Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bygga en omvandlare för sinusvåg till fyrkant, vad behövs??

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Bygga en omvandlare för sinusvåg till fyrkant, vad behövs??

    Behöver bygga en omvandlare som gör om sinusvågen som kommer från ABS:en till Fyrkantsvåg för hastighetsignalen.

    Den ska omvandla rakt av, ska altså komma samma antal pulser ut som in men det ska ske utan störningar då trionicen tjurar o går på grundtryck osv.

    Har en omvandlare idag men den är ställbar och den kretsen verkar generera störningar på något vis.

    Någom som vet vilka komponenter som krävs och hur det ska sättas ihop eller kan göra det??

    Sen jag har idag har in o utsignal och drivs av 12V och det borde vel vara samma uppläg som en ny??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Bygga en omvandlare för sinusvåg till fyrkant, vad behövs??

    Nu jobbar jag ju inte med styrelektronik i bilar, men tycker en del av mina kunskaper bör gå att applicera trots allt. Fast skulle behöva lite mer info känner jag!

    Är utsignalen från ABS:en driven, eller är det open collector eller nått annat?
    Vilka värden pendlar utsignalen från ABS:en mellan?
    Hur stora strömmar skall kunna levereras till trionic? Eller ska man sänka ström?


    Förutsatt att ABS-utgången drivs, utsignalen varierar mellan 0V och 12V (eller 13.8V kanske man ska säga) och strömkraven är begränsade finns det antagligen en väldigt enkel lösning. Mitt förslag skulle då vara en CMOS schmidt-trigger, en 4093 lämpligtvis. Elfa har exempelvis 73-694-32 för en knapp tia. Men då gäller det att det ser ut precis så som jag beskrev.

    Har du ett schema till anordningen du har kan man ju utläsa hur den fungerar, och kanske förbättra den på något enkelt sätt.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Re: Bygga en omvandlare för sinusvåg till fyrkant, vad behövs??

    Vet inte så mycklet om det du frågade efter men ABSgivaren:en ger signal om man snurrar hjulen utan att ha tändning på.

    Den som jag har idag finns längst ner på denna sida http://www.speedchanger.com/SpeedChangerPage.htm

    Jag skulle få den nya istället som finns överst på sidan(speedchanger2) MEN den har jag inte sett röken av och det har gått ett år nästan.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Bygga en omvandlare för sinusvåg till fyrkant, vad behövs??

    Hmm... Min lösning var antagligen lite för enkel... Skulle inte förvåna mig om det sitter en hall-sensor där och då funkar det inte alls som jag sa.

    Känner du någon med ett oscilloskop som kan titta på hur störningarna ser ut? Kanske är lättare att filtrera bort dem efter den befintliga konverteraren än att bygga en helt ny.

    Är det lätt att komma åt sladdarna från ABS:en? isf kanske jag snor ett skåp från jobbet någon dag och kollar hur det ser ut i min 9-3:a.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Re: Bygga en omvandlare för sinusvåg till fyrkant, vad behövs??

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Hmm... Min lösning var antagligen lite för enkel... Skulle inte förvåna mig om det sitter en hall-sensor där och då funkar det inte alls som jag sa.

    Känner du någon med ett oscilloskop som kan titta på hur störningarna ser ut? Kanske är lättare att filtrera bort dem efter den befintliga konverteraren än att bygga en helt ny.

    Är det lätt att komma åt sladdarna från ABS:en? isf kanske jag snor ett skåp från jobbet någon dag och kollar hur det ser ut i min 9-3:a.
    På 9000 var det ewnkelt, jag öppmade bara på "akavariet" o delade kontastycket o gjotrde en paralellkoppling där när kopplade in det hela sen kör jag in den konverterade signalen via orginal hastighetskabel till växelåda.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. 12v till 230v omvandlare?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 20:02
  2. Vad behövs för att bygga om från900 till 9-3?
    Av Whellibaboa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 01:53
  3. lågnivå omvandlare till högnivå
    Av 666SaaB666 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 08:37
  4. Bygga BILLIG bildator / CarPC vad behövs??
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 08:58
  5. Bygga om CC-front till CS-front, vad behövs?
    Av 90002.3power i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •