Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Laddstrul 900 T8 -84

  1. #1

    Laddstrul 900 T8 -84

    Hejsan!

    Suttit o läst igenom APC-tråden och fattar typ nada..Förra ägaren på min bil har varit o skruvat på APCn.
    På ettan o tvåan kan ja ge fullt och bilen går riktigt väl trots sin ålder. Men tean, fyran och femman så svajjar laddet enormt och dioden som förra ägaren monterat blinkar. Då som jag fattat det så känner APCn av att motorn vill börja spika och tar ner laddet.

    Då till min fråga. Är det någon som vet hur jag ska ställa skruvarna så att jag kan hålla 0,9 bars laddtryck konstant utan att laddet svajjar eller motorn vill spika?
    Jag kör på 98 ist för 95 som förra ägaren gjorde och det fick bort mycket av spiktendenserna men inte allt.

    Försökte söka och leta i FAQ men hittade inte exakt det jag ville veta eller så skrev jag fel.

    Tacksam för hjälp!

    //Pontus "Saab rookie"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Laddstrul 900 T8 -84

    Hej!
    Citerat från trimtips - trimma APC box på Henrik "Popeye" Karlssons hemsida (popeye.rty.nu):

    på boxen finns 3 vridpottar:
    K: Spikkänslighet. RÖR INTE! skruvar du på denna kan du spika sönder motorn
    F: Max laddtryck
    P: Inställning av laddtrycksstigning. för lågt ställd så får du antingen lågt laddtryck eller långsamt stigande. för högt ställd så får du översvängingar typ 1.6bar = OBra

    när du justerar in så ställer du F där du vill ha den. säg du vill ha 1.2bar (tänk på att din bil kommer spika vid 1.2ba rom du ej har höjt bränslet och monterat större IC med största sannolikhet), då ställer du Fpoten ungefär på mitten (0.9-1.5bar. mittimellan = 1.2) Fpoten är inte särskilt känslig när dte gäller skruvandet, utan du få använda huvudet när du skruvar och vad du tror laddtrycket hamnar på.

    När du ställt Fpoten så får du skruva på P-poten. denna är mycket känslig, det kan skilja 0.5mm ifårn där den går konsigt till att den går bra. det är den som är svår att ställa in. sätt den på mitten och provkör. får du översvängningar dvs laddtrycket rustar iväg som fan, ska du ställa ner P. om laddtycket ligger lågt elelr stiger långsamt så ska du höja den. prova att skruva en bit i taget och sen justerar du ner, upp ner upp osv tills du får tillfredställande laddtryck. om du får problem med att bilen inte vill ladda så mycket som du vill så kan det bero på att den spikar och helt enkelt inte klarar av att ladda så mycket och APC:n justerar ner laddtrycket.
    Notera att du original inte kan justera F-poten så högt som till 1,5 bar om inte potentiometern i sig är bytt eller dess seriemotstånd. Original hamnar laddtrycket på ca 1 bar vid max F-pot.

    Lycka till!
    /David

    EDIT: Rättat stavfel i adressen till Henriks guldsida
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Re: Laddstrul 900 T8 -84

    En og900 med orginalIC kan helt normalt spika vid laddtryck under 1 bar. Jag skulle rekommendera en större IC så får du bort spikproblemen om du ska köra med 0.9 bar

    Jag hade problem med att min inte ville ladda mer än 0.8-0.9 nästan hela tiden trots jag hade lött om APC:n. Ibland i regnigt väder gick den upp te 1.2 bar men sällsynt. Jag gjorde en service med tändkablar, tändstift, rengjorde luftfiltret, olja oljefilter. Sen laddade bilen satan utan att spika! (Jag har 9000IC)
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4

    Re: Laddstrul 900 T8 -84

    Aaahhh, ska testa detta i helgen!
    Tack så mycket för hjälpen..Har en supra IC liggandes så ska försöka få dit den eftersom den e tjockare än original icn.

    MVH Pontus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •