Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hur spänna handbromsen OG9-3?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Har letat både här på forumet och googlat efter instruktioner på hur man spänner handbromsen på Saab OG9-3. Hittat flera instruktioner och alla bygger på att man ska hitta ett litet "kugghjul" eller "skruv" inne i bromsskivan som man kommer åt genom ett hål i bromsskivan typ. Så långt är jag med, men kan inte hitta något kugghjul eller svänghjul eller mutter överhuvudtaget inne i bromsskivan, när man använde sig av justeringshålet..

    Det jag hittar är någon form av fjäder typ "klockan 12" och något annat mojs, men ingen justerskruv eller nåt sånt?! Hur ser det ut? Hade bilen upphissad över en timme på lokala macken och letade efter denna jävla justerskruv utan att hitta den.. Förstår inte, så svårt kan det väl inte vara att hitta den? Eller finns den inte på min bil?

    Vidare påstår vissa instruktioner jag stött på att man justerar vajern inne i bilen under en matta i mittkonsollen i ett hål där. På min bil finns överhuvudtaget inget hål där det påstås. Men har ju också stött på instruktioner som säger att man justerar det mitt UNDER bilen vid avgaset under någon värmeplatta. Där har jag inte kollat än.

    Men nåväl, hur tusan justerar jag min handbroms?! Jag har besiktning imorgon och har konstaterat att min handbroms är alldeles för kass för att få igenom den


    Edit: "Förfinade" rubriken något. Moderator /LM

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Spänna handbromsjäveln!!? OG9-3

    http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg

    Misströsta inte, det kan vara lite lurigt att hitta rätt om man inte vet hur det ser ut.

    Höll på att skriva nåt om "Särskilt med dålig hålvana" men lät bli.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Spänna handbromsjäveln!!? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av LM
    http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg

    Misströsta inte, det kan vara lite lurigt att hitta rätt om man inte vet hur det ser ut.

    Höll på att skriva nåt om "Särskilt med dålig hålvana" men lät bli.
    Hahaha , ja när det gäller bilar så kan jag inte påstå annat

    Har nog sett den där bilden förut, men vet i fan om den förtydligade så jättemycket.. Men ska väl ut och rota en sväng imorn också innan besiktningen .. Får körförbud 1 nov om jag inte besiktigar nu.. Craaap :/

    Justerskruven sitter alltså ungefär "klockan 6" eller? D.v.s. nere på skivan (inuti).. Vissa påstår att den sitter "klockan 12" och det betyder ju där uppe.. Nu har jag gått igenom och snurrat runt hur mycket som helst utan att hitta, så jag har ju svårt att tro att jag hittar skiten imorn heller :/

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628

    Re: Spänna handbromsjäveln!!? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Justerskruven sitter alltså ungefär "klockan 6" eller? D.v.s. nere på skivan (inuti).. Vissa påstår att den sitter "klockan 12" och det betyder ju där uppe.. Nu har jag gått igenom och snurrat runt hur mycket som helst utan att hitta, så jag har ju svårt att tro att jag hittar skiten imorn heller :/
    Japp, den sitter där nere. Justerade min handbroms häromveckan inför besiktning. Hjälpte dock inte ett skit att spänna ut backarna så jag gav mig på justerskruven under bilen. Den sitter under främre dämparens värmeplåt på vänster sida, ungefär rakt under handbromsspaken. Följ handbromswiren så kommer du till den. Den spänner vajrarna så om du har mycket slack i spaken så ska du nog testa den.

    Och hur gick besiktningen? Jo tack, handbromsen tog finemang men jag åkte dit på ojämn färdbroms bak. Det var väl då själva f-n att man aldrig får vara riktigt nöjd...
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Spänna handbromsjäveln!!? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av esox
    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Justerskruven sitter alltså ungefär "klockan 6" eller? D.v.s. nere på skivan (inuti).. Vissa påstår att den sitter "klockan 12" och det betyder ju där uppe.. Nu har jag gått igenom och snurrat runt hur mycket som helst utan att hitta, så jag har ju svårt att tro att jag hittar skiten imorn heller :/
    Japp, den sitter där nere. Justerade min handbroms häromveckan inför besiktning. Hjälpte dock inte ett skit att spänna ut backarna så jag gav mig på justerskruven under bilen. Den sitter under främre dämparens värmeplåt på vänster sida, ungefär rakt under handbromsspaken. Följ handbromswiren så kommer du till den. Den spänner vajrarna så om du har mycket slack i spaken så ska du nog testa den.

    Och hur gick besiktningen? Jo tack, handbromsen tog finemang men jag åkte dit på ojämn färdbroms bak. Det var väl då själva f-n att man aldrig får vara riktigt nöjd...
    Okej, ska ge mig ut och fixa detta nu (i regnet )
    Jag plockade av ena bakdäcket igår och snurrade på skivan och det kändes som om bromsen låg precis där den skulle.. Det var inte trögt men inte heller jättelätt att snurra runt, så jag är inte säker på att jag behöver justera vid bakdäcken.. så jag ger mig på justerskruven under bilen nu.. återkommer när jag gjort det.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Tänktejag skulle ut och spänna min handbroms nu med... hon som kuggade min handbroms på besiktningen sa att om man vill vara säker på dess funktion ska man testa att låsa däcken i 40 km/h... funkar det så kommer du igenom besiktningen med den
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Var precis ute och letade som en galning efter något at skruva på!.... jag hittade den där skruven man skulle lossa på men därakom fanns ju ingen insex

    Testade istället att spänna handbromsen undertill (vid "Y-korsningen") men detta resulterade i att bromsarna låg på ständigt (men ingen bättre bromsverkan!).

    Är det någon som kan ta lite bilder på bromsbackarna och posta de här så man ser vart det är man ska skruva?

    Tacksam för hjälp!
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Hejsan!!

    Du skruvar inte på någonting, utan du tar en skruvmejsel med brett huvud och petar/drar på spännarens tänder. Av med hjulet och lys med en ficklampa så skall du finna den, det är lite bökigt i början.

    Edit, håll i dig, har nog en bild..

    H/David

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Nu hittade jag ingen bra bild.
    Men där jag har markerat rött, på motsatt ställe undertill finner du en spännare med tänder.

    http://geting.se/viewimage.php?image=174453-kkk.JPG

    Jag vet rörigt som bara den...


    H/David

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    så det är alltså meningen att jag ska lossa på däcket och sedan ta bort självaste kåpan (med de fem hålen för hjulbultarna) och sedan på något sätt lyckas justera den?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Av med hjulet och i ett av hålen där hjulskruvarna fäster i navet för du in din mejsel. (Hålen i bromsskivan dvs)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Hittade bara denna bilden


    Det är ju de fem hålen man ser på bilden som ajg har... Dessutom har jag ett hål där det sitter en stjärnskruv och ett hål som är lika stort som hålen för hjulbultarna men utan gängor... Så jag har 7 hål i självaste "trumman" utanför skivan!
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    I hålen på bilden ja

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    9

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Jag vet inte om det blir ett dugg tydligare av detta men,

    Justerkuggen hittas och justeras enklast genom det hålet i bromsskivan som inte har någon gänga, dvs justeringshålet.

    Själva kuggen är precis som det låter några kuggar runt en skruv.
    Art.nr 18,3941 på Speedparts, finns en bild på den där! I båda ändarna av denna "skruv" sitter det spår som bromsbackarna sitter monterade i.

    Tillbaka till hålet Justerskuggen sitter nästan kl 6, iaf väldigt nära. den sitter precis under den nedre fjädern, du har ju hittat den övre, den undre är motsvarande fast nere Man skulle kunna säga att fjädern låser fast kuggen så att den inte rör sig av sig självt.
    Vilket håll den ska pillas åt märker du, och tänk på att handbromsen kan ta riktigt bra på ena sidan och den totala verkan kan vara kass ändå!

    Lycka till!!!

    //Emanuel W
    900 2.0T -97 Steg 2 - Såld
    9-5 2.3t -00 Sedan Steg 1

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Anvisning för att justera handbromsen på NG900 & OG9-3: http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg

    Här är en bild från en 9-5 där det ser likadant ut fastän justeringen där sitter "kl 12" istället för "kl 6": http://photo.platonoff.com/Auto/2005....Handbrake.jpg
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Nu känns det som jag börjar få fin koll på allting iaf.
    Har bara en fråga kvar nu iaf...
    Hur ska jag lyckas jsutera skruven?
    Ska det räcka med att ta bort hjulet och bara försöka komma åt med skruvmejsel med hjälp av ficklampa eller ska jag ta bort hela "kåpan"?

    Tack för all hjälp so far ni är underbara!
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Ska det räcka med att ta bort hjulet och bara försöka komma åt med skruvmejsel med hjälp av ficklampa eller ska jag ta bort hela "kåpan"?
    Genom ett hål i bromsskivan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Nu känns det som jag börjar få fin koll på allting iaf.
    Har bara en fråga kvar nu iaf...
    Hur ska jag lyckas jsutera skruven?
    Ska det räcka med att ta bort hjulet och bara försöka komma åt med skruvmejsel med hjälp av ficklampa eller ska jag ta bort hela "kåpan"?

    Tack för all hjälp so far ni är underbara!
    Det räcker med att ta av hjulet och lysa med en ficklampa, man behöver inte ens ta av hjulet, men det är överkurs

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Gjorde en snabb skiss nu på det jag har fatatt so far (har svårt med det teoretiska)
    Bilden visar det jag är säker på:
    De vita cirklarna är hålen för hjulbultarna.
    Den blåa cirkeln är hålet som har en skruv i sig (inte säker om placeringen på bilden är rätt).
    Den gula cirkeln är hålet som saknar gängor.

    http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumb ... k1-756.jpg

    Vad jag ska göra är alltså att ställa den gula cirkeln neråt (som på bilden) och där ska jag snurra (?) på en skruv eller?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Hur spänna handbromsen OG9-3?

    Här har du ju en helt underbart guide
    http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg


    Bara o plocka av hjulet, fram med ficklampan och lys i ett av hålen "klockan 6"
    Där ser du(skymtar) en spännare som du tar en flat mejsel och petar på tänderna med.

    http://geting.se/viewimage.php?image=174979-dfsdg.JPG
    NR11 är spännaren.


    H/David

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Spänna handbromsen OG9-3
    Av SAAB93T205HK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 19:55
  2. Spänna handbromsen hur?
    Av Mekarbruden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:47
  3. spänna handbromsen 9-3
    Av spacklarn i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 15:59
  4. Spänna handbromsen NG900
    Av pumpe3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •