Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Problem med batteri pga. kort körsträcka

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Har under nästan ett halvårs tid enbart kört väldigt korta sträckor och nu kör vi oftast 2-3 ggr per vecka till matbutiken vilket för vår del är knappt 1km tur och retur.

    Jag har märkt att batteriet börjar ta stryk och det laddas ju inte när jag kör så kort sträcka, bilen börjar tappa klockan men inga problem att starta hittentills.

    Jag funderar nu på att köpa en batteriladdar som jag kan ha för underhållsladdning, för jag gissar på att jag får detta problem även med ett nytt batteri efter ett tag när jag kör så korta sträckor.

    Kan någon rekommendera en bra laddare? Har tittat lite på Cteks laddare, är det något att ha?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Ett färskt batteri av bättre kvalisort ska klara flertalet kortare sträckor utan problem, generatorn laddar så fort du startat bilen även på tomgång.

    Byter du till ett Tudor av dyrare sort typ Technica eller de gråa High Tech så ska du inte behöva underhållsladda.

    Annars funkar Ctekladdarna väldigt bra, men köp inte den minsta i serien.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Problemet med att bilen tappar klockan uppstår efter ca. 10 tur och retur resor eller nått åt det hållet.

    Jag har sett att CTEK har ett kabelkit som man kan ladda bilbatteriet genom cigarettuttaget, hur bra/dåligt fungerar det? Gissar att det tar ganska mycket längre tid.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Klockan kluddar men du kan ändå starta bilen?
    Klockan drar ju inte särskilt mycket jämfört med exempelvis halvljus och startmotor..

    Det där med att ladda via ciguttaget funkar nog på de flesta äldre bilar, men många modernare bilar har ju inte ciguttaget direktkopplat med batteriet och kan nog ställa till med mer skada än nytta.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Hej

    Enkelt - med 1km tur och retur går man. Vad har du för förbrukning på bilen med såna körsträckor?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Varför inte koppla in en batteriladdare på mv kabeln så laddas batteriet och du har varm motor på en gång, dessutom är ju kupévärmare nödvändigt så här års iallafall, ingen normal människa vill väl skrapa rutor eller sätta sej i en kall bil.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Skaffa en C-tek laddare, det är riktigt bra grejer. Laddning via ciguttaget går som tidigare sagt bara på vissa bilar, men är ingen höjdare heller. Bättre i såna fall är att montera C-teks snabbkoppling under huven direkt på batteriet, så du bara ansluter laddaren snabbt under huven, kopplar den till ett eluttag och sen blippar fram det laddningssättet du vill ha.
    Men jag skulle nog hellre rekommendera att du tar och kör en längre sträcka mellan varven så motorn får gå ordentligt varm också, samt att batteriet får laddas ordentligt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Varför inte koppla in en batteriladdare på mv kabeln så laddas batteriet och du har varm motor på en gång, dessutom är ju kupévärmare nödvändigt så här års iallafall, ingen normal människa vill väl skrapa rutor eller sätta sej i en kall bil.
    Har hört talas om folk med varmgarage utan en massa sparkstöttingar/mopeder/gräsklippare och annat där det faktiskt går att ställa in en bil.

    Dessutom är vintern kortare på ByggareB:s breddgrader än hos oss Stranna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Jag skulle istället se till att ladda upp batteriet fullständigt 1gång i veckan med en "riktig" laddare.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Skaffa en defa underhålls laddare .... kopplas ju in på vanliga motorvärmar sladden om man vill
    Kanske kostar skjortan men de äre lätt värt för att slippa byta batteri 1 gg per år

    Ambulanser och Priusar samt taxi bilar är det ju poppis med sådan monterade !...
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    installera en enkel ctek laddare under huven som är kopplad till motorvärmaruttaget. hade så på min gamla subaru och på några traktorer på jobbet... funkar finfint
    Subaru Legacy

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Enkelt - med 1km tur och retur går man. Vad har du för förbrukning på bilen med såna körsträckor?

    //Jesper #1873
    Fast där måste jag faktiskt protestera, det var ganska trångsynt sagt. Det kan ju faktiskt vara så att personen ifråga har ett handikapp som förhindrar henne eller honom att gå 1 km till fots, även om jag håller med dig rent generellt sagt hos oss som inte har den typen av handikapp.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Den energi som tas ur ett batteri för att starta motorn tar det ca. fyrtio sekunder för generatorn att återladda.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Citat Ursprungligen postat av mss
    Den energi som tas ur ett batteri för att starta motorn tar det ca. fyrtio sekunder för generatorn att återladda.
    Jag har hört andra siffror. Vad kommer dina ifrån? En startmotor drar ju några Ampere och många batterier tar inte till sig laddning jättefort.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Enda handikappet jag har är latmasken, lite bökigt att gå med matkassarna

    40 sekunder att återladda det som det tar att starta bilen? Kan det verkligen stämma? Självklart kanske beroende på bil.

    De jag pratat med, 2xBMW och bildelsfirma, säger att jag behöver köra en halv mil eller nått samt att ett batteri är fulladdat oftast efter ca. 5 mil.

    Hur som helst har jag införhandlat en CTEK 3600 som sitter och laddar nu, faktiskt ganska smidigt med BMWs snabb kopplingar!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag skulle istället se till att ladda upp batteriet fullständigt 1gång i veckan med en "riktig" laddare.

    M.V.H.


    CTEK är en riktig laddare.....

    http://www.ctek.com/SV/Default.aspx


    Jag har själv en CTEK Multi XS7000
    http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs7000

    Och det är en alldeles utmärkt bra laddare, men även den snäppet mindre XS3600 är full tillräcklig för de flestas normala behov.

    Jag har min inkopplad på min BMW 740iL -99 alltid när den står i garaget, och på så sätt så håller jag det fina 110Ah Tudor Tech-Tronic2 batteriet i bagaget fräscht fulladdat skick hela tiden, även fast bilens originalkylskpå håller Champagne vin-pavor och annat kallt tills jag får lust på en biltur.

    Det du kallar "riktig" laddare är antagligen en enkel "mack-laddare" som mest liknar en elsvets i uppbyggnad, och som egentligen är rena misshandeln för bilbatterierna, och dessutom väldigt ineffektiva i förhållande till den uppgivna laddströmmen.

    CTEK-laddarna däremot är mycket skonsammare för batterierna, och mycket effektivare då de laddar snabbare och säkrare trots lägre angiven laddström.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Citat Ursprungligen postat av davva
    installera en enkel ctek laddare under huven som är kopplad till motorvärmaruttaget. hade så på min gamla subaru och på några traktorer på jobbet... funkar finfint
    Hur funkar det då, om man inte har spänning tillkopplad hela tiden till motorvärmarkabeln?

    För att laddaren ska funka bäst så ska den ha spänning hela tiden, inte bara de 1-3 timmar som motor/kupévärmare går igång med timern. Tänker nu i första hand på de som liksom jag har ett motorvärmaruttag i en stolpe vid t ex. ett hyreshus, där timern sitter i själva stolpen och inte inne i bilen.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Jag tycker den lösningen med motorvärmarladdarkabel är den enklaste lösningen men kanske inte den bästa men man har iallafall mer ström än utan laddare

    Undrar om volvobatteriet laddats när jag körde 80 mil i helgen och sen 30 mil nu i veckan
    Värre med saaben som stått mest hela tiden sen jag köpte den, men tar en tur till Häggenås imorrn så blir det väl en resa på 50-55 mil innan jag är hemma imorrn så det batteriet borde väl få sej en dust också
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Min erfarenhet är att moderna bilar är betydligt kinkigare för låg batterispänning än lite äldre modeller. Många nyare bilar verkar ha rätt rejäl strömförbrukning när bilen står också. Plus att de ställer betydligt större krav på hög batterispänning när det är dags för start. Så långa stillestånd och korta körsträckor gillar inte moderna bilar. Men underhåller man med en bra laddare är det ju inga problem.
    CTEK 3600 är en trevlig laddare, har själv två stycken.
    Men som sagt tycker jag att du bör varmköra motorn ordentligt mellan varven också. Samt byta olja ofta.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405

    Re: Problem med batteri pga. kort körsträcka

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Den energi som tas ur ett batteri för att starta motorn tar det ca. fyrtio sekunder för generatorn att återladda.
    Jag har hört andra siffror. Vad kommer dina ifrån? En startmotor drar ju några Ampere och många batterier tar inte till sig laddning jättefort.

    M.V.H.
    En startmotor drar högt räknat 200A och man behöver kanske köra den i två sekunder. En generator idag klarar kanske att lämna 120-150A och lågt räknat kan 20 av dessa användas för att ladda batteriet.

    Ett "halvladdat" felfritt batteri kan ta emot en laddström på minst 10A

    200A / 3600 * 2 = 0,11Ah
    10A / 3600 * 40 = 0,11Ah

Liknande ämnen

  1. Problem med sim-kort till bensinvärmare (Webasto)
    Av Pea i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 17:59
  2. Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!
    Av Börne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 12:45
  3. AC problem, fungerar en kort stund.
    Av seiki i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 08:42
  4. Försäkringsbolag vs fel körsträcka
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 00:17
  5. Körsträcka med olika hjulstorlek?
    Av glassguran i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •