Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tappat orken OG9-3 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stoby
    Inlägg
    24

    Tappat orken OG9-3 Aero -01

    Hej. Tänker jag vändermig till er kunniga här på forumet.
    Som ni kan läsa av Rubriken så har jag en 9-3 aero 01 som inte går som den ska. Jag har läst runder på forumet och sökt men har inte blevit mycket klockare.

    Symtomen är då att den inte har samma goa tryck som den en gång hade. Utan att den går lite halv dant. Jag har idag testat att byta Magnet ventilen för att få råka ut för besvikelsen att de inte var den som var sönder. Bilen Ger inga felmedelande i siden eller genom den illa omtycka motorlampan. Enligt vad jag känner när jag kör så kommer trycket jämnt men inte fullt.

    Blir väl så att jag får lämna in den på Saab i Hässleholm/ Kristanstad för att få en dum förklaring om att den går som den ska. Precis som när de sa att mitt trim hade försvunnit efter att batteriet hade dött.

    Hoppas att de finns någon av er som har haft liknade beskymmer och kan komma med några hjälpande ord.
    SAAB 9-3 Aero -01
    http://www.garaget.org/?car=86037

    SAAB 9-3 SC 2.0t -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    297

    Re: Aero som har tappat orken

    Citat Ursprungligen postat av Razer83
    Hej. Tänker jag vändermig till er kunniga här på forumet.
    Som ni kan läsa av Rubriken så har jag en 9-3 aero 01 som inte går som den ska. Jag har läst runder på forumet och sökt men har inte blevit mycket klockare.

    Symtomen är då att den inte har samma goa tryck som den en gång hade. Utan att den går lite halv dant. Jag har idag testat att byta Magnet ventilen för att få råka ut för besvikelsen att de inte var den som var sönder. Bilen Ger inga felmedelande i siden eller genom den illa omtycka motorlampan. Enligt vad jag känner när jag kör så kommer trycket jämnt men inte fullt.

    Blir väl så att jag får lämna in den på Saab i Hässleholm/ Kristanstad för att få en dum förklaring om att den går som den ska. Precis som när de sa att mitt trim hade försvunnit efter att batteriet hade dött.

    Hoppas att de finns någon av er som har haft liknade beskymmer och kan komma med några hjälpande ord.
    Testa med en annan luftmassmätare
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Aero som har tappat orken

    Hej!

    Garanterat de små blåa backventilerna.

    Testa med att rycka bort r-slangen (den översta) från magnetventilen, du behöver inte plugga något ut och kör en repa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    138

    Re: Aero som har tappat orken

    snor tråden lite då det är onödigt att skapa en till om samma sak.

    min aero har bra tryck i sig precis när man varvar ur den och lagt i nästa växel, men sen känns det som om den inte orkar hålla trycket...ungefär som när man springer och tvingas andas genom ett sugrör. det finns potiental men den kommer inte ut.
    vad kan det bero på? tjuvluft nånstans?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stoby
    Inlägg
    24

    Re: Aero som har tappat orken

    Jag testade att ta bort R-slangen på magnet ventilen. de blev nog lite skildnad men inte så att jag kände att fyr för vad de går. Ska testa me en kompis Luftmasse mätare ikväll. han har ju iför sig en 9-5 men de ska va samma sak antar jag. Tittade även efter på turbo mätaren som sitter i instrument panelen. Den kommer knappt över hälften förutom någon enstaka gång.
    SAAB 9-3 Aero -01
    http://www.garaget.org/?car=86037

    SAAB 9-3 SC 2.0t -08

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Aero som har tappat orken

    Tror nog inte det är LMM, oftast om den är trasig så får man överslängar dvs för högt laddtryck.. men visst prova för att utesluta.
    Har du kollat alla vaccumslangar så de sitter på plats och inte är trasiga? är du osäker byt ut samtliga.
    Hur mår tändstiften, är det rätt sort?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stoby
    Inlägg
    24

    Re: Aero som har tappat orken

    jag tror inte att de är något fel på slangarna. Men klart säker kan man ju inte va. Har iför sig inte tittat på tändstiften då jag inte har märkt någon ojämn gång men klart kolla skadar ju inte. Jo de ska va rätt byte dem på servicen och de var rätt dyra vad jag minns. Nu börjar de ju bli mörkt så jag får kolla dem imorgon. Kan de va Westgaten som strular kanske?
    SAAB 9-3 Aero -01
    http://www.garaget.org/?car=86037

    SAAB 9-3 SC 2.0t -08

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Aero som har tappat orken

    Citat Ursprungligen postat av Razer83
    jag tror inte att de är något fel på slangarna. Men klart säker kan man ju inte va. Har iför sig inte tittat på tändstiften då jag inte har märkt någon ojämn gång men klart kolla skadar ju inte. Jo de ska va rätt byte dem på servicen och de var rätt dyra vad jag minns. Nu börjar de ju bli mörkt så jag får kolla dem imorgon. Kan de va Westgaten som strular kanske?
    låsklipset på wastegate stången lossnar i bland.

    Och då går bilen som en trecylindrig Opel Corsa Eco tech
    (Blir iofs ruskigt bensinsnål, men den e inget att köra om med...)
    Lätt att se, hänger stången?? Annars känns på den så den inte kärvar. Den kanske har fastnat??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Aero som har tappat orken

    Citat Ursprungligen postat av Razer83
    jag tror inte att de är något fel på slangarna. Men klart säker kan man ju inte va. Har iför sig inte tittat på tändstiften då jag inte har märkt någon ojämn gång men klart kolla skadar ju inte. Jo de ska va rätt byte dem på servicen och de var rätt dyra vad jag minns. Nu börjar de ju bli mörkt så jag får kolla dem imorgon. Kan de va Westgaten som strular kanske?
    Är bilen en original aero har den platina stift och skall bytas efter 6000mil, är den trimmad skall den ha BCPR 7 ES II.
    Att stiften är ok är mycket viktigt eftesom de ingår i motorstyrningen, bilen kan allstså gå dåligt utan att misstända - så byt om du är minsta osäker.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stoby
    Inlägg
    24

    Re: Aero som har tappat orken

    Problemet är löst. De var luftmassemätaren! Testade min kompis LMM och då gick bilen så mycket bättre Så nu blir de att önska sig en ny LMM av jultomten i år

    Ska passa på att byta tändstiften me så att allt är fräsch och fint ändå

    Tack för all hjälp allesamman
    SAAB 9-3 Aero -01
    http://www.garaget.org/?car=86037

    SAAB 9-3 SC 2.0t -08

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappat orken och tvärdog OG9-5 Aero steg3
    Av Stoffemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 14:06
  2. 9-5 2,3t -05 har tappat orken, vad kan vara fel?
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 21:05
  3. Uplever att min aero tappat orken!?!
    Av suntrip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 19:36
  4. tappat orken... 9000 -93
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 13:15
  5. 9-5 2,0t 192hk som har tappat orken!?!?!
    Av perra9314 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 00:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •