Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

  1. #1

    Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Hej jag har problem med torkarintervallen och vindrutespolningen i bilen,9-3 SS 03a. Intervallerna fungerar inte och den spolar i stort sett aldrig. Relät är bytt och har testat spänningen över spolarmotorerna och de fungerar utmärkt. Då antar jag att felet sitter i själva spaken?
    Följdfrågan blir då hur man byter den, måste man ta bort ratten för att komma åt? Hur gör man lättast det? Hittar nämligen inga skruvar för att dela "skalet" runt reglagen.
    Tacksam för hjälp.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Felet är troligt en givare i torkarmotorn. Givaren skall indikera för styrdonet när torkararmarna är i "hemläge".

    Ett vanligt fel på dessa motorer.... bara att byta tyvärr.

    Det får både intervall och spolning att få krupp.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Har samma problem... löste det sig genom att byta torkarmotor?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av johanmag
    Har samma problem... löste det sig genom att byta torkarmotor?

    Jag hade "samma" fel med den skillnaden att jag har regnsensor och inte intervall.
    Men "krupp" fick både torkare och spolning och det löste sig med en "ny" torkarmotor från skroten och en halvtimmes jobb för att byta den.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Troligt fel är jorden i själva torkarmotorn. Ta bort torkarmotorn,tämligen enkelt.Enda problemet kan vara att få bort torkararmen.Går att få bort denna med en liten avdragare.
    När du har motorn borta,så under själva inntervallmekanismen,svart platt plastkåpa.Borra bort nitningen och fortsätt borra igenom godset med en 2 mm borr.När du får bort denna så går det en jordplatta till en av de bortborrade nitarna.Där blir det en legering som gör att jorden inte fungerar.Skrapa rent där och sätt tillbaka plastkoppen. i stället för nitarna så skruvar du dit något överdimensionerade skruvar i stället,eftersom du tidigare borrat igenom godset.Sätt sedan tillbaka motorn och prova torkarna. jag tror att denna fungerar igen.

  6. #6

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Det löste sig genom att byta torkarmotor :-)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av johanmag
    Det löste sig genom att byta torkarmotor :-)
    Jag uppskattar verkligen dom som talar om hur det har gått efter ha fått tips här på forumet,
    Skitbra
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Hur byter man en torkarmotor? Finns det olika (ljud, inredning etc) steg för steg guider för 9-3 SS/SC?
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  9. #9

    Re: Problem med torkarintervall och spolning 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av garberg
    ...Följdfrågan blir då hur man byter den, måste man ta bort ratten för att komma åt? Hur gör man lättast det? Hittar nämligen inga skruvar för att dela "skalet" runt reglagen.
    Tacksam för hjälp.
    Jag har själv problem med blinkers och tror mig nu veta att det har ärgat i spaken när den stått i ett knapp år. Köpte bilen idag. Jag lyckades få in lite kontaktspray vid spaken och det fungerade ett litet tag men skulle nu vija ta isär för att kunna rikta en dos och kanske komma åt "bläcken" som ärgat igen. Men, måste man ta bort ratten för att komma åt spakarna?

Liknande ämnen

  1. Ställbart torkarintervall
    Av ErikC304 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 12:26
  2. Ställa torkarintervall ng900?
    Av Kasumi i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •