Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur funkar SPAM?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Hur funkar SPAM?

    För ett tag sedan så reggade jag två nya hotmail-adresser. Den ena lämnade jag ut när jag reggade mej på Bildelsbasen. Där har det börjat trilla in spam. Den andra har jag inte lämnat ut och den har inte fått ett enda mail.

    Kan man dra någon slutsats av det? Otur eller nått annat?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Hur funkar SPAM?

    Det finns program som spam-idoiterna använder, som bara ligger och scannar efter emailadresser överallt på nätet. När de sniffat reda på en adress so kan det börja trilla in spam...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: Hur funkar SPAM?

    Scanners bygger ju på att adressen finns synlig på nätet.
    Om nu Bildelsbasen är så urbota korkade att man lägger in alla registrerade användare i en
    öppen textfil som sedan spam-bot'arna kan scanna av, ja, då kunde det ju faktiskt gå till på det viset.

    En annan sak som förekommer är ju handel med epostadresser där ett företag säljer sitt kundregister,
    fast det får man ju hoppas att Bildelsbasen inte pysslar med.

    På skoj la jag upp en helt ny adress på min mailserver och så reggade jag den på Bildelsbasen, så får vi se om och när det blir spam till den.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Hur funkar SPAM?

    Med alla adresser som finns under @hotmail.com så är det ju inte särskilt svårt att bara skicka ut 10 000 mail med lite random ord före @... Vilka som används är inte svårt att avgöra och sedan fortsätter spammen att ramla in.

    Mitt senaste spam i loggen är adresserat till "edec1cfc394da5a7@domän.xxx" knappast en adress jag använt

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: Hur funkar SPAM?

    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Med alla adresser som finns under @hotmail.com så är det ju inte särskilt svårt att bara skicka ut 10 000 mail med lite random ord före @... Vilka som används är inte svårt att avgöra och sedan fortsätter spammen att ramla in.
    Jo, kan tänka mej det. Adressen är dock inte jätte enkel, (15 tecken) förnamn.efternamn@hotmail.com typ. Adressen som jag gav till Bildelsbasen slutade på ...sohn och den andra som inte fått ett enda mejl slutar på ...sson.

    Fast det är kanske ändå den rimligaste förklaringen.

    SAABoholic>>Fått nått napp?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Hur funkar SPAM?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jo, kan tänka mej det. Adressen är dock inte jätte enkel, (15 tecken) förnamn.efternamn@hotmail.com typ. Adressen som jag gav till Bildelsbasen slutade på ...sohn och den andra som inte fått ett enda mejl slutar på ...sson.
    Se exemplet ovan, den adressen är knappast speciellt vanlig den heller

    Inte direkt ansträngande för en dator att skicka ut 100 000 mail med en lista med för och efternamn som mall.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Hur funkar SPAM?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jo, kan tänka mej det. Adressen är dock inte jätte enkel, (15 tecken) förnamn.efternamn@hotmail.com typ. Adressen som jag gav till Bildelsbasen slutade på ...sohn och den andra som inte fått ett enda mejl slutar på ...sson.
    Det påstås att det finns datorprogram som prövar alla tänkbara kombinationer av e-mail adresser.

    Det enda som behövs är en lista på en massa förnamn och efternamn på olika språk och vips så är det ganska lätt att pricka in de flesta "förnamn.efternamn" adresserna.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: Hur funkar SPAM?

    Okej, där ser man. Dock är det ju vanligare med Stigsson än Stigsohn men vem vet, snart kanske det börjar ploppa in mejl till "Stigsson-adressen" också.

    Tackar för svaren!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Väldigt mycket SPAM på sistone
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2019-08-14, 12:42
  2. Vansinnig på alla j**** spam SMS !!
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 22:59
  3. Spam
    Av airflowfredde i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •