Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Skitleverans avgasbandage

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Skitleverans avgasbandage

    Är detta inte någon ett välkänt trimföretag skall åtgärda?
    Gäller avgasbandage...

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... NY0028.JPG
    110cm mindre...
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... NY0027.JPG


    ...not

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Är det inte Posten då ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Är det skadat vid frakt så ska man reklamera åt speditören.
    Men det finns företag som ersätter ändå fast de inte har någon skylldighet till det.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Kartongen/påsen skadat utifrån är Postens ansvar. Kolla alltid paket när du löser ut dom. Är paketet trasigt ska du anmäla det direkt vid utlämningsstället.

    Är emballaget dom skickade prylarna i helt, då är det firman som skickat dåliga delar.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Är det skadat vid frakt så ska man reklamera åt speditören.
    Men det finns företag som ersätter ändå fast de inte har någon skylldighet till det.

    M.V.H.
    Nja, du köper tjänsten frakt av firman som säljer delarna till dig, i själva verket så skall du kunna reklamera till dom så snabbt som möjligt efter att du upptäckt skadan.
    Är det skada på kartingen så är det dock SMIDIGARE att säga till samtidigt som du hämtar ut paketet så speditören skriver ner detta som anteckning om prylarna inuti skulle vara skadade.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Har alltid fått en vara levererad i kartong med massor av tidningspapper inbäddat därifrån.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Då tråden inte handlar om Saab specifikt utan snarare "Off Topic" så flyttar jag den dit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Vad gäller Posten så tänk på följande.

    Är det skickat som brev så går det inte ens att reklammera eftersom dessa försändelser är helt oförsäkrade. Dvs om Posten sabbar ett brev med innehåll - skyll dig själv att du anlitade Posten

    Är det skickat som paket måste det vara väl emballerat. Posten har råd och anvisningar för hur det ska göras. Även om man följer alla råd och anvisningar som Posten anger är det ändå ingen garanti varken för att godset klarar transporten eller att Posten tar på sig ansvaret. Det är alltså Posten som avgör om dom rår för det eller inte (gissa vad dom säger )
    Samma sak med paket alltså - skyll dig själv att du anlitade Posten

    Gissa hur jag lärt mig detta
    För mig är det en gåta att företag fortfarande anlitar Posten..

    Tänkvärt när man skickar ett paket med Posten. Paketen läggs i rullburar, ca 2m höga där dom får ligga under transporten. Paketen längst ner måste alltså tåla vikten av alla paket som ligger ovanpå (maxvikt /paket = 30kg elelr nåt i den stilen) När sedan paketen sorteras vänder Posten burarna uppåner och tömmer ur innehållet Återigen måste paketet i buren tåla vikten från resten som ligger i buren
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Skitleverans avgasbandage

    självklart ska godset emballeras, tycker nästan det ser ut som de har skickat den där rullen som den är med en adresslapp på bara? Det blir ju knappast godkänt av posten utan då får man väl gå på säljaren som kunde vara så korkad.........
    Posten är knappast ensamma om maskinsortering så att måla up Posten som särskilt utsatta är nog svårt. DHL med övriga står knappast med silkesvantar de heller utan maskinsorterar allt smått. Sen att posten ser ut att ha fler skador beror nog mer på den ökade volymen paket jämfört med andra. Har fått en del paket med skador från de flesta företag som levererar och 99ggr av 100 så beror det på hur det är emballerat. En del verkar tro att tunga saker kan ligga lösa i stora kartonger med nån ditknölad tidning som emballage men de skiter väl i hur det blir. Snabbt ska det gå........

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Bandaget låg i ett vadderat kuvert tror jag det kallas, gulaktigt
    Skulle kanske beställt mer så man fick det i en kartong.

    Nu har jag fått två alternativ i alla fall, skicka tillbaka det eller leva med
    att där är 110 cm mindre att linda...

    Vad ska man välja...hmmm

    //Viktor

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Skitleverans avgasbandage

    ja som vanligt utnyttjar de kunden till max...............att skicka tillbaks den där rullen kostar väl mer än vad den där metern bandage kostar.............
    Skickar du inte tillbaks så åker alltså du kunden på att betala ett korkat val från företaget................Oavsett hur man skickar det ska det ju emballeras.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    självklart ska godset emballeras, tycker nästan det ser ut som de har skickat den där rullen som den är med en adresslapp på bara? Det blir ju knappast godkänt av posten utan då får man väl gå på säljaren som kunde vara så korkad.........
    Posten är knappast ensamma om maskinsortering så att måla up Posten som särskilt utsatta är nog svårt. DHL med övriga står knappast med silkesvantar de heller utan maskinsorterar allt smått. Sen att posten ser ut att ha fler skador beror nog mer på den ökade volymen paket jämfört med andra. Har fått en del paket med skador från de flesta företag som levererar och 99ggr av 100 så beror det på hur det är emballerat. En del verkar tro att tunga saker kan ligga lösa i stora kartonger med nån ditknölad tidning som emballage men de skiter väl i hur det blir. Snabbt ska det gå........
    Det som gör mig extra irriterad på Posten är den totala oviljan att rätta till ett misstag trots att dom uppenbarligen gjort fel och inte följt sina egna instruktioner. På den punkten upplever jag andra fraktbolag bättre.
    Med 2 veckors mellanrum förstörde Posten 2 likadana försändelser vid min brevlåda men dom vägrar betala en spänn trots att dom brutit mot sina egna regler.
    Första gången lämnades det stora brevet på marken och blåste iväg - hittades senare i en bäck.
    Andra försöket trycktes brevet ihop och stoppades ner i lådan - innehållet förstört även denna gång.. Det hade varit så enklet att lägga en lapp i lådan så hade jag hämtat brevet hos ICA.

    Reklammerat paket hämtas med lastbil hemma och skickas till reklammationsavdelningen. Efter påsende kommer paketet tillbaka i en förseglad bur som bara får öppnas av mottagaren.. Hanteringen av reklammationen kostade garanterat mer än det förstörda.
    Ett annat fraktbolag hade löst detta med ett telefonsamtal..

    Tyvärr blir det ju så att man inte orkar bråka för småsummor trots att man vet att man har rätt.

    Jag skulle nog använt bandaget som det är och lindat in stumparna med det andra, såvida inte längden är i underkant från början
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Nu vet jag inte hur Postens villkor ser ut, däremot vet jag att det finns en lag som heter "lag om inrikes transport" som gäller alla speditörer och transportföretag i Sverige

    http://www.iustus.se/html/contents/menu ... Kap_19.pdf

    "...godset att omfattas av reglerna i vägtransportlagen
    och här gäller att fraktföraren bär
    ett i grunden strikt ansvar, men med rätt att
    begränsa ersättningen för det skadade godset till
    150 kr/kg."

    Dvs om Posten slarvar bort eller skadar ett gods, som inte beror på bristfällig uppmärkning eller emballering från avsändaren så har kunden rätt att kräva ersättning för detta. Men då har Posten rätt att begränsa ersättningen till 150kr/kg.

    Jag arbetar på Schenker och vi har en standardersättning på skadat gods där vi är vållande som är begränsad till 150kr/kg. Sedan går det att välja en extra varuförsäkring som tilläggstjänst på frakten och då täcker den hela godsvärdet upp till en viss summa.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Skitleverans avgasbandage

    "Jag skulle nog använt bandaget som det är och lindat in stumparna med det andra, såvida inte längden är i underkant från början"

    Det är så det är tänkt, nog uträknat.
    Men när den ansvariga sen skriver "Du klarar inte dig utan de centimeterna" då blir
    man ju lite sned...

    Så jag kan inte skicka tillbaka detta utan att behöva betala frakten?

    Mvh

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    "...godset att omfattas av reglerna i vägtransportlagen
    och här gäller att fraktföraren bär
    ett i grunden strikt ansvar, men med rätt att
    begränsa ersättningen för det skadade godset till
    150 kr/kg."

    Dvs om Posten slarvar bort eller skadar ett gods, som inte beror på bristfällig uppmärkning eller emballering från avsändaren så har kunden rätt att kräva ersättning för detta. Men då har Posten rätt att begränsa ersättningen till 150kr/kg.
    Även detta gör ju att en ev ersättning blir bara en bråkdel av värdet när det gäller lätta saker. Täcker väl i princip kostnaden för frakt och emballage
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Skitleverans avgasbandage

    ring speedparts och förklara läget.

    Oftast så är det ju så att företaget man handlat om är så måna om kunden att de fixar en sånn här grej.
    De få gånger jag fått nått skickat som brev och det gått sönder har alltid företaget jag köpt av grejat ordnat de där snabbt och lätt, är det billigare grejer(som det ofta är med brev) är det oftast billigare att bara skicka ut en ny vara än att hålla på med returer osv.

    Tänk på det när man väljer fraktsätt, så vitt jag vet går det både välja paket och brev vid mindre försändelser från SP, väljer man då brev har man ju tyvärr även gjort ett val att det skickas utan några garantier, många väljer ju dock brev när det går då priset är lägre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Skitleverans avgasbandage

    De har sagt att jag skall skicka tillbaka produkten så de kan reklamera vidare ungefär...

    "Speedparts väljer bästa" valde jag(eller ja, det är valt om man inte ändrar det själv) när jag beställde.

    Mvh

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Reklammerat paket hämtas med lastbil hemma och skickas till reklammationsavdelningen. Efter påsende kommer paketet tillbaka i en förseglad bur som bara får öppnas av mottagaren.. Hanteringen av reklammationen kostade garanterat mer än det förstörda.
    Nu är det lyckligtvis så att det är avsändaren som skall reklamera, om du köper något och säljaren väljer att skicka med posten så är det säljarens huvudvärk.

    Säljaren och köparen upprättar ett köpeavtal.
    Köparen upprättar ett transportavtal med posten och åtar sig följa emballeringskraven.

    Oavsett vad som händer i transportledet så skall köparen ha en felfri vara tillslut om det så innebär att säljaren åker med egen bill och levererar.

    När jag gick internutbildningen på posten om skador på gods så var det mycket generösa bedömningar. I en del fall så hade posten betalat ut mer pengar till en del datorföretag än vad företagen hade i omsättning. Man skickade det mesta med bara kraftpapper runt paketen i bästa fall. Grafikkort för flera tusen skickades med den tunna kartongen som emballage och en tejpbit sattes på för att förhindra att kartongen går upp och på kartongen så satte man adresskortet. Hur mycket skydd ger ett sådant emballage? Färdigmonterade datorer sattes i kartong som precis skylde datorchassiet, inget förpackningsmaterial alls, detta resulterade i buckliga datorer med sönderbrutna moderkort.

    De regler posten har nu för ersättning innebär i princip att det som går sönder är felemballerat och ersättning utgår numer knappast. Så tacka alla giriga klantskallar för att det inte går att emballera med förnuft längre.

    Se: http://www.posten.se/c/paketeringstips_foretag#

    Och: http://www.posten.se/c/info_paketeringstips#

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Observera denna skrivning från Posten.
    Med den skrivningen kan det ju aldrig bli aktuellt med någon ersättning för transportskada.
    ***********
    Observera att ett paketeringstips endast är en rekommendation och är ingen garanti för ersättning vid eventuell reklamation av skadat gods.

    ***********

    Ansvarsfrågan blir ju lite besvärligare när det är prylar köpta av en privatperson på Tradera
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Skitleverans avgasbandage

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Observera denna skrivning från Posten.
    Med den skrivningen kan det ju aldrig bli aktuellt med någon ersättning för transportskada.
    ***********
    Observera att ett paketeringstips endast är en rekommendation och är ingen garanti för ersättning vid eventuell reklamation av skadat gods.

    ***********

    Ansvarsfrågan blir ju lite besvärligare när det är prylar köpta av en privatperson på Tradera
    Jopp det blir det men det blir tydligen för svårt att specificera styv, kraftig ytterkartong och ett visst avstånd till innerkartong iförhållande till godsets vikt och form. Där skulle det bli många tolkningsfrågor och processrisker och som jag sa så har man rätt så god koll på vad en bra paketering är. Som anekdot kan jag säga att 25kg kullagerkulor inte skall skickas endast i en tunn pappkartong.

    Köp mellan privatpersoner är ett privatköp och det får man vara beredd på som säljare.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Svart avgasbandage?
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 15:22
  2. Avgasbandage hur fäster man?
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 22:33
  3. Avgasbandage
    Av WELiN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 21:13
  4. Avgasbandage
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 14:03
  5. Avgasbandage
    Av Josh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 12:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •