Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798

    Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Hej.


    Skulle vilja ha lite hjälp ang farthållar systemet på min 9000 turbo 90:a vart sitter boxen till det`??? har läst o hört att om inte det funkar korekt så försvinner turbotrycket , så den bara går på GLT??, har haft min bror till o kolla om det finns några felkoder o det gör det inte, har bytt allt, så jag mistänker att styrboxen till farthållaren kan vara kass, el ge min tips??? mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Tjena Bäckman!
    Funkar farthållaren då?
    Mvh/Bengan
    9-5 aero salomon sedan -03

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    tjoho, ja den funkar efter att jag har tejpat kontakterna nere vid pedalerna, men vet inte om man lurar systemet då, skulle vilja vet vart boxen sitter, så man lär sig något nytt mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Svårt att tro de ska vara något samband där imellan.
    Men du kan ju inte tejpa kontakterna i ett visst läge. De är ju farligt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Måste väl vara plättlätt att fixa kontakterna permanent om du lyckts tejpa ihop dem tillfälligt?

    Är det inte bara att justera dem på rätt sätt då dvs att hålla ned pedalen, dra hårt i den svarta pinnen i kontakten tills de knastrar och den åker ut för att sedan släppa upp pedalen långsamt så justerar pinnen i sig helt automatiskt?

    Problemet är ju som Fredrik.j skriver att det kan vara bekymmersamt om inte farthållaren kopplar ur när du bromsar eller kopplar ur. Rusande motor när du kopplar ur eller fortfarande driv när du bromsar.

    Lite mer tips om farthållarsystemen men notera skillnaderna mellan olika årsmodeller: http://townsendimports.com/Web/elect...isecontrol.htm

    Flyttar tråden till "Ljud och elektricitet"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Vad är det för farligt med det??? funkar hur bra som hälst, bara o bromsa el koppla så slår farthållaren ifrån, men det är ju inte meningen att man skall ha det så, var mer för o testa om den funkade el inte, o om laddet kom tbx, tack för svar iaf, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Vad är det för farligt med det??? funkar hur bra som hälst, bara o bromsa el koppla så slår farthållaren ifrån, men det är ju inte meningen att man skall ha det så, var mer för o testa om den funkade el inte, o om laddet kom tbx, tack för svar iaf, mvh joakim.
    Av din beskrivning får man ju intrycket att du tejpat dem så att de konstant är slutna vilket var det Fredrik.j och jag själv kommenterade, Vad är det du har tejpat då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej.


    Skulle vilja ha lite hjälp ang farthållar systemet på min 9000 turbo 90:a vart sitter boxen till det`??? har läst o hört att om inte det funkar korekt så försvinner turbotrycket , så den bara går på GLT??, har haft min bror till o kolla om det finns några felkoder o det gör det inte, har bytt allt, så jag mistänker att styrboxen till farthållaren kan vara kass, el ge min tips??? mvh joakim.
    När farthållaren är igång tillåts bara GLT på bilar utan TCS.
    Prova om det blir skillnad ifall du har farthållarknappen i läge "OFF" när du startar bilen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798

    Re: Farthållar syatemet till 9000 HJÄLP!!!!!

    Hej,

    Tack för tipset, har testat o ha farthållaren på OFF, o det gör ingen skillnad, har även mätt MV o den har 3.2 Ohm på båda stift, skall vara rätt mätit enl uppgift, bilen laddar fortfarnade bara GLT,

    LM jag har tejpat broms o kopplings kontakterna för o få farthållaren o funka, var någon som sa att funkar inte farthållaren så går den bara på GLT, o kontakterna var ju dåliga i fästerna. någon som vet om man kan bygla förbi farthållaren?? så man kan utesluta om det är i det systemet felet finns?? mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

Liknande ämnen

  1. Farthållar problem 9-5 aero 00 *Löst*
    Av GULSAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 19:11
  2. farthållar problem 900 -94
    Av skidsemester i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 23:46
  3. Farthållar box 9000 2.3 samma som Ng900 2.0T?
    Av Johanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •