Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Inbrott i bilen! Hur?

  1. #1

    Inbrott i bilen! Hur?

    Hej,

    Igår var det någon som bröt sig in i min bil. Jag har en 9-3ss -05. Min flickvän hade lämnat en handväska i passagerarsätet och när vi kom tillbaka till parkeringen var fönstret nere. Väskan var kvar, antagligen eftersom larmet gått enligt SID:en.

    Men hur fasen fick tjuven ner fönstret? Jag var rädd att det var krossat, men det var det inte. Och inte heller några brytmärken vad jag kan se.

    Jag kollade igenom bilen noggrant, märkte att inget saknades, hissade upp rutan och åkte därifrån.

    Vad kan ha hänt egentligen?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    märkligt i och med att larmet hade gått. Annars har just ss/sc:s elsystem en tendens att veva ner rutor lite titt som tätt fast bilen är avstängd :/ jag har själv kommit ut till bilen med en ruta nere vid två tillfällen. Det finns en tråd om detta någonstans på forumet där många har varit med om samma sak. Fast å andra sidan så borde inte larmet ha gått då..hmm..märkligt och sjukt irriterande.

  3. #3

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Tack för svaret.

    Killen i parkeringshusets servicelucka sa att det har hänt att bilar vevat ner rutor. Det som gör mig tveksam är att det var endast den ruta vid sätet med handväskan och att larmet gått. Det känns lite långsökt.

    Men det kan ju vara så.

    Är det annars möjligt att få ner fönstret sådär utan att ha sönder nåt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    snackade med en kille på saab nyss och dom han hade runt sig där hade aldrig hört talas om att någon fått ner en ruta utan att göra nån skada. Dom antydde dock att om rutan var nere så mycke som nån cm så kan man pressa ner rutan för hand, men då borde ju nåt gå sönder tycker man..hoppas nån annan här kan ge mer konkret svar..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Kan inte vara så att rutan har gått ner av sig självt, ska väl vara krånglande klämskydd om jag minns rätt, och att någon sedan har räckt in en hand för att sno åt sig handväska och då har glaskrosslarmet utlöst vilket då förklarar SIDens meddelande?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Ja nåt sånt kan det ju vara

  7. #7
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Kan inte vara så att rutan har gått ner av sig självt, ska väl vara krånglande klämskydd om jag minns rätt, och att någon sedan har räckt in en hand för att sno åt sig handväska och då har glaskrosslarmet utlöst vilket då förklarar SIDens meddelande?
    Eller att larmet går så fort rutan vevas ner?

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Verkar ju skumt om tjuven i fråga skiter i handväskan, han kommer ju inte många sekunder snabbare ifrån platsen genom att strunta i handväskan om nu rutan var helt nere. Hade jag varit boven hade jag ju tagit mig den sekunden & tagit väskan innan jag drog!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    tur i oturen men jag måste ju säga att man förvånas över att folk fortfarande lämna värdesaker fullt synliga? Larm och säkerhet i all ära men det tar en sekund att slå in en ruta och innan nån reagerat så är tjuven 50 meter bort och spelar ovetandes............

  10. #10

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Ja jag var ju inte glad på flickvännen kan jag säga.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Verkar ju skumt om tjuven i fråga skiter i handväskan, han kommer ju inte många sekunder snabbare ifrån platsen genom att strunta i handväskan om nu rutan var helt nere.
    Nej men tjuven kommer ju ifrån den larmande "brottsplatsen" utan bevismaterial/stöldgods.
    Kan ju vara smart om halva garaget undrar vad som låter och ser en förmodligen man med en damväska ha lite brådska...
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":1db7dnq5
    Verkar ju skumt om tjuven i fråga skiter i handväskan, han kommer ju inte många sekunder snabbare ifrån platsen genom att strunta i handväskan om nu rutan var helt nere.
    Nej men tjuven kommer ju ifrån den larmande "brottsplatsen" utan bevismaterial/stöldgods.
    Kan ju vara smart om halva garaget undrar vad som låter och ser en förmodligen man med en damväska ha lite brådska...
    M.V.H.[/quote:1db7dnq5]
    Finns kvinnliga tjuvar också tyvärr.
    Gissar på att han råkat ut för buggen med kläm skyddet.

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":3qtq6kso
    Verkar ju skumt om tjuven i fråga skiter i handväskan, han kommer ju inte många sekunder snabbare ifrån platsen genom att strunta i handväskan om nu rutan var helt nere.
    Nej men tjuven kommer ju ifrån den larmande "brottsplatsen" utan bevismaterial/stöldgods.
    Kan ju vara smart om halva garaget undrar vad som låter och ser en förmodligen man med en damväska ha lite brådska...
    M.V.H.[/quote:3qtq6kso]
    Det är så klart sant... men ärligt talat, brukar den typ av tjuv som knackar en ruta för tex en väska bry sig? Dom är antagligen bara ute efter snabba stålar till sitt knark!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Inbrott i bilen! Hur?

    Kan inte glaskross sensorn reagerat på det höga ljud som blir i ett garage när bilar drar förbi?
    Min sensor reagerade när barnen gapade i bilen efter att jag låst in dem.....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 10:49
  2. Inbrott i bilen,tak sönderskurit.Hjälp med vad man ska göra?
    Av storfredda i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 11:32
  3. Inbrott i bilen,
    Av LG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 15:28
  4. Inbrott i bilen
    Av mr.Danne i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 17:45
  5. Huvudströmbrytare utanpå bilen efter inbrott
    Av Hessler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 02:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •