Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8

    Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    SAAB 9000 2,0I Cs -94.

    Hej!
    Köpte min första Saab nyligen. Har nu hittat ett problem som gör mig mycket besvärad. Jag pendlar ca 14 mil om dagen. Har precis upptäckt att bilen drar i sig hela expansionskärlet med kylarvätska på knappt 4 dagar. Var ett par dagar sedan jag fyllde på sist, och idag efter 25 mils resa så var det helt tomt i kärlet. Luktade och kände en svag lukt av avgaser i kärlet. Så nu är det väl ganska uppenbart att något är trasigt, topplock mm. Jag behöver tips över vad jag kan kolla upp och ev göra själv. Har ju bara haft bilen i 2 veckor och är mycket beroende av att kunna ta mig till utbildningen. Har heller inte så bra ekonomi då jag pluggar. Finns det någon tillfällig lösning. Tätningsmedel, typ kylarcement till exempel? Eller är det bara att renovera eller skrota som gäller? Är ganska så förtvivlad. Oljan ser ju ganska fin ut, bilen startar bra och ryker inte avsevärt mycket heller. Har läst runt men blir inte klokare. Är ej så kunnig att kunna avgöra själv vad som bör göras.

    Tips från någon erfaren vore guld värt.

    Tack på förhand.
    You are like a reversed mcgyver, You can turn anything into crap.

  2. #2

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Hej!

    Låter som en brusten toppackning. Hade en 9000 1991 2.0 35000 mil nånting innan. den började ta vatten och vattnet hamnade i oljan. oljan blev vitaktig, och den rök som en ångmaskin. det var topppackningen som var kass.
    Blir din olja vit och stiger oljenivån?
    Mvh adam
    Adam

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9000 drar vatten, Luktar avgaser i expskärl.

    Topplockspackningen alla tider.