Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95

    SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    Hej läste detta i ett annat forum:
    Jag rekomenderar att du "chipar" bilen med BSR PPC pga från och med 1 januari så kommer bilprovningen kunna gå in och läsa om din bil har felkoder eller om den är trimmad.
    tråden handlade om vilken trimfirma man skulle gå till, och så läser jag detta inlägg...

    är detta sant?

    jo jag vet att "chippning" egentligen inte är tillåtet, men hittills har ju faktiskt inte bilprovningen haft så mycket åsikter om en bil är trimmad ...eller hur? (sålänge det är måttligt osv.) men ska dom börja klabba i programvaran så är det ju fan inte roligt längre.
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    var inte det där någon extratjänst de kunde erbjuda på enbart vissa stationer?
    Läsa ut ev felkoder osv

    Står ju om detta på bilprovningens hemsida
    http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument

    Att det skulle brukas vid en vanlig bes tror jag inte, då det bara skulle ta längre tid och därmed höja priset.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    Min första tanke är att SBP borde få svårt att motivera att de ska börja ta betalt för att läsa ur programvara ur alla bilar. Hur stort trafiksäkerhetsproblem kan trimning vara? Nästa tanke som dyker upp är, skulle man då få ombesiktning ifall inte ODB-kontakten funkar?

    Om nu SBP skulle börja läsa ur mjukvaror ur våra bilar så tänker jag koppla ur ODB-kontakten före besiktning. Då kan de inte ta reda på vad jag har för mjukvara, och ett sånt struntfel borde inte kräva ombesiktning.

    Nej, jag hoppas och tror att vi inte behöver oroa oss för det här.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Min första tanke är att SBP borde få svårt att motivera att de ska börja ta betalt för att läsa ur programvara ur alla bilar. Hur stort trafiksäkerhetsproblem kan trimning vara? Nästa tanke som dyker upp är, skulle man då få ombesiktning ifall inte ODB-kontakten funkar?

    Om nu SBP skulle börja läsa ur mjukvaror ur våra bilar så tänker jag koppla ur ODB-kontakten före besiktning. Då kan de inte ta reda på vad jag har för mjukvara, och ett sånt struntfel borde inte kräva ombesiktning.

    Nej, jag hoppas och tror att vi inte behöver oroa oss för det här.

    //Niklas
    Men på ett sätt kan det ju vara ganska bra, de har ju flera tjänster nu som man kan lämna in bilen på och få den riktigt undersökt, är ju kanon när man ska köpa bil tex, då kan bilprovningen göra en fullständig kontroll på bilen till hyfsat konkurrenskraftigt pris, där man inte behöver fundera på om firman enbart är ute efter att få sälja delar, den känslan får man ju på vissa verkstäder...

    Att det skulle brukas på vanlig besiktning tror jag inte, skulle bara ta massa extra tid för egentligen inget, troligen så vet ju redan bilprovningen om vilka bilar som är trimmade eller inte, har svårt att tro att det skulle vara kunskapen som brister på det området...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    Jag läste (kommer inte ihåg var tyvärr) att Bilprovningen framöver kommer att vilja kolla om det finns felkoder på avgasrening osv. Allt annat bryr de sig inte om.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Jag läste (kommer inte ihåg var tyvärr) att Bilprovningen framöver kommer att vilja kolla om det finns felkoder på avgasrening osv. Allt annat bryr de sig inte om.
    Det skulle faktiskt inte komma förvånande.

    I USA har vägpolisen sedan länge haft OBD2 läsare för att kunna kolla bl.a. miljörelaterade felkoder vid "vägkanten".
    Det går faktiskt en skröna, sann eller falsk, att det var miljödepatement/polisen i USA som krävde ett standardiserat testuttag för att kunna läsa av felkoder.
    Därav ser OBD uttagen likadana ut oavsett om det är en Dacia eller en Bugatti Veyron. (Bilfabrikanter brukar ju annars ha en förkärlek till att vilja ha egna lösningar så långt som möjligt).

    Sedan är ju inte steget så stort för att kolla om befintlig programvara överensstämmer med den som tillverkaren fått typgodkänd.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    Fortfarande tror jag att steget är rätt långt till att SBP skulle börja ta rätt på alla godkända programvaruversioner för alla bilar, och dessutom bråka om ombesiktningar om de inte kan läsa ut det.
    Förhoppningsvis kan vi trimma i frid ett tag till.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    jag ringde till autotech och ställde lite frågor, och han hade aldrig hört talas om nått dyligt och påpekade att om bilprovningen ska granska filen som ligger i så skulle det ta låååååång stund.
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    * Ja, det var amerikanska myndigheter som krävde obd, men inte enbart för att kunna nita folk vid vägkanten utan för att det skulle vara möjligt för oberoende verkstäder att reparera bilar.
    * Visserligen ser OBD-2 lika ut i alla bilar, men inte OBD-1, och OBD-2 lagstadgades runt 1996 så bilar innan dess har tillverkarspecifika lösningar för felkodsutläsning. Detta skulle med andra ord innebära att SBP fick bygga ut sina anläggningar för att få plats med alla olika läsare.
    * Lyser inte CE-lampan är det inga fel, men det kan finnas koder ändå om man inte nollställt dem efter en reparation. Att SBP skulle försöka lista ut om man reparerat felet eller inte kommer att kräva otroliga resurser=inte genomförbart. Att det finns lagrade felkoder kan ju knappast orsaka ombes.
    * Det går INTE att lista ut programvaruversioner via OBD, det kräver tillverkarspecifika lösningar, om det går överhuvudtaget. Med andra ord behöver SBP tillgång till alla tillverkares samtliga lösningar, jo tjena. Skulle de mot förmodan få till det så behöver de _dessutom_ lära sig/dokumentera alla tillgängliga programvaruversioner från alla tillverkare så att de skulle kunna upptäcka förändrade mappningar i orginalprogramvara. Ja, ni ser vart det här lutar va? En besiktning kommer i så fall kosta någon tusenlapp och de lär behöva bilen en förmiddag eller så...
    * Hur ska de göra med bilar där man inte kan lista ut programvaruversioner så lätt? Jag menar om man har chippat sin Lucasbox så får de öppna boxen, stoppa den i EPROM-läsare och läsa ut mapparna och försöka jämföra med orginalen. Nänänä, detta är ren skrämseltaktik och möjligen försäljarsnack från BSR!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890

    Re: SBP vs Chip ÄR DET SANT??

    Jag fick reda på av en besiktningsman för några månader sedan att de skulle börja med att läsa av felkoder på avgasrening, kommer dock inte ihåg när det skulle börja med det..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

Liknande ämnen

  1. alu på vinter? vad är sant?
    Av Garten47 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 12:00
  2. Chip, ppc eller normalt chip.
    Av Excalibur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:41
  3. speedparts=BSR sant?
    Av Arto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •