Visa resultat för omröstning: Dubbat eller odubbat

Antal röster
204. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Dubbat

    122 59,80%
  • Odubbat

    82 40,20%
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 136

Ämne: Dubbat eller odubbat UPPDATE det blev dubbat igen.

  1. #21
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Har man prövat odubbat byter man aldrig tillbaka....
    Kan verkligen inte hålla med. Har kört odubbat på två olika bilar under 2 vintrar. Michelin och Bridgestone var däcken. Kommer inte köpa odubbat så länge det fortfarande finns dubb att få tag i även om det införs extra vägskatt på dubbade.
    Visst bullrar det mer, men när det väl är halt är det inget som slår ett dubbdäck. Basta.
    År efter år kommer samtliga däckstest fram till detta. Sen kan ett odubbat självklart vinna något delmoment, men tyvärr kan man inte välja vilken typ av vinterväglag man skall köra på utan man får ta det som bjuds och då tänker åtminstånde inte jag köra ett sämre däck för att man inte pallar lyssna på dubbarna.

    Det är dessutom en sak att själv välja ett grymt bra däck, men det är skrämmande hur många som kör på skitdäck och därmed riskerar mitt liv trots att jag lägger en massa pengar på att köpa bästa tänkbara däck.

  2. #22
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Dubbfria däck klarar vattenplaning betydligt sämre än dubbade däck pga de dubbfria däckens mjuka lameller viker sig och hindrar vattenavledningen.
    Hur lätt får man vattenplaning på vanlig våt asfalt då? Det handlar ju inte om att det står en centimeter med vatten (i vart fall inte här omkring). När jag tog körkortet var det inte ens lagar om vinterdäck, jag körde minst en vinter på sommardäck och, som tidigare sagts, så funkar det med om man bara kör där efter. Många verkar tyvärr tro att bara de får på dubbdäck så bettar det lika bra på isgata som r-däcken gör på banan om sommaren.

    Alltså, kör som om ni hade sommardäck trots att nu kör med (valfria) vinterdäck, det klarar man sig längst på...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Dubbat eller odubbat

    Dubbfritt klarar barmark, snö och slask bra. Fungerar även helt ok på grovis, men sämre på blankis. Dubbfritt upplevs "mjukare" vid körning på barmark och är halare på blöt asfalt, men detta känns också så man kan lätt anpassa farten.

    Dubbdäck brukar fungera bra en eller två säsonger, sedan är dubbarna i stort sett borta och med dem fästet.

    Kör man mest på barmark och har möjlighet att ställa bilen då vädret är som bäst så kan man ju välja dubbfria däck som är mer anpassade för mellaneuropeiska förhållanden.

  4. #24
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Många verkar tyvärr tro att bara de får på dubbdäck så bettar det lika bra på isgata som r-däcken gör på banan om sommaren.
    Klart att det gör! Om man kör med såna här... http://www.emmaab.nu/images/wW77b.jpg




    Sorry för OT!

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Dubbat eller odubbat

    Sen är det ju rätt trevlig känsla på våren någon gång i mars då det börjar bli varmt och all snö från snön har smält att gå från dubb till sommardäck heheheh

    Edit: HEHEH "all snö från snön".... jag e ju inte på riktigt klockan halv 4 på natten

    All snö från vägen ska det ju självklart vara,,....

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Re: Dubbat eller odubbat

    Hur man än vänder eller vrider på argumenten så verkar dubbdäcken vinna i år igen.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Dubbat eller odubbat

    Odubbat och sedan köra med "insidan" när det är halt verkar vara en vanlig uppfattning. Synd om alla dom som krockar, halkar av vägen osv att dom inte tänkte på att köra med "insidan"!

    Odubbat kör man med om man:
    - ofta kör i Tyskland
    - ofta flänger fram i över 120-150 kph
    - är överkänslig för dubbljudet
    - ofta brukar tvärbromsa eller göra risvtarter

    Övriga kör dubbat. Då kan man kanske till och med kosta på sig att överraskas av ishalka utan att det behöver gå överstyr.

    Per L

    PS! Enligt flera tester har dubbdäck generellt sett också kortare bromssträcka på asfalt och bättre sidostabilitet. Detta pga att friktionsdäck ofta har mjukare gummiblandning. Detta gällde i alla fall för några år sedan och utvecklingen går ju framåt så hur det är nu är jag inte säker på.

  8. #28
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Odubbat och sedan köra med "insidan" när det är halt verkar vara en vanlig uppfattning. Synd om alla dom som krockar, halkar av vägen osv att dom inte tänkte på att köra med "insidan"!

    Odubbat kör man med om man:
    - ofta kör i Tyskland
    - ofta flänger fram i över 120-150 kph
    - är överkänslig för dubbljudet
    - ofta brukar tvärbromsa eller göra risvtarter

    Övriga kör dubbat. Då kan man kanske till och med kosta på sig att överraskas av ishalka utan att det behöver gå överstyr.

    Per L
    Per jag antar att du kört med dubbat sedan i slutet av augusti nu då. *ironi*

    Ja för miljöpåverkan är ju tex ABSOLUT INGET man skall bry sig om heller. För min del skulle de gärna få lägga extra skatt / förbjuda de dubbade däcken. Visst, varje år blir ju Sverige "överraskat" och "chockat" över att det helt plötsligt blir halt, kommer snö och är VINTER. Varenda år, med lite iq borde ju vem som helst lära sig att det händer en gång per år och inte behöver drabbas av panik var gång.

    Sedan måste jag erkänna att det ligger lite i vad killen från Hede som körde bärgare sa. Han berättade att 98% av alla avåkningar / olyckor var folk från 08 och söder där om. Boende i norra Sverige KAN tydligen köra bil när det är halt. Visst är det lite mysko? Vi i södra delarna drar på vinterdäcken med DUBB i och tror det är som när Clark Kent tar på sig sin stålmannen dräkt. Bara att gasa, däcken fixar ALLT!

    Aja, det lär la inte bli någon vit jul i år heller.

    Edit; Alltså, självklart är det fritt att välja vilken typ av däck man vill, dock anser jag dubbdäcken vara överskattade, där med inte sagt att de är totalt förkastliga.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    737

    Re: Dubbat eller odubbat

    Kör dubbat i år igen men bara pga att det följde med kanonfina dubbdäck när jag köpte 9-5:an och tidigare vintrar har det också varit dubbat pga medföljda hjul och när det var dax att köpa nya råkade man få ett kanonerbjudande på dubbdäck .

    Har aldrig provat dubbfritt men så fort jag får chansen ska jag byta, dubbdäck funkar ju bra men känns onödigt 90% av vintern och så hatar jag ljudet från dubbarna (9-5:an har iof bra isolering så hörde dom knappt dom dagarna jag hade dom på tidigare i år).
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vara, Västra götalands län
    Inlägg
    175

    Re: Dubbat eller odubbat

    Dubbat eller odubbat, båda är lika rätt. Det som styr är vilka vägförhållanden som brukar råda när du kör. Behöver du exemplevis inte ta bilen när värsta blixt- eller ishalksrisk råder kan odubbat funka bra.
    Hälsningar Ola
    *******************************************
    SAAB 9-3 Aero SportCombi 2.0T BioPower XWD -10

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Dubbdäck brukar fungera bra en eller två säsonger, sedan är dubbarna i stort sett borta och med dem fästet.
    Har kört 2 säsonger med mina Nokia Hakka5'or och tappat en - två dubb på 4 däck. Har inte kört lugnt heller direkt, buskört en hel del på bar asfalt. Men jag körde in dom ordentligt innan jag gav mig ut på motorvägen och gasade på i högre hastigheter.
    Många kanske skiter i att köra in sina dubbdäck? Vad vet jag.
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Dubbat eller odubbat

    Hur fasen kör man om dubben far ut efter 2år?
    Farsans 10år gamla Goodyear har 95% av dubben kvar!
    Mina 3år gamla Gislaved NF3 har tappat 2-3dubb per däck men då är jag aningen mera gasglad än farsan men har samtidigt gjort många långresor längs E4:an.
    Man kör ju givetvis MJUKT med dubbdäck! Eller tror aldeles för många att man bara kan gasa iväg från korsningen med 1+bar i ladd som med sommardäcken på?
    Eller har man köpt dubbade "linglong" med dubbar av "rysstål" ?

    Hade jag vetat av att jag bara skulle kört i stadsmiljö och områden runt om så hade jag starkt övervägt de bästa dubbfria.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248

    Re: Dubbat eller odubbat

    Beställde odubbade däck i fredags på nordendäck.se.. Eftersom jag studerar så beställde jag de billigaste odubbade däcken jag kunde hitta 380 kr däcket? hur bra är dom tror ni? :P

    Sen har mina dubbdäck en tendens till att dubbarna vara borta efter ett litet tag

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Joo
    Beställde odubbade däck i fredags på nordendäck.se.. Eftersom jag studerar så beställde jag de billigaste odubbade däcken jag kunde hitta 380 kr däcket? hur bra är dom tror ni? :P

    Sen har mina dubbdäck en tendens till att dubbarna vara borta efter ett litet tag
    Inte särskilt bra....Ser konstigt ut, om man kollar på bilden ser det ut som att det är ett dubbdäck som dem dragit ur dubben ur. om det är dessa däck:

    Vinterklippet
    WT NF3 185/65 R 15 T 384 kr/st

  15. #35
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Inte särskilt bra....Ser konstigt ut, om man kollar på bilden ser det ut som att det är ett dubbdäck som dem dragit ur dubben ur. om det är dessa däck:
    Dom är säkert förhålade så att man kan eftermontera dubb i dom. Har sett det tidigare på billiga vinterdäck. Då har dom en variant dom kallar friktion & en dubb, det ser ut att va samma däck fast den ena typen saknar dubben bara!

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Inte särskilt bra....Ser konstigt ut, om man kollar på bilden ser det ut som att det är ett dubbdäck som dem dragit ur dubben ur. om det är dessa däck:
    Dom är säkert förhålade så att man kan eftermontera dubb i dom. Har sett det tidigare på billiga vinterdäck. Då har dom en variant dom kallar friktion & en dubb, det ser ut att va samma däck fast den ena typen saknar dubben bara!
    Inte särskilt bra m.a.o....För jag antar att man inte vill ha samma gummiblandning i ett par dubbdäck som dubbfria?

  17. #37
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Inte särskilt bra m.a.o....För jag antar att man inte vill ha samma gummiblandning i ett par dubbdäck som dubbfria?
    Nä... jag tror inte dom är bland dom bästa däcken på marknaden!

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Dubbat eller odubbat

    Många hänger upp sig på ljudet från dubbarna, men är det verkligen så störande ?
    Ett halvslitet sommardäck med låg profil bullrar oftast mer än ett dubbdäck och är dessutom stötigare Sällan man hör någon klaga på komforten när det diskuteras sommardäck.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Re: Dubbat eller odubbat

    Vi brukar köra med dubbat. Går ju mest i sthlm med morgonfrost på slasket så det behövs lite extra grepp.

    Framhjulen har dock tappat en del dubb på tre år. Antispinnet verkar inte räcka för att klara dem. Men inte hela världen om man roterar och köper två nya däck vart 4:e år. Vinterdäck skall inte vara för gamla heller vad jag förstått.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248

    Re: Dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av Keezo

    Inte särskilt bra....Ser konstigt ut, om man kollar på bilden ser det ut som att det är ett dubbdäck som dem dragit ur dubben ur. om det är dessa däck:

    Vinterklippet
    WT NF3 185/65 R 15 T 384 kr/st
    Aa det ska väl vara dom fast jag har 195/65

    WT NF3 195/65 'R 15 T/H

    Men dom bör väl funka bättre än sommardäck iaf?

Liknande ämnen

  1. Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat
    Av greger_s i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:11
  2. Dubbat eller dubbfritt i Stockholm
    Av Raven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 09:56
  3. Dubbat eller odubbat - reser både norr och söder ut
    Av icbm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 10:15
  4. ODUBBAT ELLER DUBBAT???
    Av Daniel_hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 20:02
  5. DUBBAT ELLER ODUBBAT ? ? ?
    Av Saab 93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •