Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: HDMI & Komponentvideokabel...

  1. #1
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    HDMI & Komponentvideokabel...

    Ska snart köpa en Panasonic TH-42PZ85 & behöver då en HDMI från DVD & en komponentvideokabel från digitalboxen! Har kollat lite på Supra som verkar helt ok... men alltid skoj att kolla runt lite på sånt här innan köp

    Någon som rekommenderar nåt annat? Dom får helst inte vara mycket dyrare än vad dessa kostar!

    Det är dessa jag funderar på...
    HDMI http://www.dustinhome.se/pd_5010100368.aspx

    Komponentvideo http://www.dustinhome.se/pd_5010100486.aspx

  2. #2

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Standardtipset gällande HDMI-kabel är att du i princip kan köpa vilken billig kabel som helst. Antingen har du signal eller inte, det är 1or o 0or som räknas. Så köp du en 100kr kabel från Kjell&Co du.

    Givetvis kommer jag nu bli påhoppad av någon teknikguru som påstår motsatsen, men mitt tips är att lägga pengarna på nåt roligare.
    Saab 9-5 2,3t -03 SC. Vector+Pilot
    Garaget

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Jag kör med Clicktronic-kablar köpta på Kjell & co tycker de är helt ok.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av boltis
    Standardtipset gällande HDMI-kabel är att du i princip kan köpa vilken billig kabel som helst. Antingen har du signal eller inte, det är 1or o 0or som räknas. Så köp du en 100kr kabel från Kjell&Co du.

    Givetvis kommer jag nu bli påhoppad av någon teknikguru som påstår motsatsen, men mitt tips är att lägga pengarna på nåt roligare.


    Har mycket svårt att tro att det finns specielt många som skulle kunna bedömma skillnaden mellan en 200krs och en 1000krs hdmi kabel.

    Digitalt, antingen eller, nollorna blir inte bättre i färgåtergivningen för kabeln är i guld.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Som vanligt är inte en kedja starkare än sin svagaste länk.

    Jag orkar inte dra igång ett nytt kabelkrig utan nöjer mig med att konstatera att det är skillnad på
    kabel och kabel, främst på längre avstånd. På 1-2m kablar ska man ha riktig otur för att man ska få problem.

    För dom som är intresserade och orkar bry sig så kan ni ju läsa på om bl.a. Jitter.
    För dom som benhårt hävdar att det inte är någon som helst skillnad och det är bara frågan om 1'or och 0'or....
    Good for you.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Som vanligt är inte en kedja starkare än sin svagaste länk.

    Jag orkar inte dra igång ett nytt kabelkrig utan nöjer mig med att konstatera att det är skillnad på
    kabel och kabel, främst på längre avstånd. På 1-2m kablar ska man ha riktig otur för att man ska få problem.

    För dom som är intresserade och orkar bry sig så kan ni ju läsa på om bl.a. Jitter.
    För dom som benhårt hävdar att det inte är någon som helst skillnad och det är bara frågan om 1'or och 0'or....
    Good for you.

    //Magnus


    Kör PS3 samt laptop HDMI - HDMI, och det är skillnad på kablar & kablar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    23

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    vad är det som är skillnad? blir bilden bättre, dvs ser man skillnad på bildkvaliten om man jämför två olika hdmi kablar?

    att det kan sklija på om kabeln överhuvudtaget fungerar elller ej kan jag eventuellt köpa, om man ser till motstånd, förlust osv dvs att signalen blir för dålig för att tolkas och därav fungerar det inte, men att det skulle skilja i hur det ser ut på bildvisaren tror jag inte ett dugg på. (har heller inte märkt skillnad på de kablar jag jämfört, allt från clas till supra)

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Som vanligt är inte en kedja starkare än sin svagaste länk.

    Jag orkar inte dra igång ett nytt kabelkrig utan nöjer mig med att konstatera att det är skillnad på
    kabel och kabel
    Nej... inget kabelkrig, det var jag inte ute efter

    Mest om någon vet några andra märke på kablar i den prisklassen, jag kan säkert inte se någon skillnad med dessa kablar eller med billigare. Det är mer känslan av att ha nåt lite bättre, sen om det är bättre vet jag inte! Precis samma sak med högtalarkabel... en lite dyrare kabel låter kanske inte mycket bättre, men den är oftast lite snyggare att se på, sen kan säkert många tycka man är dum i huvet som betalar lite mer bara för att man kanske tycker att en kabel är snygg!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Helt klart kan det bland vara skillnad på kabel och kabel, men inom ljudintresset är det allt som oftast ren voo-doo och placebo, det visar blindtest efter blindtest med all tydlighet.

    Men, det finns alltså ändå gropar att trampa i när det gäller kablar.

    För HDMI så kan det kanske bli lite lurigt då det inte finns bara en HDMI-standard utan flera, och de har lite olika krav på hur stor bandbredd m.m. som överföringen ska klara. Senaste HDMI-standarden heter väl HDMI 1.3 har jag för mig. Så det är ju en fördel om man köper kablar som ska klara de kraven som HDMI 1.3 ställer. Men sådana kablar finns för ca 200 kr och uppåt så det behövs likväl inga flådiskablar för dyra slantar.

    När det sen gäller annat digitalt så kanske man ska ta sig en liten funderare på vad en vanlig nätverkskabel för ett par spänn metern klarar i överföring, och sen försöka förklara varför det skulle bli bättre med en superduperfränkabel för ettor-o-nollor bara för dessa ska bli musik och inte nåt annat...

    Blindtester är ett mycket bra "verktyg" för att skilja faktiska detekterbara skillnader från rent nys fantasi och placebo. Tjosan..


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    http://www.hifihuset.se/catalog/product ... ts_id=2684
    Detta säger väl ändå allt, en bit över 6000 för en nätkabel. HIFI-gubbar är inte kloka. Ett filter och skärmad kabel kanske jag kan förstå att det är bra. Men att de två sista metrarna av all elkabel på kanske 500 meter som går från transformatorstationen skulle göra någon som helst skillnad.Nej det går jag inte på!

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Hej!

    Har kört med Supra Komp. kabel i 6 år. Dels mellan dvd-reviver samt mellan reciver å proj. Det har funkar bra. Kabeln mellar reciver å proj e 15 meter.

    Dock så har jag inet provat nått annat märke. Kolla på prisjakts forum oxå

    http://www.hembiobutiken.se finns ju en del kablage oxå.

    http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=113380


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Nej... inget kabelkrig, det var jag inte ute efter
    Min kommentar var inte riktad mot dig på något vis.
    Men det är bara att titta på dom två inläggen efter ditt
    Det går helt enkelt inte att föra en saklig debatt utan att det bildas två läger,
    ett med "kabelfanatiker" och ett med "placebo / blindtest".

    Själv är jag väl i ingemansland eftersom jag anser att det är skillnad
    men att mycket av "hifi tugget" är inget annat än rent svammel.

    För min egen del kör jag med en 10m Supra HDMI mellan DVD'n och projektorn
    och en 1m Monster Ultra-super-duper mellan PS3'an och TV'n.
    Monter-kabeln köpte jag i USA så den kostade inte så mycket som man kan tro.
    Så inte det billigaste "skiten" man kan hitta, långt ifrån svindyrt, men i relation
    till vad övrig utrustning är kapabel till och kostar.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Nej... inget kabelkrig, det var jag inte ute efter
    Min kommentar var inte riktad mot dig på något vis.


    Själv är jag väl i ingemansland eftersom jag anser att det är skillnad
    men att mycket av "hifi tugget" är inget annat än rent svammel.


    Så inte det billigaste "skiten" man kan hitta, långt ifrån svindyrt, men i relation
    till vad övrig utrustning är kapabel till och kostar.
    Fattade att det inte var riktat till mig...

    Jag har läst i den långa tråden där någon frågade om vilka högtalare han skulle satsa på. Den ballade ju ur fullständigt & handlade helt plötsligt bara om dyra vs billiga högtalarkablar... inga fler såna trådar tack!

    Är också i ingenmansland, tror jag har svårt att se & höra skillnad på olika kablar, men jag köper gärna lite dyrare... då menar jag 500 - 600kr för en kabel, just för att det är kul med såna här prylar plus att dom som jag skrev innan oftast ser trevligare ut än billiga kablar... vissa tycker väl man är störd, men det är en anledning så god som någon annan för att köpa lite dyrare tycker jag, får man sen eventuellt lite bättre bild/ljud så är det ju inget fel!

    Skulle kanske skrivit inlägget som en fråga... "Nån som har tips på snygga kablar?" Det var nog mer det jag var ute efter... alltid retar det någon

  14. #14
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Köp en kabel som är steget över det billigaste brukar lugna sinnet lite iaf :P

    Det är ju värre med signalkablar där det kan finnas störningar
    osv. som spökar utifrån. Jag har själv suprakablar och är riktigt nöjd med dem.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Köp en kabel som är steget över det billigaste brukar lugna sinnet lite iaf :P

    Det är ju värre med signalkablar där det kan finnas störningar
    osv. som spökar utifrån. Jag har själv suprakablar och är riktigt nöjd med dem.

    Signalkablar säger du.....?


    Så det går inga signaler i en HDMI-kabel då.....?


    Men visst har du rätt att det kan störa/påverka om det kommer in störningar utifrån, eller om aktuell kabel läcker ut signaler eller störningar som kan störa annat. Detta är dock rätt ovanligt i just HiFi-sammanhang så länge man inte bökar ihop allt bakom apparaterna till ett enda nystan och sen avslutar med att linda och dra nätkablarna igenom och runt detta nystan. Men med normal ordning på kablarna och av tämligen standardkvalitet, så är det i princip omöjligt att detektera någon hörbar skillnad mellan kablar i ett korrekt blindtest. Att det sen kan vara trevligare och snyggare med lite exklusivare kablar är ju nåt helt annat.


    Jag menar att störningar då är vanligare med analoga bildkablar typ SCART, där de flesta folk använder de där svarta som följde med apparaterna, och de är oftast riktigt dåligt skärmade.

    Jag har själv råkat ut för div. skuggbildsproblem på nya fina värstinga-TV:n för några år sedan (innan flatisar blev poppis, och innan HDMI ens var påtänkt). Slet som fan med dessa skuggbilder men fick ingen ordning på det, hade ju funkat med förra TV:n och kablarna fina, och var på vippen att reklamera TV-helvetet. Men, så fick jag för mig att snygga till lite bakom apparaterna med nya fräschare kablar i sansade priser. Fastnade för ClickTronic (som t ex Kjell o Company säljer) och ta mig fan om inte allt vad skuggbilder plötsligt var väck med de nya trippelskärmade kablarna. Att en fullscart på metern då kostade under 200 Kr och ändå kändes mycket påkostad var ju helt topp.

    ClickTronic har kablar för det mesta i de flesta längder, allt förvånansvärt billigt. Kolla själva....

    http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,498500000


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Det var lite så jag menade :P

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    OT:
    Jag är intresserad av att höra vad du tycker om TVn (när du hunnit testköra den lite). Kommer du att spela typ Xbox, PS3 eller liknande på den?

    Är fruktansvärt intresserad av att lägga en beställning på en th-42pz85, typ helst igår.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  18. #18
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    OT:
    Jag är intresserad av att höra vad du tycker om TVn (när du hunnit testköra den lite). Kommer du att spela typ Xbox, PS3 eller liknande på den?

    Är fruktansvärt intresserad av att lägga en beställning på en th-42pz85, typ helst igår.
    Har inte köpt den än... sitter bara & kollar på nätet nu innan... alltid lika kul att leta efter tillbehör, likadant förra året när det var hemmabio som skulle handlas, vilka kablar & dyligt man skulle ha! Men får se om det blir köp nån helg framöver, vill helst att priset ska ner lite till så man kan fynda! Kommer inte spela nåt då det inte är min grej, blir titta på tv (Boxer) & se på film, än så länge dvd, kanske köper en billigare blue-ray senare!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Du kan ju även titta in Panasonics PZ80, har den själv och är grymt nöjd. Skiljer inte mycket på PZ80 och 85:an.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  20. #20
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: HDMI & Komponentvideokabel...

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Skiljer inte mycket på PZ80 och 85:an.
    Jag vet... men PZ85 är så pass mycket snyggare så det får bli den!

    Dessutom hade det varit gott om 46" hade gått ner lite till, då kanske det blir den istället för 42"!

Liknande ämnen

  1. HDMI-switch?
    Av henrikg i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 07:46
  2. Ang. HDMI Switch och kablar..
    Av MrDanger i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 14:49
  3. Ljud för HDMI till TV
    Av Lamer i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 10:38
  4. Win 7 & HDMI funkar inte
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 00:55
  5. HDMI in/ut på förstärkaren.
    Av Falcy i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •