Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Slang till oljereturen

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    652

    Slang till oljereturen

    Hej!

    Har testat att söka, men fått träffar som mer verkar gälla verkstäder i södra sverige. Det jag söker är alltså vart jag kan köpa oljebeständig slang som ska klara höga temperaturer. Detta iom att jag måste förlänga min oljeretur med ca 1cm för att den ska passa ordentligt i tråget. Hur har ni som bytt till större turbo etc gjort?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225

    Re: Slang till oljereturen

    Inga tips på E85 tåliga bränsleslangar med inner diam 6-10mm, funkar silikonslang?
    Kopparrör? vanliga Stålrör?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Inga tips på E85 tåliga bränsleslangar med inner diam 6-10mm, funkar silikonslang?
    Kopparrör? vanliga Stålrör?

    M.V.H.

    Taget rakt ur minnet, så ta det med viss reservation, så är rostfritt att föredra i samband med alkoholer typ E85 m fl om vi snackar metaller. Gäller det slangar så handlar det om teflonslangar.

    Vanlig stål/plåt är inte lämpligt i samband med E85 vad jag förstått, och just en av anledningarna att jag klurar på hur jag ska göra med Sierran om jag vill konvertera den till alkoholist. De har ju vanlig plåttank och inte plasttank tyvärr.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225

    Re: Slang till oljereturen

    Raven--> Jag förlängde med silikonslang från Speedparts med innerdiameter på 20-25mm och det har fungerat i 3år nu utan problem.
    Hoppas du har fått svar på di fråga!

    Ok. Om vi förutsätter att diskutera E85 och bränslerör?
    Stål/järnprodukter går alltså bort. Orginal på många Saabar är det ju stålrör under bilen jäms med bromsrören och i anslutning till tanken och motor sitter halvflexibla plastslangar som jag antar är E85 tåliga...
    Så rören och filter bör bytas ut!
    Aluminium är inte att föredra som jag har förstått?
    Rostfritt blir DYRT om man ska ha hela vägen från tanken.

    Kopparrör då? Eller mässing? Det är ju ädlare än både stål och alu.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Slang till oljereturen

    Trådomspunnen teflonslang "is da shit"

    Dyrt - jupp
    Snyggt - jupp

    Tyvärr så ser man det inte så ofta under bilen
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    220

    Re: Slang till oljereturen

    Är inte vanlig armerad gummislang något du kan använda, t.ex. Trelleborgsslangen som säljs på bl.a. OK ska vara beständig mot etanol om jag inte minns fel.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    652

    Re: Slang till oljereturen

    Plars: Intressant, Silikon klarar ju garanterat värmen då det redan nu sitter en "bit" silikonslang vid inloppet till turbon. Har du kört med det i 3 år borde det ta mig tusan hålla för mig också. Hur löste du det med röret? Kapade röret och skarvade med silikonslangen? Hur fäste du slangen? speciella klämmor?

    Johan H. Teflonslang.. vart hittar man sådan?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Inga tips på E85 tåliga bränsleslangar med inner diam 6-10mm, funkar silikonslang?
    Kopparrör? vanliga Stålrör?

    M.V.H.
    Nej, silikonslang fungerar inte (rekommenderas inte till varken olja eller bränsle, såvida det inte är fluorosilikon på insidan, dessa fungerar till olja). Bränslerör ska vara av rostfritt stål och slangar för anslutningar ska vara fiberförstärka enligt typiska standarder, slangarna ska också ha inre "liner" av ex. FKM gummi. Sitter slangarna invändigt i tanken så blir det ännu högre krav, eftersom slangen då också påverkas av bränsle från utsidan. Tätningar ska vara av FKM eller liknande (säljs under varumärken som ex. Viton).

    Vanliga förstärka gummislangar i bränslesystemet klarar i regel ej E85. För regbesikting med E85 krävs intyg för att slangarna klarar E85.

    Kopparrör ska inte användas, samma sak gäller mässing, stål och aluminium. Anodiserat aluminium fungerar dock. Man bör dock undvika att blanda material i bränslesystemet.

    Bränslepumpen rekommenderas använda borstar av kol. Elkontakter bör tätas, rek. isoleringmaterial för elkablar i tank är ex. teflon. Bränslenivågivaren bör ej matas med konstant spänning pga elektrolytisk korrosion.

    Rostfria rör kostar inte alltför mycket, typ 100-200 kr/meter + moms för de dimensioner du behöver. Finns att köpa som "rostfria sömlösa hydraulikrör". Hör med ex. Tibnor eller lokal hydraulikfirma.

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Vanlig stål/plåt är inte lämpligt i samband med E85 vad jag förstått, och just en av anledningarna att jag klurar på hur jag ska göra med Sierran om jag vill konvertera den till alkoholist. De har ju vanlig plåttank och inte plasttank tyvärr.
    Jag antar att du inte vill hamra en egen bränsletank i rostfritt stål?
    Eller för den delen köpa en dyr fuelcell från ex. ATL (som har tagit fram material för alkohol/bensin blandningar)!

    Om inte minnet sviker så ersatte GM "terne plate" beläggningen (bly/tenn eller zink/tenn beläggning) i plåttankar med förnickling hos bilar med plåttank som såldes i Brasilien för etanolanpassning. Det är dock viktigt att det inte blir några sprickor i beläggningen. Tillverkare av tankutrustning för bensinmackar har också använt sig av förnickling i vissa E85 anpassade pumpar.

    Jag antar att du kan regbesikta Sierran med E85 utan att behöva klara emissionsprov?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av Raven
    Plars: Intressant, Silikon klarar ju garanterat värmen då det redan nu sitter en "bit" silikonslang vid inloppet till turbon. Har du kört med det i 3 år borde det ta mig tusan hålla för mig också. Hur löste du det med röret? Kapade röret och skarvade med silikonslangen? Hur fäste du slangen? speciella klämmor?

    Johan H. Teflonslang.. vart hittar man sådan?
    Vanlig silikonslang klarar inte olja, utan det krävs i så fall oljebeständig silikonslang.

    Teflonslang finns hos ex. hydraulikfirmor och raceshops. Earls och Goodridge är två kända märken. Finns antingen som stålomspunnen eller aramidfiberomspunnen. Används tillsammans med gängade anslutningar i ex. anodiserat aluminium, rostfritt, titan eller liknande. Slang såväl som anslutningar är mycket dyra. Ex. http://www.goodridge.net/uk/pdf/Goodrid ... ue2007.pdf

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Jag antar att du kan regbesikta Sierran med E85 utan att behöva klara emissionsprov?

    Taken var väl i första hand inte att regbesiktiga den med/för E85, vilket inte är möjligt egentligen då den motorn inte finns i avgascertifierat skick med E85 från SAAB. Kanske de nya reglerna för E85-konvertering kan ge den möjligheten, när och om de blir slutgiltigt spikade, eller är de spikade redan?

    Tanken var väl att bara fixa så jag kan köra på E85 om jag vill, i rent effekthöjande syfte. Men när jag ska in i "argushallen" så kan jag väl köra på VPower eller nåt.


    Minns jag rätt nu så funkar teflonslang fint med E85, alltså t ex stålomspunnen race-slang som vi har i våra STCC-bilar.

    Bränslerör i tunnvägigt böjbart rostfritt i lämpliga diametrar finns för rätt sansade pengar från de flesta tillbehörsfirmor för motorsport.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Jag antar att du kan regbesikta Sierran med E85 utan att behöva klara emissionsprov?

    Taken var väl i första hand inte att regbesiktiga den med/för E85, vilket inte är möjligt egentligen då den motorn inte finns i avgascertifierat skick med E85 från SAAB. Kanske de nya reglerna för E85-konvertering kan ge den möjligheten, när och om de blir slutgiltigt spikade, eller är de spikade redan?

    Tanken var väl att bara fixa så jag kan köra på E85 om jag vill, i rent effekthöjande syfte. Men när jag ska in i "argushallen" så kan jag väl köra på VPower eller nåt.


    Minns jag rätt nu så funkar teflonslang fint med E85, alltså t ex stålomspunnen race-slang som vi har i våra STCC-bilar.

    Bränslerör i tunnvägigt böjbart rostfritt i lämpliga diametrar finns för rätt sansade pengar från de flesta tillbehörsfirmor för motorsport.


    MVH Tony
    De nya reglerna (från 1 juli 200 för konvertering ger möjlighet att registreringsbesikta bilar med E85 som bränsle utan att motorn måste avgascertifieras. Det som krävs är att man kan uppvisa intyg/produktblad på att bränsleslang tål E85, intyg på effekttest (chassidynamometer), och om bilen är från 1993 och senare, intyg på emissioner enligt EG 70/220 typ 1.

    Teflon fungerar bra med E85 ja.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    De nya reglerna (från 1 juli 200 för konvertering ger möjlighet att registreringsbesikta bilar med E85 som bränsle utan att motorn måste avgascertifieras. Det som krävs är att man kan uppvisa intyg/produktblad på att bränsleslang tål E85, intyg på effekttest (chassidynamometer), och om bilen är från 1993 och senare, intyg på emissioner enligt EG 70/220 typ 1.

    Teflon fungerar bra med E85 ja.
    Någon som vet vart man kan köpa slangar som har godkänt intyg att dem klarar e85?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm Västerort
    Inlägg
    80

    Re: Slang till oljereturen

    Kolla in www.gatespowerpro.com

    De kanske har någon....de har en massa olika slangar...

    Kolla även in...

    http://www.autokatalogen.se/afw/eskilst ... dNo=298054

    /anders

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    222

    Re: Slang till oljereturen

    Hej!

    Om man tänker använda teflonslang tillsammans med E85 så behövs en slang som är ledande elektriskt.

    E85 alstrar tillräckligt höga spänningar när det flödar genom slangen så att det kan slå ljusbåge genom slangen till skyddsflätan. Detta leder till slut till läckage.

    Teflonslang finns med kolfiberinlägg eller med metallwire i för att kunna jorda vätskan i kopplingarna.

    Mvh
    Phalanx

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Nej, silikonslang fungerar inte (rekommenderas inte till varken olja eller bränsle, såvida det inte är fluorosilikon på insidan, dessa fungerar till olja).
    Dock är "fungerar" 2 olika saker i teorin och i praktiken.

    Jag har precis som Plars haft silikon returslang på min bil i minst 3 år och det fungerar (hittills) utmärkt.
    Visst blir den påverkad genom att färgen har gått från blå till brun/blå men den gör fortfarande sitt jobb och verkar inte påverkad på annat sätt än färgen.

    Vidare har jag haft silikonslang som soppaslang på min Zündapp KS50 iaf 10 år....

    Hurvida det är floursilikon på insidan på dessa slangar skall jag låta vara osagt men "soppa-slangen" är iaf gamla WG-slangar från gamla Holsetaggregat

    mvh Jonas

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Nej, silikonslang fungerar inte (rekommenderas inte till varken olja eller bränsle, såvida det inte är fluorosilikon på insidan, dessa fungerar till olja).
    Dock är "fungerar" 2 olika saker i teorin och i praktiken.

    Jag har precis som Plars haft silikon returslang på min bil i minst 3 år och det fungerar (hittills) utmärkt.
    Visst blir den påverkad genom att färgen har gått från blå till brun/blå men den gör fortfarande sitt jobb och verkar inte påverkad på annat sätt än färgen.

    Vidare har jag haft silikonslang som soppaslang på min Zündapp KS50 iaf 10 år....

    Hurvida det är floursilikon på insidan på dessa slangar skall jag låta vara osagt men "soppa-slangen" är iaf gamla WG-slangar från gamla Holsetaggregat

    mvh Jonas
    Är inte speciellt imponerad av 'det har inte gått sönder än' argumentet. Silikon har kända problem med olja och bränslen.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Är inte speciellt imponerad av 'det har inte gått sönder än' argumentet. Silikon har kända problem med olja och bränslen.
    Nä jag hade inte förväntat mig det
    Samtidigt används ju silikon just för att täta motorförband mot olja.....men det kanske inte ens är i närhetan av samma material?

    mvh Jonas

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816

    Re: Slang till oljereturen

    Hej !

    För att avgöra striden...

    Jonte har: KS50 med silikonslang + 9000 med silikonslang
    Johan har:
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Slang till oljereturen

    Siliconslang på moppen lär göra JonTe till kung vid kiosken

    Vad har jag för oljereturslang då?
    De senaste 10åren har min Aero rullat med en slang i okänt material inköpt på OK i Orsa som "nödreservdel" för 15år sedan. Slangen håller sig fortfarande fräsch utan att fukta så den får sitta kvar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Slang till oljereturen

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Är inte speciellt imponerad av 'det har inte gått sönder än' argumentet. Silikon har kända problem med olja och bränslen.
    Nä jag hade inte förväntat mig det
    Samtidigt används ju silikon just för att täta motorförband mot olja.....men det kanske inte ens är i närhetan av samma material?

    mvh Jonas
    Det finns olika silikonmaterial med lite olika egenskaper.

    Tillverkare av silikonslangar brukar inte rekommandera silikonslang för applikationer som omfattar kontakt med bränslen och olja. Lite olje och bränslestänk får man dock kanske acceptera. Har inte upptäckt några problem med att använda silikonslangar för vevhusventilationen, men som sagt ogillar jag 'det håller än' argumentet då det är så enkelt att visa att något inte fungerar medans mycket svårt att visa att något fungerar.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Siliconslang på moppen lär göra JonTe till kung vid kiosken

    Vad har jag för oljereturslang då?
    De senaste 10åren har min Aero rullat med en slang i okänt material inköpt på OK i Orsa som "nödreservdel" för 15år sedan. Slangen håller sig fortfarande fräsch utan att fukta så den får sitta kvar.
    Nitrilgummi kanske, det är olja och bensin tåligt. Eventuellt med ett annat gummi material på utsidan som ger bättre tålighet mot syre och UV strålning.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •