Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Korslutning i startmotor? Eller i "rosen"?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm/Järfälla
    Inlägg
    49

    Korslutning i startmotor? Eller i "rosen"?

    Var ute och åkte lite på isen med min 9000 2.0t -87
    Bilen stannade en gång när jag snurrade, och när jag skulle starta igen så snurrar bara startmotorn fritt, utan att greppa tag i kransen, eller skrika. Nu till det skumma, när jag vrider av tändningen så fortsätter startmotorn att snurra, efter lite vridande på nyckeln så hoppar bilen igång och jag sladdar vidare, nu märker jag att alla mätare lever sitt eget liv, alla visare hoppar höjdhopp! Och startmotorn snurrar (bilen är igång)

    Fimpar bilen, och starten står och snurrar, lycker ross batteripolen, mekar loss kontaktstycket vid tändningslåset (tänkte om det är något knas i själva låscylindern), men problemet fortsätter. Sätter jag på kabelskon så börjar startmotorn gå med ett rasslande ljud igen.

    Efter lite knackande på startmotorn så slutar den gå när man kopplar på batteriet, hoppar in och försöker starta, den kuggar på i ungefär 2 varv innan den släpper igen och står där och rasslar, knackar ytterligare och får stopp på startmotorn, nu puttar vi igång bilen, och den går fint, dock står alla mätare och åker bergochdalbana, efter en stund slutar startmotorn att gå och mätarna lugnar sig (dock står momentalförbrukningsmätaren och stiger hela tiden (EDU2) med 2 decimaler varannan sekund. Åker iväg, mätarna börjar igen, och lysena flackar rejät. Efter 200 m tvärdör bilen och allt är stendött. Luktar bränt så jag sliter upp huven för att ta loss kabelskon på batteriet, märker då att den är stekhet, och isoleringen på kabeln till startmotorn är mjuk som smör. Nu står jag här och behöver er hjälp, är det kortis i startmotorn eller? Jag har inte vart med om något liknande.. Ursäktar för ett långt inlägg...

    //D

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Om det är kabeln som går till starten som var glödhet och halvsmält så ja då är det i starten felet sitter. Annars vet i fan...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm/Järfälla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Om det är kabeln som går till starten som var glödhet och halvsmält så ja då är det i starten felet sitter. Annars vet i fan...
    tänkte om den blev överhettad när starten fick gå hela tiden? behöver ju inte vara kortis..

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av TheMPG
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Om det är kabeln som går till starten som var glödhet och halvsmält så ja då är det i starten felet sitter. Annars vet i fan...
    tänkte om den blev överhettad när starten fick gå hela tiden? behöver ju inte vara kortis..
    Hur länge körde du den på starten i så fall?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm/Järfälla
    Inlägg
    49
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av TheMPG
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":k1qcoovr
    Om det är kabeln som går till starten som var glödhet och halvsmält så ja då är det i starten felet sitter. Annars vet i fan...
    tänkte om den blev överhettad när starten fick gå hela tiden? behöver ju inte vara kortis..
    Hur länge körde du den på starten i så fall?[/quote:k1qcoovr]

    den gick ju hela tiden i princip, så den gick väl i 20 min, fick ju inte stopp på den

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Hur har det gått för dig? Fick syn på den här gamla tråden nu och blev nyfiken...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm/Järfälla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Hur har det gått för dig? Fick syn på den här gamla tråden nu och blev nyfiken...
    bilen såld, tror att det bara var att byta startmotor..

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Ah, det gamla klassiska klibbad startmotor. Dvs startsolenoiden klibbar ihop och motorfan vägrar stanna förrän man rycker batteripolen. Rätt intressant när det händer.. NOT!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Vid vilka effekter behöver man 2,5", 3" eller 4" avgas?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 20:18
  2. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •