    -: Köregenskaper på alla underlag. Vintergrepp.
    = Uselt vinterdäck, låt inte priset locka.

    Med andra ord, köp riktiga däck!

    Testet ABS-bromsning på is (50-0 km/h) var mycket intressant. Bästa däck klarade testet på 51,0 meter och näst sämsta 73,0 meter. Goodride hade inte stannat förrän efter 190 meter...
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Bättre fabrikat av sommardäck tror jag är bättre en dina 380 spänns vinterdäck, som vanligt så får man ju vad man betalar för. Kör försiktigt bara

    Om man kollar i AMS vinterdäckstest så fanns där med två billiga dubbfria däck, Federal Himalaya WS1 och Goodride R-VH680. Även ett billigt dubbdäck fanns med, Kingstar W411.

    Federal
    +: Medel på asfalt. Låg bullernivå.
    -: Svårkört på vinterväglag med uselt isgrepp
    = Inget riktigt vinterdäck. Köp ej!

    Goodride
    +: Grepp på asfalt
    -: Oanvändbart på vintern. 190 m bromssträcka! (50-0 km/h på is)
    = Fullständigt livsfarligt som vinterdäck.

    Kingstar
    +: Grepp på asfalt, särskilt torr.
    -: Köregenskaper på alla underlag. Vintergrepp.
    = Uselt vinterdäck, låt inte priset locka.

    Med andra ord, köp riktiga däck!

    Testet ABS-bromsning på is (50-0 km/h) var mycket intressant. Bästa däck klarade testet på 51,0 meter och näst sämsta 73,0 meter. Goodride hade inte stannat förrän efter 190 meter...
    Som jag sa, man får ju oftast vad man betalar för, dumt att snåla in på däck.. Väldigt billig livförsäkring

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 279

    Re: Dubbat eller odubbat

    Hej

    Röstar på odubbat och ett anpassat körsätt dom dagar det behövs. Jag tycker inte att det är försvarbart att köra med dubbdäck en solig och varm dag i mars när det är kruttorrt ute. Gissa om det sliter på miljön och våra lungor. Och så vitt jag vet finns det INGEN statistik som tyder på att det är fler olyckor som är orsakade av dubbfria däck än dubbade däck. Ända lösning för att minska olyckorna är lägre hastighet och längre avstånd.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Dubbdäck brukar fungera bra en eller två säsonger, sedan är dubbarna i stort sett borta och med dem fästet.
    Har kört 2 säsonger med mina Nokia Hakka5'or och tappat en - två dubb på 4 däck. Har inte kört lugnt heller direkt, buskört en hel del på bar asfalt. Men jag körde in dom ordentligt innan jag gav mig ut på motorvägen och gasade på i högre hastigheter.
    Många kanske skiter i att köra in sina dubbdäck? Vad vet jag.
    Helt grön på dubbdäck då jag alltid kört dubbfritt, jobbade som paketchauför i två år och hade i och för sig dubbat på min merca sprinter.
    Min uppfatning var väl att dubben satt en vecka sedan så var dom borta(därav dubbfritt), i och för sig så gick det väl lika mycket rakt fram som det gjorde sidleds så det kan väl ha med saken att göra . Men hur ska jag köra in dubdäcken? alldrig hört talas om, visst är jag med på att rivstarter och tvärnitar kan få en och annan dubb att säga hej då men hur kör man in däcken??
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  8. #48
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Dubbat eller odubbat

    Dubbat för min del, har kört ett par vintrar i mitt liv på dubbfritt och det görs inte om. Kör bara med dubbade Nokian på alla mina bilar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av rhson
    Citat Ursprungligen postat av Logical

    Har kört 2 säsonger med mina Nokia Hakka5'or och tappat en - två dubb på 4 däck. Har inte kört lugnt heller direkt, buskört en hel del på bar asfalt. Men jag körde in dom ordentligt innan jag gav mig ut på motorvägen och gasade på i högre hastigheter.
    Många kanske skiter i att köra in sina dubbdäck? Vad vet jag.
    Helt grön på dubbdäck då jag alltid kört dubbfritt, jobbade som paketchauför i två år och hade i och för sig dubbat på min merca sprinter.
    Min uppfatning var väl att dubben satt en vecka sedan så var dom borta(därav dubbfritt), i och för sig så gick det väl lika mycket rakt fram som det gjorde sidleds så det kan väl ha med saken att göra . Men hur ska jag köra in dubdäcken? alldrig hört talas om, visst är jag med på att rivstarter och tvärnitar kan få en och annan dubb att säga hej då men hur kör man in däcken??
    När du köper nytt så "sitter inte dubben 100" så kör in däcken gör man genom att köra lugnt x antal mil så de sätter sig fast bättre (många säger olika angående mil) Jag brukar köra runt 30-40, då fungerar det bra för mig iaf
    Så du inte köper nya däck och gasar 200 det första du gör, om du förstår vad jag menar

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Många verkar tyvärr tro att bara de får på dubbdäck så bettar det lika bra på isgata som r-däcken gör på banan om sommaren.
    Klart att det gör! Om man kör med såna här... http://www.emmaab.nu/images/wW77b.jpg




    Sorry för OT!
    Ha ha ha

  11. #51
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Dubbat eller odubbat

    Det där med att köra in dubbdäck stämmer verkligen. Dubben måste få sätta sig i däcket på något vis. Jag har kört riktigt lugnt, inga riviga starter och lugna farter på mina dubbdäck de första ca 25 milen på mina senare dubbdäck och de sitter bevisligen kvar längre sedan.

    Märk väl att jag kört in under långresor. Vissa säger att dubben måste svetsas in i gummit och då kanske det måste köras en längre stund för att få upp värmen?

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Dubbat eller odubbat

    Observera att testerna avser NYA dubbdäck respektive friktionisar.
    Om man då kör mycket i Stockholmsområdet med dubbisar då det till 90% är barmark sliter man faktiskt ner sina dubb en del. Tänk på att dubben ska sticka ut en del för att göra nytta på isiga vägar. Det är jäkligt många som åker med ett par år gamla dubbdäck med tron om att de är lika bra som nya för att dubbarna inte flugit av.

    Sen kan man ju ta vissa tester med en nypa salt eller sand Får man en uppsättning nya puckar om man skriver att just de är bra, kan man ju dra sina egna slutsatser.
    Man borde ju få fram ungefär samma resultat i alla olika tester om nu däcken är så bra eller dåliga som de skriver, men så är ju inte alltid fallet. Speciellt herr Collin kan man ju skita i. Där har det väl aldrig kommit ut något vettigt som jag kan komma ihåg i alla fall

    Slå gärna ett getöga på vad vägverket har att säga i frågan:
    http://www.vv.se/templates/page2_3____25607.aspx

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Dubbat eller odubbat

    Skulle vilja hänvisa till Motorförarens Vinterdäckstest förra året (http://www.mhf.se/files/MHF5-07s32-41.pdf).
    Vinnare av det testet var Gislaved Soft Frost2.
    Kod:
    Bästa dubbade		SF2
    
    ISBANA:
    1.19.61		1.19.58
    
    BROMSPROV IS:
    36.1			37.0
    
    BACKE (packad snö):
    21.94			21.84
    
    BROMSPROV VÅT ASFALT:
    13.45			13.25
    
    VÅT BANA:
    43.86			45.35
    Det intressanta blir när man börjar se vilka däck som presterar bäst i samtliga prov. Bridgestone Noranza2 som t.ex. var bästa dubbdäcket i bromstestet på is, var nästan en hel meter sämre än Gislaved SF2 i bromsprovet på våt asfalt.
    Samtidigt är det dubbdäck som var bäst i bromstestet på våt asfalt, Vredestein ICE Trac hela 2.1meter sämre än SF2 i bromstestet på is.
    Min slutsats och sammanfattning blir utifrån detta att dubbdäck är oftast bra på en sak, antingen asfalt eller på is. Även om dubbfria vinterdäck kanske inte alltid är bäst så presterar det desto jämnare på samtliga underlag, och framför allt så underpresterar det inte på samma sätt som dubbdäck kan göra.
    Mina 2 cent...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    Observera att testerna avser NYA dubbdäck respektive friktionisar.
    Om man då kör mycket i Stockholmsområdet med dubbisar då det till 90% är barmark sliter man faktiskt ner sina dubb en del. Tänk på att dubben ska sticka ut en del för att göra nytta på isiga vägar. Det är jäkligt många som åker med ett par år gamla dubbdäck med tron om att de är lika bra som nya för att dubbarna inte flugit av.
    Håller inte riktigt med dig.
    Även i Norrland kör vi ganska mycket barmark då dom större vägarna brukar vara snö och isfria (ia körbanan) från början av Mars. För min del innebär det ca 2månader med barmark i slutet av säsongen.

    När dubbdäcken åker av är det alltid en stor skillnad i dubbutstick mellan drivhjul och dom frirullande hjulen. Det största dubbutsticket är alltid på drivhjulen.

    Min slutsats är att dubbarna slits, men att gummit slits mer, ia på drivhjulen.
    Sliter man gummit riktigt hårt blir dubbutsticket så stort att dubbarna antingen rycks ur eller går av så det bästa är om gummi och dubb slits lika mycket.

    Oavsett man kör med dubbat eller odubbat är alltid nya däck bättre än gamla..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #55
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Dubbat eller odubbat

    Det intressanta angående dubbfria är hur många mm som är kvar efter 2 säsonger?
    Tror nog att flera är nere på 5mm och då vete tusan alltså.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 279

    Re: Dubbat eller odubbat

    RZ-> Jag ska försöka mäta upp min Gislaved SoftFrost II som nu går in på sin 5 säsong . Nu kör jag inte så mycket på ett år och än mindre med vinterdäcken på (max 300 mil skulle jag tro) men dom är inte särskilt slitna. Nästa år blir det nog nya iaf. Tror inte att det blir samma försämring som på ett dubbdäck som saknar säg 10-15 dubbar i varje däck. Detta så länge man inte slitit dom så mycket att antalet "lameller" minskar på varje klack, men visst blir dom betydligt sämre på att transportera bort slask, vatten och snö.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Dubbat eller odubbat

    En panikbromsning på asfalt och adjöss med massor av dubb om du har ABS. Därefter är däcket kraftigt försämrat jämfört med friktionsdäck.

    FYI: Kör själv med friktionsdäck på Saaben (nya Nokian Hakkapeliitta R) och Dubbat (Michelin X-Ice) på A4 quattron som känns jävulskt krängig i t.ex. rondeller på torr asfalt.

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    En panikbromsning på asfalt och adjöss med massor av dubb om du har ABS. Därefter är däcket kraftigt försämrat jämfört med friktionsdäck.
    Vilket belägg (Nä, svara inte "bromsbelägg" bara. ) har du för detta påstående?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    RZ-> Jag ska försöka mäta upp min Gislaved SoftFrost II som nu går in på sin 5 säsong . Nu kör jag inte så mycket på ett år och än mindre med vinterdäcken på (max 300 mil skulle jag tro) men dom är inte särskilt slitna. Nästa år blir det nog nya iaf.
    //Jesper #1873
    Så för en vanlig person som använder vinterdäcken lite mera, i jobb, skidresor osv... säg 1000 mil med vinteräck per säsong. Då har dina däck inte ens räckt i 2 år? Dubbdäcken på våra bilar brukar hålla betydligt mer än 2 år iaf.

    I debatten om vad man ska köra med så är det, i stockholmstrafiken vilket som.....Dubbfritt är mer komfortabelt, lika bra ?? som dubb men det behövs dubbdäck till att "riva upp" snö och isen så att det blir slask för att det dubbfria däcket ska gå bra. Det är iaf min lilla teori

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Dubbat eller odubbat

    Angående hållbarhet hos vinterdäck:

    Mina egna erfarenheter av Nokian Hakka4 är förutom de som anges i den här tråden: viewtopic.php?t=62604

    att de däck jag fick nya inför säsongen 2004 nu när jag lade på dem härom veckan efter totalt 4 säsonger hade följande mönsterdjup, tyvärr ojämnt eftersom jag kört de två senaste säsongerna med samma par fram respektive bak då jag tänkte köpa nya men inte kom till skott:

    Ett par drygt 4mm mönsterdjup, det andra paret drygt 6mm.
    Tyvärr kan jag inte direkt närmare ange hur många mil det rör sig om men en kvalificerad gissning är minst 3000 mil, kanske 4000.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat
    Av greger_s i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:11
  2. Dubbat eller dubbfritt i Stockholm
    Av Raven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 09:56
  3. Dubbat eller odubbat - reser både norr och söder ut
    Av icbm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 10:15
  4. ODUBBAT ELLER DUBBAT???
    Av Daniel_hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 20:02
  5. DUBBAT ELLER ODUBBAT ? ? ?
    Av Saab 93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •