Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Hej!

    När jag chippade min 9000 2,0t -98 så köpte jag speedparts billiga "pirat" magnetventil och den höll bara i någon månad. Fick sen en ny på garantin och efter ca 200 mil så verkar nu även den ha pajat.

    Är det så dålig kvalitet på dessa ventiler? Isåfall kanske man borde be dem skicka en orginalventil istället och betala mellanskillnaden.

    Eller kan det vara något fel i styrboxen som gör att de går sönder? Bilen har ju dock gått perfekt så länge dom funkat så det känns inte som att boxen skulle ha sänt ut några felaktiga signaler.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    På vilket sätt går de sönder? Fel i styrboxen torde endast kunna orsaka brända spolar på så kort tid som du beskriver.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    På vilket sätt går de sönder? Fel i styrboxen torde endast kunna orsaka brända spolar på så kort tid som du beskriver.
    Ibland pendlar laddtrycket mellan GLT (har ingen laddtrycksmätare men känns som det) och att ladda för mycket men ofta så laddar den bara 1-2 sekunder när man stämplar gasen och går sen ner på glt för att stanna där tills man släpper gasen och trycker till igen. Det kan hjälpa att knacka på ventilen vid dessa tillfällen och då kan den ibland gå ok en stund.

    Kan man mäta upp om spolarna är brända med en multimeter eller hur brukar laddtrycket bete sig när så är fallet?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Hej, Tag bort skarvdonet till MV och Ohm-mät MV du skall ha c:a 3 ohm mellan mittstiftet och de andra två om den är ok.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Notera att mitt svar om "brända spolar" enbart gällde vilket fel en trasig styrbox kan orsaka på MV:n, inte att det nödvändigtvis är det som hänt med din MV. Varierande laddtryck tyder ju på att spolarna är hela, däremot kanske den kärvar mekaniskt om det ens är MV:n som är orsaken.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Om vi säger såhär.. Scantech´s elprylar saknar kvalité, men är jättebilliga..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Min MV gick av på mitten...efter 2 månader

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Notera att mitt svar om "brända spolar" enbart gällde vilket fel en trasig styrbox kan orsaka på MV:n, inte att det nödvändigtvis är det som hänt med din MV. Varierande laddtryck tyder ju på att spolarna är hela, däremot kanske den kärvar mekaniskt om det ens är MV:n som är orsaken.
    Jodå nog är det allt magnetventilen som är orsaken eftersom den gick perfekt med en ny som jag fick låna av saab samt även med dessa scantech när de var nya. Systemet är för övrigt provtryckt och jag har nya vacuumslangar, ny turbo, nya tändstift och ny tändkassett... (mycket som pajade inom ett par månaders tid).

    Den första ventilen jag fick tickade tydligt så fort jag rörde gasen men denna är tyst. Jag körde ett tag med säkringen urdragen med den förra innan jag skickade tillbaks den och upptäckte då att om man drog säkringen med motorn igång så kunde den stanna i öppet läge med skenande laddtryck som följd. Detta kanske är normalt men med tanke på det så var jag noga med att stänga av bilen innan jag drog ur säkringen till den nya men jag tycker att det känns som att den laddar mer än glt ändå (provat sätta i och dra ur flera gånger) varför jag misstänker att den kärvar.

    Om det skulle vara fel i styrboxen ger den då för hög spänning till ventilen eller vad är det som förstör dom? Kan jag mäta detta direkt i kontakten och vad ska värdet isåfall ligga på (12v?)?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Så här har jag uppfattat saken:

    Spolarna i MV:n tål inte konstant spänning då de är gjorda för PWM, pulsbreddsmodulerad likspänning dvs korta pulser med olika längd och paustid innan nästa puls.

    Normalt ligger ju +12V på mittstiftet och när magnetspolen skall dra för att flytta på "brickan" som styr luftflödet och därmed styrtrycket till WG-dosan så jordas spolen genom drivstegen i styrboxen.

    En defekt styrbox kan därmed kortsluta till jord vilket leder till konstant likspänning över spolen vilket leder till att den så småningom "brinner upp" med avbrott i kretsen som följd.

    Om ventilkäglan dvs "brickan" kärvar inuti MV:n kommer detta ju inte gå att mäta genom att mäta resistansen över spolarna.

    Att brickan kan stanna lite hur som helst inuti MV:n helt utan spänning är nog inte helt ovanligt även med en frisk orginal-MV.

    Edit: og900i>> Har du nyligen bytt användarnamn eller finns det två olika användare med så snarlika problem?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Jag kan bara hålla med, mv:n gick i 2st delar efter ett halvår, sprack vid skarven i botten.
    Skickade in den, nu säger de att posten slarvat bort den
    Svarar dåligt på mail nuförtiden med.
    Har massa delar som har krånglat som jag handlat där.
    Köpt mycket delar genom åren och visst, mycket är bra, men också mycket skit.
    Så jag har tröttnat och köper på andra ställen .
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Jag köpte MV:n begagnad och vet inte om min är Saabs original eller den som diskuteras här. Hur vet man vilken den är? Ska det stå scantech eller något på den?

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av berkbs
    Jag köpte MV:n begagnad och vet inte om min är Saabs original eller den som diskuteras här. Hur vet man vilken den är? Ska det stå scantech eller något på den?
    Är den orginal så står det SAAB på den.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Edit: og900i>> Har du nyligen bytt användarnamn eller finns det två olika användare med så snarlika problem?
    Jag har haft samma namn i flera år. Vem mer har liknande problem?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Så här har jag uppfattat saken:

    Spolarna i MV:n tål inte konstant spänning då de är gjorda för PWM, pulsbreddsmodulerad likspänning dvs korta pulser med olika längd och paustid innan nästa puls.

    Normalt ligger ju +12V på mittstiftet och när magnetspolen skall dra för att flytta på "brickan" som styr luftflödet och därmed styrtrycket till WG-dosan så jordas spolen genom drivstegen i styrboxen.

    En defekt styrbox kan därmed kortsluta till jord vilket leder till konstant likspänning över spolen vilket leder till att den så småningom "brinner upp" med avbrott i kretsen som följd.

    Om ventilkäglan dvs "brickan" kärvar inuti MV:n kommer detta ju inte gå att mäta genom att mäta resistansen över spolarna.

    Att brickan kan stanna lite hur som helst inuti MV:n helt utan spänning är nog inte helt ovanligt även med en frisk orginal-MV.

    Edit: og900i>> Har du nyligen bytt användarnamn eller finns det två olika användare med så snarlika problem?
    Ja, bra beskrivit så fungerar Boxens regleringen av MV.
    Det kan även bli så att magnetslingan i MV kortsluter drivsteget i boxen med följden att FET-arna gå sönder.
    Jag tror också att det i detta fall är ngt mekanisk kärvning i MV så att den är svår att reglera.
    Men det är ju även bra att kolla upp så att spolarna i MV är hela för att utesluta dessa.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Edit: og900i>> Har du nyligen bytt användarnamn eller finns det två olika användare med så snarlika problem?
    Jag har haft samma namn i flera år. Vem mer har liknande problem?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...79516#p1679516
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, Tag bort skarvdonet till MV och Ohm-mät MV du skall ha c:a 3 ohm mellan mittstiftet och de andra två om den är ok.
    Nu har jag mätt och fick 3,6 respektive 3,7 ohm. Är det ok värden och kan jag då utesluta att felet ligger i styrboxen?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, Tag bort skarvdonet till MV och Ohm-mät MV du skall ha c:a 3 ohm mellan mittstiftet och de andra två om den är ok.
    Nu har jag mätt och fick 3,6 respektive 3,7 ohm. Är det ok värden och kan jag då utesluta att felet ligger i styrboxen?
    Nja, du kan utesluta att styrboxen är trasig och därmed bränt sönder spolarna men visst skulle det teoretiskt fortfarande kunna förekomma (intermitent) fel i boxen.
    Det mesta talar dock mot dålig kvalitet på magnetventilerna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. billiga däck kvalitet?
    Av skogome i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 08:55
  2. Speedparts Magnetventiler
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 17:11
  3. Dålig kvalitet OG9-5 2004?
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •