Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Operation gasvajer till det bättre 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Operation gasvajer till det bättre 9-5

    Kanske gammla nyheter men va tvungen att skriva om detta, har tyckt att min 95a inte haft något direkt flyt när man växlar, blir ofta ryckigt om man inte är väldigt försiktig vid mötet mellan gas å koppling likaså när man ligger å kör å släpper gasen hastigt så känns det som man har enormt glapp i transmisionen.....Fick mig en funderare idag när jag körde brorssans 95a å tyckte den gick så himmla mjukt å fint.....För att råda bot på problemet så spännde ja upp gasvajern för den va lite slapp och ja hade ett litet glapp i gaspedalen, efter detta har ja fått en ny bil som går fruktansvärt mjukt å fint , va f-n har ja inte tänkt på detta tidigare för.

    Som sagt kanske gammla nyheter men kan kanske hjälpa någon som har liknande problem.

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Har fått ny bil...

    Gött när problem är så lättlösta

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Har fått ny bil...

    Har gjort likadant på min, dessutom var det ju löjligt lätt att få bort glappet! Bara att dra ut låsningen & flytta ett par hack!

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Har fått ny bil...

    Hur går man tillväga för att göra denna operation?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Har fått ny bil...

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hur går man tillväga för att göra denna operation?
    Tjena slender, hur enkelt som helst öppna huven och ta bort den svarta plastkåpan vid oljepåfyllningen sen ser du gasvajerns hölje som går till spjällhuset. Gasvajerns hölje ser ut som den är gängad i ytterkant samt att du ser en guldkkromaterad låsbricka, ta bort låsbrickan och dra försiktigt ut gasvajern tills du ser att spjällhusets gasarmsfjäder precis rör sig OBS!!! spjället måste fortfarande vara i stängt läge efter operation, det enda du gör är att spänna upp gasvajern.....efter detta behöver du inte byta bil på ytterligare 10000mil

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Har fått ny bil...

    Nu när du fixat så du kan ha kvar samma bil i ytterligare 10' mil kan du ge dig på trådrubriken så kan jag sedan flytta tråden dit den hör hemma.
    Tycker nog operationen kvalar in under "Motor och motosrtyrning".

    Edit: Flyttar nu enligt ovan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Har fått ny bil...

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hur går man tillväga för att göra denna operation?
    Tjena slender, hur enkelt som helst öppna huven och ta bort den svarta plastkåpan vid oljepåfyllningen sen ser du gasvajerns hölje som går till spjällhuset. Gasvajerns hölje ser ut som den är gängad i ytterkant samt att du ser en guldkkromaterad låsbricka, ta bort låsbrickan och dra försiktigt ut gasvajern tills du ser att spjällhusets gasarmsfjäder precis rör sig OBS!!! spjället måste fortfarande vara i stängt läge efter operation, det enda du gör är att spänna upp gasvajern.....efter detta behöver du inte byta bil på ytterligare 10000mil
    Tackar så mycket för de utförliga instruktionerna!

    Mvh Marcus

  8. #8
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Har fått ny bil...

    "Det är dom små sakerna som gör helheten" heter det jue

    Men betyder detta nu att dina planer om att införskaffa dig en gammal fin Saab 93 eller 96:a nu läggs på is?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Har fått ny bil...

    Dum fråga men hur påverkar wiren gasresponsen på 9-5:an då det är drive by wire? Med motordrivet spjäll? Wiren används ju bara om spjällhuset går i limphomeläge?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Har fått ny bil...

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    ta bort låsbrickan och dra försiktigt ut gasvajern tills du ser att spjällhusets gasarmsfjäder precis rör sig OBS!!! spjället måste fortfarande vara i stängt läge efter operation, det enda du gör är att spänna upp gasvajern.....
    Jag hade motorn igång när jag gjorde det, då var det lätt att veta att man inte spände vajern för mycket då man direkt hör om varvtalet ökar, utan precis så att glappet försvann! Fördelen med ett vanligt gängat vajerhölje är ju att man steglöst kan förlänga eller korta det & få bort allt glapp, nu kan det ju med lite oflyt bli lite för lite eller lite för mycket spänt då man bara kan välja på dom spår som finns! Men annars var det väldigt snabbt & smidigt med låsbrickan & spåren!

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Dum fråga men hur påverkar wiren gasresponsen på 9-5:an då det är drive by wire? Med motordrivet spjäll? Wiren används ju bara om spjällhuset går i limphomeläge?
    Vajern är kopplad till 2 pedallägesgivare som är placerade i spjällhuset. Har du glapp i gasvajern så får du trycka ner pedalen mer än nödvändigt innan pedallägesgivaren rör sig, tar man bort detta glapp så rör sig pedallägesgivaren sig så fort du rör gaspedalen!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Har fått ny bil...

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    "Det är dom små sakerna som gör helheten" heter det jue

    Men betyder detta nu att dina planer om att införskaffa dig en gammal fin Saab 93 eller 96:a nu läggs på is?

    Mvh Michael
    Nästa klenod som dyker upp hugger ja direkt

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Har fått ny bil...

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Vajern är kopplad till 2 pedallägesgivare som är placerade i spjällhuset. Har du glapp i gasvajern så får du trycka ner pedalen mer än nödvändigt innan pedallägesgivaren rör sig, tar man bort detta glapp så rör sig pedallägesgivaren sig så fort du rör gaspedalen!
    Ahaa åh fasen det är så det funkar! Tack för svar!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Operation gasvajer till det bättre 9-5

    Mycket bra tips!!

    Justerade min under lunchen och gaspedalen känns bra mycket jämnare. Responsen är ljusår bättre.

    Enda jag stör mig på är att det inte är en skruvlösning så att man verkligen kan finjustera. Min verkar ligga som bäst mellan två "hack", men jag var tvungen att släppa lite eftersom tomgången steg något.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  14. #14
    Sugmotor milkmothers avatar
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet Visa inlägg
    Tjena slender, hur enkelt som helst öppna huven och ta bort den svarta plastkåpan vid oljepåfyllningen sen ser du gasvajerns hölje som går till spjällhuset. Gasvajerns hölje ser ut som den är gängad i ytterkant samt att du ser en guldkkromaterad låsbricka, ta bort låsbrickan och dra försiktigt ut gasvajern tills du ser att spjällhusets gasarmsfjäder precis rör sig OBS!!! spjället måste fortfarande vara i stängt läge efter operation, det enda du gör är att spänna upp gasvajern.....efter detta behöver du inte byta bil på ytterligare 10000mil
    Typ 8 år senare så tackar även jag för en bra instruktion haha
    Saab 9-5 2,3t SE 2001

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Trevligt att fler hittar även bland gamla tips och efter 8år kanske det är dags att spänna igen

    Och Hjärtligt välkommen till STCS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Spänn den inte för hårt. Tomgången blir så jäkla rå över 5000rpm när spjällhuset går i limp home....

    1 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Hej på er alla en snabb fråga för orkar inte läsa igenom allt det tidigare, men hur gör man för att lossa lite grann på gasvajern för på min Saab 9-5 06 2,0 t biopower så är den för hårt spänd så när jag startar bilen så går den direkt upp till 3000 varv utan att någon annan gasar i bilen eller i motorrummet. Snabbt svar uppskattas mycket.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS

    Gasspjället är elektriskt styrt så att lossa lite hjälper kanske inte.

    Går bilen som den skall i övrigt?
    Kollat om det finns lagrade felkoder.
    Spjället i limp home? Klickar det när du slår på tändningen

    Har detta kommit plötsligt, alltid varit så?
    JO, det är nog bra att läsa hela tråden. Inte Orkar....

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Man gör precis så jag skrev till dig på Facebook Mattias. Som du ser om du läser denna tråden har jag själv vart i den sits där jag spände vajern för hårt. Spelar ingen roll förrän bilen går i limp home, men blir lite jobbig i det läget.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  20. #20
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Tur att forumet finns för gamla förgasare gubbar. Skruvat lite och märkte inte upp hur spänning var före bortmontering. Bilen gick asdåligt... Kolla koder och forumet. Aha ska inte vara hängmatta på vajern som på Solex, det förklarar en del.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Justera/spänna gasvajer?
    Av ZyRonNR1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-04, 22:03
  2. Operation igen då.
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 22:55
  3. Byte gasvajer 9000 cd?
    Av TuRbO Myran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 22:31
  4. gasvajer 9000
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 00:44
  5. gasvajer el dyl. 900-94
    Av Lecce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •