Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

  1. #1

    F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Hallå fick min bil stulen och återhittad, mitt försäkringsbolag moderna försäkring vill lösa ut den för det skulle kosta 19.000 att laga, vad tror ni man kan få/begära fär en saab 9000 cd -91 2,3l 150hk? den har gått 25,500 mil
    Motor och låda gick klockrent besiktad i juni där den gick igenom med några små anmärkningar som e åtgärdade. Har en 2 som slut siffra och den e skattad till juni -09 bara lite rost på dörrarna men rätt matt i lacken.

    Första killen sa mellan 5-15.000 beroende på skick men sa jag kunde kolla typ blocket för att se vad liknande bilar ligger på.
    Har kollat runt vad andra likadana kostar men finns knappt något med den motorn ute vad jag sett som inte har rasad växellåda/motor obesiktad mm.
    Någon som tror sig veta vad jag skulle kunna få med dessa uppgifter?

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    "lite rost på dörrarna men rätt matt i lacken"

    Antar att försäkringsbolaget ser den som en helt normalt sliten M91, ingen bil i ett perfekt skick alltså, skulle tro att du kommer få ett riktigt skambud av försäkringsbolaget, sen om du accepterar det eller inte det är upp till dig! Dom värderar ju inte en sån bil särskilt högt! Hur mycket vågar jag inte gissa på, men om dom sagt mellan 5 & 15k så var glad om du får nåt mitt i mellan!

  3. #3

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Om jag skulle få ett skambud vad kan man säga/göra då? Kan man säga att man inte går med på det eller kan man säga att för dom pengarna hittar jag ingen likadan bil och att då får dom skaffa fram en likvärdig?
    Dom kommer ringa upp om någon dag och lämna ett bud eller vad det nu kallas, jag har inte varit med om detta förr.
    Men som sagt vad säger man till dom om det skulle blir ett skambud? "Nej det går jag inte med på?" "att jag vill tänka på det" eller hur funkar det?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Försäkringsbolaget vill köpa din bil. Tänk dig situationen om det skulle vara en privatperson istället. Funkar på samma sätt.

    Har fått för mig att försäkringsbolga är ganska medgörliga vid inlösen om man har en så pass "gammal" bil. Kaffepengar för deras del. Det är skador på människor som kostar.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  5. #5

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Ok det va bra formulerat hardinge enda skillnaden i en privat affär kan jag säga nej vid ett skambud och antingen hoppas på att det kommer någon annan o köper den eller behålla den. Men som sagt nu vet jag lite mer hur jag ska tänka o prata om dom ger skambud.
    Hade varit kul att veta vad en sån bil står i, jag hittar knappt någon med samma motor 150 hk som rullar utan antingen avställda eller med rasad motor eller låda så det e svårt att veta vad "blocket" priset kan vara.

    Letar "ny" bil nu så kom med förslag, det blir inte mer än för dom pengarna jag kommer få ut av FB men läs gärna
    viewtopic.php?f=20&t=240172

  6. #6

  7. #7

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Tack Börne för länkarna Jag ringde på en annons förut på en 9000 cd 2,3 16 v men där visade det sig att det va en mindre motor så alla av den modellen kanske inte har 150hk som borde öka värdet lite alla fall, men nu vet jag ungefär va det ligger på så någonstans runt 10.000 för att hitta en likvärdig bil.
    Denna bil jag haft har varit en riktig pärla, sååå mycket bil för pengarna, pigg rolig att köra och jävligt bra väghållning, kan ju ligga i en 200 o det känns som man sitter hemma i soffan

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Alla 2,3i hade 150 hk.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Citat Ursprungligen postat av kallekula19
    Denna bil jag haft har varit en riktig pärla, sååå mycket bil för pengarna, pigg rolig att köra och jävligt bra väghållning, kan ju ligga i en 200 o det känns som man sitter hemma i soffan

    aldrig kört en riktig bil tidigare?.....

    Blir du erbjuden 15K så är det nog rätt bra betalt för en sånn bil, går ju få en betydligt nyare 9000 för den summan, tror nog tyvärr inte du fått några 15 om du försökt sälja den.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Blir du erbjuden 15K så är det nog rätt bra betalt för en sånn bil, går ju få en betydligt nyare 9000 för den summan, tror nog tyvärr inte du fått några 15 om du försökt sälja den.
    Håller med... till & med för 10k kan man ju hitta nyare & roligare bil än en gammal 2,3i! Bara ett exempel, finns många men hade ju hellre köpt denna för dom pengarna, även om det går att hitta ännu finare exemplar än just den! http://www.blocket.se/vi/17638875.htm?ca=23_8_s 2,0t med 150hk är ju väldigt mycket trevligare än en 150hk sugis, dessutom en rätt mycket nyare bil, M94 kom ju även kortmotorn... billiga att få lite fart på om man vill det!

    2,3T är ju en trevlig bil! http://www.blocket.se/vi/18859534.htm?ca=23_8_s

    Eller denna om man inte bryr sig om turbo som ser ut att va rätt fin... struntsummor för en väl fungerande 9000 M96! http://www.blocket.se/vi/18639776.htm?ca=23_8_s Så att gå & köpa en 9000 M91 för 10k hade jag aldrig gjort!

  11. #11

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Tack Börne för länkarna och tippsen, väntar in hur mycket eller lite jag får så får jag se vad det kan bli om det inte blir ett skambud.

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Eller denna om man inte bryr sig om turbo som ser ut att va rätt fin... struntsummor för en väl fungerande 9000 M96! http://www.blocket.se/vi/18639776.htm?ca=23_8_s Så att gå & köpa en 9000 M91 för 10k hade jag aldrig gjort!
    Detta är ju dock en 2,0t.... Priset på den var faktiskt lockande.

    MVH

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Detta är ju dock en 2,0t.... Priset på den var faktiskt lockande.

    MVH
    Ok... tittade inte så noga, står bara 9000 cs i anonnsen, men är det en 2,0t är det ju bara ännu bättre

Liknande ämnen

  1. Vad ska jag begära för bilen tro 9-5 Aero?
    Av Jeppe9KTurboS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 23:56
  2. Vad ska man begära för bilen? 9-3 1.9 TiD SC
    Av Alex9-3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:09
  3. Vad kan man begära för pris på bilen?
    Av Twim i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 09:05
  4. Värdering av 9000 Aero -95 som försäkringsbolaget vill lösa
    Av RacerRaffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 02:47
  5. Hur mycket kan jag begära för bilen
    Av Nozfer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-24, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •