Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

  1. #1

    VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    SOM OVAN

    TACKSAM FÖR SVAR

    MVH TOTTE
    9-5 Aero
    9-3 SS AERO bara för syns skull...
    900ng Extrem Nordic

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Skriv inte endast med stora bokstäver...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Hej,

    Räkna med att den klarar runt 380 Nm ungefär. Jag vet bilar som går med runt 400, men det skall man nog betrakta som undantagsfall. Det finns betydligt fler bilar som slirar redan med steg 1, troligen för att vissa steg 1 både är för aggressiva i laddtrycksuppbyggnaden och för att de ger mer vrid än angivet. Det sistnämnda finns det gott om exempel på från bänkningar.

    Dock finns det bra och prisvärda sportkopplingar numera. Den jag fick monterad för ett par månader sedan känns precis som original och skall klara drygt 450 Nm.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Räkna med att den klarar runt 380 Nm ungefär. Jag vet bilar som går med runt 400, men det skall man nog betrakta som undantagsfall. Det finns betydligt fler bilar som slirar redan med steg 1, troligen för att vissa steg 1 både är för aggressiva i laddtrycksuppbyggnaden och för att de ger mer vrid än angivet. Det sistnämnda finns det gott om exempel på från bänkningar.

    Dock finns det bra och prisvärda sportkopplingar numera. Den jag fick monterad för ett par månader sedan känns precis som original och skall klara drygt 450 Nm.

    Mvh
    KK
    Vad ligger den på prismässigt?!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Tror att tryckplattan ligger på runt 3000 kr.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Har nu kört min Vector 1500 mil och 1000 av dom med 365 - 375Nm utan problem, är fortfararande som ny.

    Allt handlar om rätt vridmoment vid rätt varv och det skall naturligtvis din tuner ha koll på

    Mvh Håkan

  7. #7

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Tror att tryckplattan ligger på runt 3000 kr.

    Mvh
    KK

    ja men de låter ju smutt. gjorde du jobbet själv eller för ja e lite tveksam till att riva bort växellådan på en sån här ny bil. lite för mycke elektronik för min smak.. haha hur mycke betala du? mvh totte
    9-5 Aero
    9-3 SS AERO bara för syns skull...
    900ng Extrem Nordic

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Har en gammal prisuppgift från maptun där material plus arbete hamnade på 12-13.000 kr

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    kan någon vara så vänlig och mäta på en gammal tryckplatta eller koppling antalet splines samt diametern på axeln som går in i hålet har?

    Ska beställa från dalhems men man måste då ha måtten..
    tackar för svar.
    säg inte att jag ska ringa saab eller någon annan firma då ingen verkar veta detta.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Hej,

    Varför köpa koppling från Dalhems? Köp av en firma som kan Saab istället...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Varför köpa koppling från Dalhems? Köp av en firma som kan Saab istället...

    Mvh
    KK

    Varför betala flera tusen kronor för ett företag som kan Saab när jag kan få min kära sponsor Dalhems att ta fram en koppling med måtten jag är ute efter?

    Trode dock inte att folk skulle vara så snåla på att dela med sig av informationen.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Hej,

    Jag tänker närmast på den arbetskostnad/-tid som ett kopplingsbyte innebär och de svårigheter andra har haft med att hitta kopplingar till 9-3 SS som både är körbara och klarar tillräckligt mycket vrid.

    Jag hade personligen inte vågat chansa på att låta en firma, sponsor eller ej, "ta fram" en koppling och sedan chansa på att den funkar. Jag vet att Racestuff säljer en Sachs sinterlamell som Andreas (Sportsedan) tyckte funkade bra, att en av Spec-varianterna funkar bra i Thomas (b10tax) bil och jag vet att den koppling MapTun har monterat i min bil funkar klockrent. Visst, alla varianterna kostar mer än gratis. Men alla fungerar bevisligen, och just när det gäller en koppling tycker jag att det är viktigare än att spara ett par tusenlappar. Dels är det mycket jobb, dels kan en dåligt fungerande koppling ruinera körglädjen totalt.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    Trode dock inte att folk skulle vara så snåla på att dela med sig av informationen.
    Med en sådan attityd lär du nog inte få många svar.
    Att gnälla på snålhet för att man inte fått svar på sin fråga efter 5 timmar känns som en brist på ödmjukhet i mina ögon.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    skapat en tråd förut där ingen öppnade munnen och sa något eller erbjöd sig att kunna mäta heller.

    att ta fram en koppling innebär att gå till lagret och plocka fram en i rätt dimension med rätt antal splines, dom har sponsrat mig tidigare med deras underbara kopplingar då på min tidigare bil som hade effekter över 450hk och körde låga tolvor så nog funkar deras kopplingar felfritt

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Möjligheten finns ju att de som jobbar med saabdelar och har tillgång till lamellcentrum inte läst ditt inlägg, inte att de läst det och av "snålhet" beslutat att först mäta men sedan strunta i att delge dig uppgifterna.

    Jag är tämligen övertygad att om du i morgon lyfte på stussen och begav dig till närmaste ställe där det säljs dessa kopplingar skulle du säkert få mäta på en.
    Det är nog i alla fall värt att ställa frågan.

    Själv skulle jag gladeligen svara dig om jag hade dessa fakta, detta trots din kaxiga attityd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: VAD PALLAR ORG KOPPLINGEN PÅ 9-3 SS AERO -03

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Möjligheten finns ju att de som jobbar med saabdelar och har tillgång till lamellcentrum inte läst ditt inlägg, inte att de läst det och av "snålhet" beslutat att först mäta men sedan strunta i att delge dig uppgifterna.

    Jag är tämligen övertygad att om du i morgon lyfte på stussen och begav dig till närmaste ställe där det säljs dessa kopplingar skulle du säkert få mäta på en.
    Det är nog i alla fall värt att ställa frågan.

    Själv skulle jag gladeligen svara dig om jag hade dessa fakta, detta trots din kaxiga attityd.
    jar har ringt, saab, promotor, mekonomen, autoexpert eller vad de kallas, med flera, ingen vet några mått, ingen har en liggandes kopplingeller låda, och ingen vill beställa hem någon koppling som jag kan mäta på om jag inte kommer köpa den.
    så jag har försökt och försökt och försökt, och trimföretagen vill absolut inte mäta åt mig så klart eftersom jag får en av dalhems och inte tänker köpa av dom

Liknande ämnen

  1. Hur många nm pallar kopplingen?
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 11:42
  2. hur mkt pallar orginal kopplingen?
    Av gosarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 11:55
  3. Vad pallar kopplingen
    Av PEKKIS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 09:21
  4. Hur mycket pallar kopplingen i 9-5 2.3t <00
    Av Garmfighter i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 00:45
  5. Hur mycket pallar kopplingen på en 9-3 AERO -01?
    Av niborn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •