Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Ja, nu ska vi äntligen lämna vår hyrestvåa på 62,5 kvm och flytta in i en radhusvilla på 99 kvm i samma område som jag växte upp i. Som vi har längtat och letat efter boende.. ojojoj. Vi har kikat och kikat men inte hittat objekt som fungerat. Antingen har budgivningen varit hopplös att ge sig in i eller så har inte rätt känsla infunnit sig.

    Tills nu.

    Vi var på en extra visning igår och träffade då det äldre paret som flyttade in när längan byggdes 1972 och det mesta var "original" men mycket välskött! Det var lite av samma känsla som när man kikar på en riktigt fin, lite äldre bil med bara en, pedantisk, ägare. Visst fanns det ett par saker som bör åtgärdas, men bara normalt slitage, sådant som nötts av tidens tand och lyckligtvis inget som riskerar att "gå åt helvete" helt plötsligt.

    Efter den givande privata visningen gick vi mot bilen och kollade läget med varandra. Jo fasen, det här är ett objekt vi kan tänka oss. Vi gick hem och räknade på hur långt vi skulle kunna sträcka oss i budgivningen. Ett bud var redan lagt av en annan intressent, så vi hade lite konkurrens antog vi.

    Sagt och gjort, dagen efter (läs idag) ringde jag upp mäklaren och förkunnade vårat bud. Strax därpå pep det till i mobilen och meddelandet sade att budgivare två lagt högsta budet. En molande känsla i magen, tänk om budgivare ett replikerar omgående och krossar våra planer. Det gick ett tag utan att något hände. Sen pep det till i mobilen igen och jag tog famlandes fram den och öppnade meddelandet utan att våga titta nästan.

    "Budgivare nummer 1 har... AVBÖJT att fortsätta budgivningen"
    Vår främste konkurrent backade ur. Känslan att det kanske blir vi som får kåken infann sig, men samtidigt ville jag inte hoppas för mycket.

    Dagen gick och det verkade inte komma ett tredje bud från någon ny part heller. På eftermiddagen ringde mäklaren upp och berättade att säljarna gärna ville sälja till oss. Jäklar vilken härlig känsla det var!

    Nu är steget till ett riktigt familjeliv inte alls lika avlägset som innan i hyrestvåan. Det kanske rent utav blir att avla fram en liten mini-hjulspinn inom en snar framtid..!

    Längan vi ska flytta till är uppbyggd med ihopsittande enplanshus formade som "L" på detta viset: LLLLL med varsin trädgård i fickan som bildas. En trädgård liksom! Wohoo (balkong suger)!

    Ville skriva av mig lite och få lite tips och reflektioner om vad ett nytt boende kan innebära.. lånelöfte och sånt där är avklarat, kontrakt skall skrivas imorgon och vi har bokat tid med en ekonom för att reda ut hur det ekonomiska kommer fungera. Men sen? Inflytt är inte förrän om fyra månader, men det gör ingenting, för det är ju uppsägningstid och sånt i nuvarande boendet. Nu har vi gott om tid att förbereda flytten, vilket känns skönt.

    Gräsmattan är i helt okej skick, men en dröm jag haft är att ha en helt PERFEKT gräsmatta med underbart mjukt och tjockt gräs att gå barfota på. Lite fånigt kanske, men det är en av grejorna som skulle förgylla min tillvaro barnsligt mycket.. Så jag tar tillfället i akt att fråga; hur får man till en perfekt gräsmatta?

    Kommer nog fylla på i tråden allt eftersom tiden går. Just nu är det alltså tips som har med tiden INNAN flytten att göra som är mest intressanta.

    Mvh Hjulspinn, lycklig som få.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Grattis! Vänta bara tills ni ska vara ensamma där efter att ni haft flytthjälpen och de dragit därifrån, och ni ska krypa ner och sova i er egen säng i det nya boendet... en sån härlig känsla!!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Avundsjuk, önskar jag och frugan kunde göra likandat :P

    Men ett stort grattis!
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Eget boende har vi haft ganska länge så vi är bekanta med den känslan du skriver om root.. Men det blir nog extra skönt där iofs..

    Vi var och skrev kontraktet imorse och det gick bra bortsett från lite skrivkramp, jäklar vad mycket papper det var att skriva på..

    Inte behöver du känna dig avundsjuk Packe. Din dag kommer också..
    Tack för lyckönskningarna! (men var är gräsmatte-tipsen? )
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Grattis till det nya boendet!

    Tror att den tekniska termen för hus som sitter ihop som LLLLL är kedjehus.
    Den perfekta gräsmattan får man om man plöjer bort den befintliga och köper fördigt gräs på rulle sätter ut. Själv har jag en mossmatta som jag e jävligt less på. Man får hålla på och kalka och göda och riva mossa hela året om det ska bli en hyffsad gräsmatta.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Men att köpa ny gräsmatta är ju fusk.. Tänkte att om man håller efter den med regelbunden klippning och bevattning samtidigt som man då och då strör ut fler gräsfrön så att varenda glipa täcks. Det måste väl bli bra?

    Ska kika på de där robotgräsklipparna, finns det billiga för mycket små ytor kanske en sådan kan vara nåt.. Men vi får se..

    Edit: Nej fy fan.. den BILLIGASTE kostar tio papp och då vet jag inte ens om modellen är bra.. det får nog bli en handjagare tyvärr.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  7. #7

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    vertikalskära rötterna, picka jorden. dressa, gödning/växtnäring, vattna mycket dvs dubbelt mot vad du tycker är mycket. och hålla borta mossan.
    svårare än så är det ej.
    ps
    kör med cylinderklippare
    ds
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #8

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    "dubbel"
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    vertikalskära rötterna, picka jorden. dressa, gödning/växtnäring, vattna mycket dvs dubbelt mot vad du tycker är mycket. och hålla borta mossan.
    svårare än så är det ej.
    ps
    kör med cylinderklippare
    ds
    Blir väl en enklare gräsklippare, men vad betyder "dressa" om man får fråga?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    70

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Grattis till huset till att börja med...
    Dressa TROR jag är när man fyller på med matjord i ett jättetunt lager ovanpå befintlig gräsmatta.
    Du frågade efter allmänna tips, här kommer ett:
    http://www.byggahus.se regga dig på deras forum ställ frågor och läs, det mesta finns redan avhandlat på det forumet.
    Ett annat tips är att passa på att njuta av ert nya boende och riktigt "bo in er" innan ni börjar med ev. renovering, jag tror att man får en bättre känsla för HUR man ska bygga om när man bott i ett hus ett tag.
    XC90...

  11. #11

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Citat Ursprungligen postat av Göranson
    Dressa TROR jag är när man fyller på med matjord i ett jättetunt lager ovanpå befintlig gräsmatta.
    jord, sand, mull... beroende av vad du har för jord under mattan.
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    .
    ps
    kör med cylinderklippare
    ds
    Inte för inte som man klipper greenerna på golfbanorna med cylinderklippare.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Hej

    Glömde länka till en som borde passa bra på en liten gräsytan http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?art_nr=4028

    Vertikalskär, skär bort maskrosor och kör en mossrivare då och då.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: Nytt boende - Allmänna tips önskas.

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Glömde länka till en som borde passa bra på en liten gräsytan http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?art_nr=4028

    Vertikalskär, skär bort maskrosor och kör en mossrivare då och då.

    //Jesper #1873
    Du, den där var inte dum du!
    Helt klart ett intressant val.. ligger priset rätt blir det en sån!

    Tack för tipset
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

Liknande ämnen

  1. Oljerök 9-5 Tips önskas
    Av Gunnel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 21:32
  2. Tips vid sänkning av bil önskas (SS)
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 19:42
  3. Allmänna tips om oljeläckande saab 9000?
    Av rantz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 06:53
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •