Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nytt ljud i hatthyllan, og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Nytt ljud i hatthyllan, og900

    Hej jag tänkte bygga mig en ny hatthylla för att försöka bättra på ljudet en del i bilen.
    Tanken är att det där ska sitta 2st 6x9" koaxialer och en 10" bas i mitten. Alltså de tre på en rad. Det jag vet är att 10" basen ska ha en sluten låda som är 21 liter.
    Men frågan är vad jag ska ha för lådor till mina 6x9", just nu sitter de bara fritt i hatthyllan utan låda och spelar då okej men har förstås ganska lätt att slå igenom vid hård bas.
    Någon som har en idé om vad man kan ha för lådvolym till en ensamstående 6x9"? Sluten eller portad?

    Angående svikt i hatthyllan och de klena fästena i kanten så ska jag ha ett stag under i mitten. Men det är inte det jag vill ha synpunkter på Bilen är en 3dörrars cc.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614

    Re: Nytt ljud i hatthyllan, og900

    Tror knappt du behöver en låda till dina 6x9, när du kopplar in basen och ett steg som driver den kan du sänka basnivån på stereon och även ta bort Loudness och då slår nog inte dina 6x9 igenom vid hård bas.

    Sedan en liten funderare...
    Staga upp hatthyllan och montera 1 låda med en 10" bas i hatthyllan?
    Varför? Såg att du inte ville ha synpunkt på det, men det får du "på köpet".

    I min og900 hade jag två 6x9 i hatthyllan och en baslåda med en 10" bas fastspänd mot ryggstödet. 6x9 drev jag med stereon och sedan ett slutsteg till basen. Inga problem att få det att låta bra.
    Basen brukar må bra av att ha "lite yta" att spela i innan ljuset kommer in i kupén, blir riktigt bra om man riktar basen mot bakluckan. Bara ett litet tips...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Nytt ljud i hatthyllan, og900

    Jo jag vet att det är en lite udda idé men. Jag har en låda i bagaget nu och är inte riktigt nöjd med det. Tycker det verkar som som ljudet blir kvar där i den stora håligheten.. öh haha. Helt enkelt var jag sugen på att prova något nytt.
    Dessutom får jag hela golvytan fri där bak, för just nu får jag inte in mitt gevär (tävlingsskjuter)

    Det angående låda till 6x9" så funderar jag starkt på det. De ger ett hårt tryck i basen så vill inte gärna dra ner på det. Tänkte att bygger man en låda till 10" i mitten så kan man ju göra allt till en låda med väggar mellan högtalarna. Man kan ju faktiskt ta bort lådorna till 6x9orna om det låter illa

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614

    Re: Nytt ljud i hatthyllan, og900

    Testa går ju alltid att göra, volymen kan kanske vara lite knivig att få till.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Nytt ljud i hatthyllan, og900

    Blir att prova med slutna lådor som har en lite mindre volym än till 10an.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Nytt ljud i hatthyllan, og900

    Jag hade ungefär 5 liter till mina sexnior, men det är ju som vilken sluten högtalarlåda som helst: Har du för liten volym får du ingen bas och har du för stor volym så missar du en del effekttålighet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Nytt ljud i hatthyllan, og900

    Det blir att prova lite blandat, ska först köra 10an i en slutan låda på 21 liter och se om mitt steg klarar det. Annars måste jag ha ett nytt steg också..

Liknande ämnen

  1. Ljud i hatthyllan
    Av dCeksjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 14:23
  2. Ljud i Hatthyllan
    Av Marz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 10:02
  3. Nytt ljud i min 9-3
    Av CaptHowdy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 01:44
  4. nytt ljud
    Av andersu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 23:03
  5. billjud i og900 cc- förstärka hatthyllan?
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •