Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Synthtråden!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Arrow Synthtråden!

    Vad vore musikvärlden utan denna underbara men ack så breda genre?

    Själv började jag lyssna på synth för 5-6 år sedan nånting. Apoptygma Berzerk var det som fångade mitt intresse och sedan dess har det blivit allt fler band i musiksamlingen. Började rätt mjukt med Apoptygmas lite popigare låtar och sedan dess har det blivit allt möjligt. Futurepop, Synthpop, Industrial/EBM.

    Nu för tiden så kan jag avnjuta lite Combichrist på riktigt hög volym när lusten faller på. Har försökt se så många som möjligt av mina favoritband live också eftersom jag tycker att mycket musik gör sig bäst live.

    Har hunnit se Depeche Mode, Assemblage 23, Apoptygma Berzerk, Universal Poplab, Suicide Commando, Hocico, Front Line Assembly och Vnv Nation.

    Förhoppningsvis finns det fler synthlyssnare här på forumet så vi kan hålla lite låda i denna tråden
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615

    Re: Synthtråden!

    Har lyssnat på synth sedan 85, men på den tiden mest Depeche Mode och liknande "popsynthband"

    Utvecklade det sedan till mer industrisynth när dM blev lite mer mörka i tonen, då blev det en del Einstürzende Neubauten och NIN.
    På senare tid ahr jag glidit över en hel del åt metal hållet och sålt av en stor del av min synthsamling.
    Har bara kvar dM och vissa favoritskivor med de andra synthgrupperna (NIN, Erasure, Apoptygma Berzerk och Front 242). Sedan har det blivit en hel del Jean Michel Jarre och Vangelis med på senare år.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Synthtråden!

    Har ni några synthar då?

    Just nu är min samling rätt tunn, bara en Ensoniq EPS16 i rack, en Roland U20 där klaviaturen sunkat ur och en Yamaha QY10 "for fun". Ligger en Yamaha PSS680 i källaren också Spelar inget sånt lägre, tyvärr.

    Har haft DX-7, FB01, TR-707, EMAXII (yay) och en Prophet 5 (men bara några dagar innan jag lämnade tebax den, strulade för mycket )

    Hade man haft obegränsat med stålar så hade det nog stått en PolyMoog (Gary Numans "Cars") eller en Korg MS20 eller varför inte en PPG Wave (underbart monster!) här i vardagsrummet

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Re: Synthtråden!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Har ni några synthar då?

    Just nu är min samling rätt tunn, bara en Ensoniq EPS16 i rack, en Roland U20 där klaviaturen sunkat ur och en Yamaha QY10 "for fun". Ligger en Yamaha PSS680 i källaren också Spelar inget sånt lägre, tyvärr.

    Har haft DX-7, FB01, TR-707, EMAXII (yay) och en Prophet 5 (men bara några dagar innan jag lämnade tebax den, strulade för mycket )

    Hade man haft obegränsat med stålar så hade det nog stått en PolyMoog (Gary Numans "Cars") eller en Korg MS20 eller varför inte en PPG Wave (underbart monster!) här i vardagsrummet
    Är tyvärr både tondöv och saknar taktkänsla så nöjer mig med att lyssna på folk som kan sina grejer
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Synthtråden!

    tondövhet är inga problem med synthar vettu, trycker man bara på rätt knapp blir det rätt ljud. Taktkänsla är heller inget problem, det finns ju sequencer-program/maskiner som ser till att rytmen blir rätt oavsett hur knackigt du spelar

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737

    Re: Synthtråden!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Har ni några synthar då?

    Just nu är min samling rätt tunn, bara en Ensoniq EPS16 i rack, en Roland U20 där klaviaturen sunkat ur och en Yamaha QY10 "for fun". Ligger en Yamaha PSS680 i källaren också Spelar inget sånt lägre, tyvärr.

    Har haft DX-7, FB01, TR-707, EMAXII (yay) och en Prophet 5 (men bara några dagar innan jag lämnade tebax den, strulade för mycket )

    Hade man haft obegränsat med stålar så hade det nog stått en PolyMoog (Gary Numans "Cars") eller en Korg MS20 eller varför inte en PPG Wave (underbart monster!) här i vardagsrummet
    Spelar ingen synthmusik men har en Yamaha MM6 för synthljud och som piano när jag brukar spela med banden
    En Hammond XK-1 för orgelljuden
    En DX-7 som nedre manual på hammonden (Dx7ans ljud är så hemska att dom kan skrämma den mest tondöve )
    Ett Roland FP-7 som masterklaviatur eller enda instrument när jag är ute med trubadurpolaren
    Har beställt en Roland Juno G eftersom de va så billiga nu, den kommer kunna användas till div ljud.
    Har även ett 760 Leslie och en -70 tals Kawai orgel

    Har avklarat En kawai K1, nord electro, hammond XB-1 och en hammond L100

    Försöker spela så mycket det går för att bättra sej själv men är nyuppvaknad glad amatör
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45

    Re: Synthtråden!

    Självklart är det synth som gäller, ska upp till Sthlm och kika på Container 90 i december.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Synthtråden!

    Synth.? Jotack...

    Började min bana med (om man nu kan kalla de Synth), iaf typ LaserDance samt Koto.

    Efter detta så har man juh lyssnat en del på Depeche Mode, Secret Service o den typen av grupper.

    Nu på senare tid är det tex Apoptygma Berzerk, Assemblage 23, Colony 5, Covenant, Echo Image, NeurotichFish samt VNV Nation.

    Jag lyssnar även mycket på Dator musik (Blipp Blopp).. ala Commodore 64 samt Amiga musik, gillar den även Remixad o då lyssnar jag gärna på låtar från denna sida.

    http://remix.kwed.org/

    Ta gärna en titt...

    Är annars mycket för Trance / Hard Trance musik oxo..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45

    Re: Synthtråden!

    Här är lite grupper jag lyssnar på..

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Synthtråden!

    Kommer att tänka på en intervju med Robert Moog jag såg på TV där det framgick att hans hund hette "Karlheinz" (efter Stockhausen) om jag minns rätt.

    Nu fick ni några namn att googla på ungdomar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737

    Re: Synthtråden!

    En moog står högt på önskelistan men jag känner inte för att läga 12000:- på ett instrument ja inte kommer använda
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  12. #12
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Synthtråden!

    Kul med andra som gillar synth-musik, då är man inte den enda som spelar Front 242 och liknande i Saaben!

    Började själv mitt synth-intresse med att lyssna på S.P.O.C.K någon gång -95 eller så, och på den vägen är det. Apoptygma Berzerk (de äldre skivorna), Front 242, Frontline Assembly, Assemblage 23, Code 64, Mesh, Imperative Reaction, VNV Nation, ja de är några av skivorna som snurrar både i cd-spelaren hemma och i bilen.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259

    Re: Synthtråden!

    Ja, sen 1984!
    Från början var det bara Depeche o Alphaville, men nu är det bara hårt och elektroniskt. Orkar inte namedroppa för den listan blir lång, men allt från Synthpop till hård ebm...inte så mkt instrumental industri. Med industri menar jag inte den svenska benämningen som för mig är skrammel, utan utländsk benämning som för mig är mer åt EBM.

    Band man har sett blir oxo ett antal, varit på de flesta SAMA, Tinitus, VX, Méra Luna. Första stora var Depeche Valby Arena 1986.
    Varit på nästan alla synthfestivaler i Sverige.

    Just nu har jag inte så mkt synthar kvar, kör mest Creamware pluggar och Access Virus KC. Men har haft en dröse: http://erikhall.mine.nu/~ronny/stuff.html

    Yazoo Dont Go - cover: http://erikhall.mine.nu/~ronny/cw/yazoo.htm

    Finns även musik att ladda hem nederst på sidan i första länken.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Synthtråden!

    Ok Mafnus, som skapade tråden, vi har visst lite mer att prata om nästa gång!
    Kul att det dyker upp Syntare här på forumet. Jag är fast sen 1989, med DM som grund så att säga. Nu på senare tid är det väldigt mkt VNV som rullat, diggar Covenant, Welle, Apoptygma etc.... Har skaffat en hel del dylikt. Fastnat lite för blippblopp också, 747 tex, helt galen skiva! Sen rent allmänt är det mkt elektroniskt från 80-talet som gäller, ligger liksom i fas med mitt stora og900 intresse.

    Funderar på DM i sommar 2009, Köpenhamn är väl närmast till hands?
    MEDLEM 7032.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Re: Synthtråden!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ok Mafnus, som skapade tråden, vi har visst lite mer att prata om nästa gång!
    Kul att det dyker upp Syntare här på forumet. Jag är fast sen 1989, med DM som grund så att säga. Nu på senare tid är det väldigt mkt VNV som rullat, diggar Covenant, Welle, Apoptygma etc.... Har skaffat en hel del dylikt. Fastnat lite för blippblopp också, 747 tex, helt galen skiva! Sen rent allmänt är det mkt elektroniskt från 80-talet som gäller, ligger liksom i fas med mitt stora og900 intresse.

    Funderar på DM i sommar 2009, Köpenhamn är väl närmast till hands?
    Sedärja! Mer än bilar vi har gemensamt! Jag ska se DM på Arvikafestivalen. Bokade biljett för ett tag sedan. Ska även bli spännande att se vilka andra synthband som dyker upp. Budgeten är ju lite begränsad som student så får räcka med Arvikafestivalen. Hade varit roligt att se DM i Köpenhamn också men det är lite önsketänkande tyvärr.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Synthtråden!

    Bra skit.

    Suicide Commando
    Combichrist
    Assemblage 23
    Nitzer Ebb
    Kommando XY
    Spetsnaz

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Synthtråden!

    Här är en till!

    Fast jag lyssnar helst på sen 80 tals och tidig 90-talssynth.

    DM är kungarna. (även dom nya skivorna)
    Erasure är bra frm till 90...
    Pet Shop Boys (nu är jag väldigt nära pop, jag vet ) låter bra i bilen.
    Yazoo, synd att det bara blev två skivor
    Kraftwerk, wonderbar.

    Apoptygma är helt ok, framförallt dom två första skivorna.
    Alphaville, första och skivan som heter Salvation är bäst.

    Någon mer som gillar Cat 5 ?
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Synthtråden!

    Lyssnar en del på Infected Mushroom, har en del jävligt sköna grejor även om jag är mer åt metal-hållet.

    Lite OT: Kom att tänka på ett gammalt spel till Supernintendo med jävligt skön musik, nämligen TopGear, haha. http://www.youtube.com/watch?v=tlRufeRbLwM Personligen tycker jag detta är skitbra faktiskt.
    Finns ju en del andra gamla spel med väldigt bra musik också.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: Synthtråden!

    Mafnus,bra tråd!

    även här är det body som går i bilen lite då och då

    Combichrist, Front ,NIN

    på tal om Depeche 2009, kanske borde man ha ett Camp STCS på Arvika?

    Jag hade en synt,nämligen en Kurzweil 2000 men är numera såld.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259

    Re: Synthtråden!

    Imorgon släpps nya Elegant Machinery!
    Ett givet köp...

    Det är nästan så man vill till Arvika pga av dM...men jag har sett dM så många gånger att Arvika inte lockar med alla sina fjortis-poppare.
    Nä, vi drar till Düskland på festival istället as usual.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •