Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Byte av stabilisatorstag fram OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Byte av stabilisatorstag fram OG9-5

    Är det vettigt att ge sig på att byta dessa stag ute på gården i samband med att man byter till vinterdäck? Räcker det med en domkraft, röstlösare och en verktygslåda eller ska man satsa på GDS hall?

    Vad jag har förstått är det inte mer avancerat än att man klarar sig med en vanlig hylsnyckelsats?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Byte av stabilisatorstag fram 9-5

    Hej!

    Menar du pendelstaget mellan fjäderbenet och kränghämmarn?

    Det är rätt enkelt att byta dom, ja fick dock ta till en mutterspräckare då det inte gick att få loss den nedre. Har du tur så behövs inte det då räcker det med en bra nyckelsats. Glöm inte bort att du måste hålla emot annars så snurrar allt bara de gamla är det ju ingen fara med de nya får man vara lite försiktig så man inte snurra allt för mkt då gummidamasken kan gå sönder.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Byte av stabilisatorstag fram 9-5

    Precis som oxygene skriver är det kanonenkelt att byta. Men oavsett, se till att rensa gängorna ordentligt innan du börjar skruva, rostlösning och stålborste, och gärna rensa gängorna med ett gängsnitt eller riktig gängrensare, risken är stor att gängorna är fulla med rost och skit som gör att det skär ihop när du skall lossa. Annars är en mutterspräckare ett riktigt bra verktyg.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4

    Re: Byte av stabilisatorstag fram 9-5

    Jag bytte bägge stagen förra helgen,det hela gick på ca 1 timme per sida och några väl valda ord.Det enda problemet var att den nedre muttern satt som bara den ,jag fick ut den ca 1 cm sen kärvade den och satt som berg men jag löste det hela med ett bågfilsblad som jag sågade av bulten med sedan gick det som en dans. Lycka till och hoppas det går bra mvh Patrick
    9-5 2,3

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Byte av stabilisatorstag fram 9-5

    Tack för alla bra tips

    Bytte till vinterdäck igår men det var kallt och kolsvart ute så jag avvaktar nog till våren.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av UBR217 Visa inlägg
    Jag bytte bägge stagen förra helgen,det hela gick på ca 1 timme per sida och några väl valda ord.Det enda problemet var att den nedre muttern satt som bara den ,jag fick ut den ca 1 cm sen kärvade den och satt som berg men jag löste det hela med ett bågfilsblad som jag sågade av bulten med sedan gick det som en dans. Lycka till och hoppas det går bra mvh Patrick
    Jag bumpar gammal tråd.

    Jag är i farten att byta stabilisatorstag på min Saab 9-5. Jag har hört att man kan såga av skruven som håller fast stabilisatorstaget.

    Så nu till in fråga: Stabilisatorstag skruven. Är den gängad i den långa krängningshämmaren? Eller löper den fritt i den?

    Förstår ni vad jag menar? Det är lite svårt att förklara.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det är bara ett hål i krängningshämmaren. Man klämmer alltså fast staget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Så ja, du kan såga eller ta vinkelkapen för demontering, sågar du kan skruven rotera fram och tillbaka och göra det jobbigt att såga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Fixat! Tack för tipsen. Rondellen jag hade fick inte plats. Där i mot så skulle en sticksåg (heter dom så?) funka bra.

    Det slutade med att det faktiskt gick att skruva loss muttern, men den satt som berget.

    Det tog ca 1,5 timme för mig, verkstan vill ha kring 1000kr för att byta stabiliseringsstag. Så dom pengarna jag sparade i dag kan jag lägga på något annat roligt

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jag kör med vanlig svetstång mellan damask och fäste. Bara klämma åt tills det fastnar. Man behöver ju inte vara rädd om de gamla direkt. Fattar inte varför inte ALLA bilar har sexkantsgrepp på baksidan. Tusen gånger lättare att demontera såna.
    Nån jäkla Nissan jag lagade hade stag helt utan möjligheter att hålla emot skruven, ingen sexkant, inget fäste för nå torx eller insex i nosen på skruven heller. Det var så original och det vart så på pirat också. Med en låsmutter som nöp rejält så var det inte så lätt........

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    En uppdatering.

    Jag har bytt ett stabilisatorstag själv och ett har jag låtit en bilverkstad byta det andra. Nu har det gått några veckor och ca 100 mil.

    Tidigare så klonkade i framvagnen när man körde över gupp pga klapp i stabilisatorstaget. Nu har klonket bytts ut mot ett sporadiskt knirrar det i bland, självklart på den sidan som verkstaden byte.

    Det är inget glapp i det nya stabilisatorstaget och bilen var inne på besiktning för ca 200 mil sedan och då hittade dom inget att anmärka på i framvagnen trots att jag bad dom kolla lite extra.

    Är det verkstaden som har klantat sig eller något annat?

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är svårt att bedöma över internet.
    Jag ser 2 möjligheter.
    A)Det är något fel på nya staget i sig eller workmanship.
    B)Det är något annat som ger ljudet och det kanske fanns där tidigate men du märkte det inte när du fokuserade på klomket.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Ett gammalt tips när det gäller sånt här..... Spraya rostlösningsmedel på gängorna/muttern flera gånger innan det demonteras;börja helst 2 veckor innan! Pytsa på lite då och då av en klok rostlösningsolja,inte 5-56 eller wd40,dom innehåller alldeles för lite olja så det hinner försvinna. Sen rengör du gängorna ordentligt med typ stålborste.

    http://www.crcind.com/crc/CRCproduct...L%20%2B%20MOS2 Där är en bra produkt,innehåller teflon som gör nytta.

    /M
    Akta skinnet!

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    5-56 hör hemma i soptunnan, inte bra till nåt. Men MoS2 olja eller nån krypande rostlösare är alltid givet när något skall lossas på chassit som inte varit loss på länge.
    När man väl sätter i gång och om det då ändå sitter funkar det alltid att värma muttern med gassvetsen men då alla inte har en sån kan en gasol/propan/butanbrännare funka. Finns de som är oerhört varma. Swedol och linkande butiker brukar ha. Tänk dock på att värme sprider sig så ni inte smälter fel saker, man kan även skärma av med en plåt

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    5-56 är jättebra som rengöringsmedel! Spruta på oljiga saker,låt verka en halvtimme sen torka bort alternativt tvätta med brake degreaser.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Denna köpte ja tyckte den var riktigt bra.
    http://www.swedol.se/of-93041.html

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Dan har jag provat, ibland funkar den men långtifrån alltid. Ingen favorit
    Sonax Professional Rostlösare är min nya favorit, köpte 8 burk senast för de hade 50% rabatt :-)
    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...sare-pa14711sv

    Har även CRC MoS2 sprayen men den är snart slut. Helt OK

    5-56 är jättebra på att förstöra saker också, den blev bannad i försvarets flygverksamhet. WD-40 är det som användes istället som "smörja". (Visserligen ett antal år sedan men då det finns bra produkter finner jag ingen anledning att köpa nåt sämre men valet är som vanligt fritt)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    5-56 och wd40 är nästan precis samma sak. Innehåller typ 5% olja,resten lättflyktigt drivmedel,därav problemet, det gör rent jättebra men smörjer dåligt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    5-56 och wd40 är nästan precis samma sak. Innehåller typ 5% olja,resten lättflyktigt drivmedel,därav problemet, det gör rent jättebra men smörjer dåligt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Smörja med vad för produkt?

    Detta är riktigt intressanta trådar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När man väl sätter i gång och om det då ändå sitter funkar det alltid att värma muttern med gassvetsen men då alla inte har en sån kan en gasol/propan/butanbrännare funka. Finns de som är oerhört varma. Swedol och linkande butiker brukar ha. Tänk dock på att värme sprider sig så ni inte smälter fel saker, man kan även skärma av med en plåt
    Du har inte namnet på någon modell som funkar?
    Jag har aldrig lyckats få upp någon bra värme med något annat än ett gasverk.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


Liknande ämnen

  1. stabilisatorstag, bussningar
    Av Krogis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 02:32
  2. Stabilisatorstag/krängningshämmarstag
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 17:20
  3. Stabilisatorstag ?!?
    Av stoffe R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •