Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8

    Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    SAAB 9000 2,0I Cs -94.

    Hej!
    Köpte min första Saab nyligen. Har nu hittat ett problem som gör mig mycket besvärad. Jag pendlar ca 14 mil om dagen. Har precis upptäckt att bilen drar i sig hela expansionskärlet med kylarvätska på knappt 4 dagar. Var ett par dagar sedan jag fyllde på sist, och idag efter 25 mils resa så var det helt tomt i kärlet. Luktade och kände en svag lukt av avgaser i kärlet. Så nu är det väl ganska uppenbart att något är trasigt, topplock mm. Jag behöver tips över vad jag kan kolla upp och ev göra själv. Har ju bara haft bilen i 2 veckor och är mycket beroende av att kunna ta mig till utbildningen. Har heller inte så bra ekonomi då jag pluggar. Finns det någon tillfällig lösning. Tätningsmedel, typ kylarcement till exempel? Eller är det bara att renovera eller skrota som gäller? Är ganska så förtvivlad. Oljan ser ju ganska fin ut, bilen startar bra och ryker inte avsevärt mycket heller. Har läst runt men blir inte klokare. Är ej så kunnig att kunna avgöra själv vad som bör göras.

    Tips från någon erfaren vore guld värt.

    Tack på förhand.
    You are like a reversed mcgyver, You can turn anything into crap.

  2. #2

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Hej!

    Låter som en brusten toppackning. Hade en 9000 1991 2.0 35000 mil nånting innan. den började ta vatten och vattnet hamnade i oljan. oljan blev vitaktig, och den rök som en ångmaskin. det var topppackningen som var kass.
    Blir din olja vit och stiger oljenivån?
    Mvh adam
    Adam

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Topplockspackningen alla tider.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Topplockspackningen alla tider.

    Mvh
    Kommer detta att bli värre, eller stannar det vid att den bara drar kylarvätska?
    You are like a reversed mcgyver, You can turn anything into crap.

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 472
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Citat Ursprungligen postat av Crave
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Topplockspackningen alla tider.

    Mvh
    Kommer detta att bli värre, eller stannar det vid att den bara drar kylarvätska?
    Det kommer bli värre.

    Surt men sant , byt packningen!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Okej, Ska nästa helga då jag är ledig med hjälp av en lite mer insatt polare ge mig på att byta packningen. För själva packningen kostar tydligen inte alls mycket. Har jag förstått rätt så sitter det kamkedja på denna motor. Vad bör jag byta ut mer än bara packningen när jag ändå är o river, och vad bör jag tänka på? Har tänkt att skaffa mig en rep bok, men vilken är bäst till just detta syfte?
    You are like a reversed mcgyver, You can turn anything into crap.

  7. #7

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Bilen är nog svårsåld med brusten toppackning. hur långt har den gått?
    toppackning, ventilkåpspackning + topplocksbultar tror jag kostar runt 1500. Man behöver förutom standardverktygen en momentnyckel och ett verktyg som man kan vinkeldra med. Det som tog längst tid tyckte jag var att lossa insprutningen mm. var många skuvar att lossa som satt bökigt till. det luriga är när man tar bort kamkedjan, det är viktigt att få den rätt sen så att kamaxlarna och ventilerna går i rätt takt. men det går ju att be någon erfaren om hjälp när man lyfter av toppen.
    Vet du vart vattnet tar vägen? det måste ju ta vägen nån stans!
    På min rann det ju ner i oljan, så jag bytte olja några gånger innan jag fick tummen ur och bytte toppackningen. men jag fyllde bara på med vatten, har för mig att glykolen fördärvar oljans smörjande egenskaper. Försök att konstatera vart vattnet tar vägen så att du kan fastslå vad som är fel!
    Lycka till
    Adam

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Citat Ursprungligen postat av adamlorentzson
    Bilen är nog svårsåld med brusten toppackning. hur långt har den gått?
    toppackning, ventilkåpspackning + topplocksbultar tror jag kostar runt 1500. Man behöver förutom standardverktygen en momentnyckel och ett verktyg som man kan vinkeldra med. Det som tog längst tid tyckte jag var att lossa insprutningen mm. var många skuvar att lossa som satt bökigt till. det luriga är när man tar bort kamkedjan, det är viktigt att få den rätt sen så att kamaxlarna och ventilerna går i rätt takt. men det går ju att be någon erfaren om hjälp när man lyfter av toppen.
    Vet du vart vattnet tar vägen? det måste ju ta vägen nån stans!
    På min rann det ju ner i oljan, så jag bytte olja några gånger innan jag fick tummen ur och bytte toppackningen. men jag fyllde bara på med vatten, har för mig att glykolen fördärvar oljans smörjande egenskaper. Försök att konstatera vart vattnet tar vägen så att du kan fastslå vad som är fel!
    Lycka till
    24000mil.
    Jo de är klart, antar dock att bilen va såhär när jag själv köpte den för 2 veckor sedan tyvärr. Frågade självklart om den drog vatten el olja, ägaren sa nej, och glömde så klart att lukta i kärlet efter avgaser. Bilen är fin i övrigt, Endast 2 små rost fläckar i storlek av en enkrona. Fräsch inuti. Så känner nog att det nog är värt att lägga ner iaf 2000kr för att få motorn bra igen. Var ute nu och körde ett par mil. Och kollade sedan i motorn och lade märke till att det läcker kylarvätska där toppen börjar. Läckan sitter i högra hörnet sett framifrån. Är inte så kunnig, men vätskan var grön/blå och även lite olja fanns på motorblocket under toppen i samma hörn. Oljan kollade jag även nu, och den ser faktist fin ut, ej något vitt i överhuvud taget? Finns det något mer jag kan kolla?

    Tack!
    You are like a reversed mcgyver, You can turn anything into crap.

  9. #9

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    ja det var ju retligt att toppackningen är kass, kanske det var dörför du fick bilen så billigt, 6000 är ju inte mycket. det var ju bra då har du hittat felet, tror inte det är så farligt om vattet rinner ut. det är värre om det var som på min att det rinner ner i tråget. ha koll på kylvätskenivån bara, du behöver ju inte tvunget ha glykol i vattnet så länge det är plusgrader. försök och byta det så snart som möjligt, är nog risk för att det blir värre med tiden. men du får nog räkna med att det tar en helg,är rätt mycket skruvar att lossa. hade nog gärning en helg när jag och min kompis gjorde det, hade aldrig gjort det innan dess.
    tappa ur kylvätskan innan du plockar väck toppen så att det inte rinner ner nåt vatten i cylindrarna. finns en avtappningsplugg till vänster framifrån sett under kylaren.
    se till att ha nån kunnig med när du: plockar bort kamkedjan, tar bort toppen, kollar så att den inte är skev, lägger dit toppackningen, sätter på toppen, monterar kamkedjan och drar åt de nya topplocksskruvarna. Försök kontrollera kamkedjans kondition när du ändå har väck toppen. behöver den bytas så är det enklare och göra det samtidigt som du väck toppen. Vet inte hur känslig kortmotorn är, min gamla långmotor hade gått 25 000 mil när jag köpte den, vid 42500 mil gick den fint, inte gjort nåt vid kedjan. kortmotorn kanske är känsligare om det är balansaxelkedja på den.
    Adam

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vitryker avgaser luktar bränt OG9-5
    Av turboharen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 05:00
  2. 9000 2.3T cde -95 kylvattnet luktar avgaser
    Av Nemesis_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •