Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: El-fel 9-3 (farthållare & SID)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60

    El-fel 9-3 (farthållare & SID)

    Nu börjar det bli rätt komiskt.
    De sista resorna upp till dalarna har farthållaren slutat fungera i Hedemora, efter att man varit inne på macken och tankat.
    Innan själva stoppet fungerar den utan problem, men just efter att man stannat och stängt av motor och ska iväg igen så funkar den inte alls.
    Om man väntar någon mil så börjar den fungera igen!?! Någon mera som har detta problem....kanske inte då just i Hedemora!?

    SID:en (övre displayen) tappar ju som bekant pixels men min gör det lite då och då (alltid samma rad) och återkommer efter att man stannat bilen och startar den igen. Vad kan detta bero på? Verkar ju inte som bekant att det ska vara någon lös flatkabel!?!

    Sen så varnar min saab inte för låg spolarvätska, utan vips så är det slut.
    Brukar man inte få upp en varning i SID:en att det börjar ta slut!?

    Tacksam för erfarenheter från fler saab 9-3 ägare!

    (kör en saab 9-3 ltt -01 8500mil)
    9-3 SE (150hk) 2001

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60
    Ingen som har liknande problem? Är rätt unik med andra ord
    9-3 SE (150hk) 2001

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Orust/henån
    Inlägg
    261
    min varnar typ alltid för lågnivå sspolarvätska! rätt störande det med!
    Mvh. Tobbe
    Ta gärna en titt på Saaben...
    http://www.garaget.org/show.php?car=2287

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    När du tankar på den macken i Hedemora, kör du direkt ut på vägen och lägger dig i rätt fart utan att bromsa nån gång?

    Farthållaren fungerar inte förrän man gjort en bromsning, detta för att kontrollera pedalkontakterna och bromsljus osv.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Kan det inte vara så att nivå-givaren i spolarbehållaren är paj?

    Eller så kanske varningen är borttaget med Tech2. Vet inte om man kan stänga av det, men antar att det borde gå som allt annat.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60
    Danjell: *hmm* nä, nog bromsar jag, om än ganska lite. Men ska prova nästa gång att nita innan jag försöker lägga in den igen


    Kongo: ja, det är ju en möjlighet....men varför skulle man ta bort den varningen? SKa kola upp givaren, om jag nu kommer åt den
    9-3 SE (150hk) 2001

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Stone76

    Kongo: men varför skulle man ta bort den varningen?

    Tänkte bara om nån eventuell tidigare ägare tyckte det var störigt och ville ha det borttaget.

    Håller med om att det låter virrigt att inte vilja ha varning om att spolarvätskan håller på att ta slut så antagligen så är det väl givaren....
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Har man en 9-5 M-00 så säger den testa bromsljus. Min M-01 gör det inte. Dock måste man bromsa innan farthållaren fungerar.

    Råkade ut för det när bilen var ny. För mig kom det samtidigt som låg bränslenivå tändes. Jag trodde SAAB hade tänkt på att man inte skulle åka halvsovandes rakt ut i ödemarken med för lite soppa

    Efter takning så fungerade det ju (eftersom jag hade bromsat på väg ut på motorvägen)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60
    DÄr hade vi det
    Min talar inte heller om "testa bromsar" men om man gör det när detta inträffar så börjar den fungera igen

    Ett problem mindre
    Fortfarande en pixel-rad på sid:en som spökar lite då och då....hjälper inte att bromsa
    9-3 SE (150hk) 2001

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Ta det säkra före det osäkra när det gäller siden...

    min funkar ibland när stereon vart på länge eller när det stått i solen... blir liksom vart och kontakt då.... annars får du väll snällt göra som oss andra.... fram med strykjärnet!!!

    lycka till!

    ps. lånar lite av tråden och undar om nån har en bra idé om varför min farthållare "tappar" 10-20 kmh ifrån det att man tryckt in den till det att den börjar arbeta??
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    19
    Farthållaren fungerar inte förrän man gjort en bromsning, detta för att kontrollera pedalkontakterna och bromsljus osv.
    tusen tack!

    Till den stora köpmarknaden vid motorvägen funka farthållaren. Men därifrån var den 'paj'!

    Antar att det står i manualen.
    9-3SE 2,0t 02:a

  12. #12
    Hade du ställt den frågan till Bilpartner i Malmö hade de förmodligen svarat

    "På vissa ställen kan elen i bilen lägga av, men bara på vissa ställen i landet pga stora elektriska fält. Detta kan hända på en viss årsmodell och ett visst chassinummer"

    Har faktiskt hört detta svaret på ett annat problem som en bekant frågade om. Ville bara visa att de är totalt kompetensbefriade där.

    Hoppas att din bil funkar bra efter åtgärderna.

Liknande ämnen

  1. Fel på farthållare 900 -88
    Av danne_gn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 19:40
  2. död farthållare
    Av radioten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 02:23
  3. farthållare
    Av halm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 21:14
  4. 900 og farthållare
    Av 900hasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •