Hej
Någon som läst artikeln i Dagens industri?
Svenska biltillverkare hamnar i botten !
Pinsamt, varför kan inte sverige göra bra bilar längre?
Hej
Någon som läst artikeln i Dagens industri?
Svenska biltillverkare hamnar i botten !
Pinsamt, varför kan inte sverige göra bra bilar längre?
bmw 525 2002
9-3 aero 2002 *såld*
bmw 316i *såld*
Aha, kamelkungen tillbaka med ännu ett negativt inlägg? Varför är jag inte förvånad?
Respekterar ditt missnöje med Saab men det är i mina ögon närmast skrattretande att jag hittills inte läst ett enda positivt inlägg av dig men de kanske finns och bara gått mig förbi?
Nåväl, till sakfrågan: Vilken artikel är det du menar? Om du vill ha någon respons får du nog vara tydligare.
Kan du mena denna: http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...dnyheter&o=sp4?
Vad är definitionen för större respektive mindre fel?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag har inte läst artikeln men däremot har jag egna erfarenheter som jag litar mer på än en journalistiskt säljande artikel. Inga fel, inga problem, det är mina erfarenheter. "Sverige" gör felfria bilar.
Håll med om att det inte är nån speciellt intressant grej att föra vidare en artikel som bara syftar till att dra ner Saab i lorten. Jag accepterar inte dåliga grejer men jag diskuterar hellre det jag upplevt själv istf hörsägen.
Nu är det ju inte bara fråga om en enda journalists åsikter eller ens erfarenheter utan det handlar om Motormännens nybilsenkät:Ursprungligen postat av benny900
Här är det väl bara smart att dra fördel av andras erfarenheter?Ursprungligen postat av Motormännen
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag vet inte vad felen varit, hur frågorna ställts, eller hur enkäten sammanställts. Resultatet i form av rubriktexten säger mig ingenting. Kom också ihåg att Motormännen har journalister och att Motormännen inte är någon ideel organisation. Jag angriper inte deras syften men jag köper inte någon annans fakta innan jag skaffat mig en egen uppfattning.
Enkäten har besvarats av drygt 15 tusen bilägare. Hur många enkäter skickades ut, hur valdes ägare och bilar ut, hur var svarsfrekvensen generellt och hur såg den ut på de Saab bilar som tråden handlar om. Är det privatpersoner som också äger sina bilar eller är det också tjänstebilsförare? Hur långt har respektive bilmärke rullat totalt och i snitt, hur ser felfrekvensen ut jämfört med miltal? Det är så mycket fakta jag vill ha på plats innan jag tar till mig nåt sånt här.
Själv vet jag att jag har haft 0 fel och 0 problem och jag har ingen anledning att hålla igen med hur det ligger till. Jag tror också på dem som drar upp vad de har för konkreta problem för det finns också.
Jag var inte så säker på kvaliten när vi köpte bilen så därför köpte vi en service- och reparationsgaranti med bilen. Är det nåt så är det bara att lämna in den utan extra kostnad men inget har hänt.
Tittar man på listorna så tycker jag att Saab klarar sig rätt hyfsat trots allt.
9-3 är bättre än medelbilen i undersökningarna för små och stora fel. Dessutom även bättre än medel när det gäller antalet dagar på verkstaden. Tycker jag är helt ok och tyder väl att Saab som biltillverkare ändå lyckas placera sig i rätt del av listan. Fast just "små och stora fel"-delen är ju hur kunderna upplever bilen och hur förväntningarna uppfyllts.
Statistik går ju att tolka som man vill och om jag får skriva en sammanfattning på det sättet di.se gjort så kan jag ju skriva följande:
Flest kvalitetsmedvetna förare i svenska bilar - "Köp Svenskt!"
Svenska bilar sopar banan med Toyota och Hyundai i Motormännens senaste nybilsenkät. Det visar sig att bilägare av asiatiska märken inte har några större krav alls utan är nöjd med det lilla de får. "Jag har ingen siffra på det. Men det är tillräckligt många mugghållare för att man ska få plats med alla muggar när vi åker genom McDonalds drive thru", säger toytaföraren och småbarnspappan Bo Larsen som inte har en aning om att barnen borde dricka mjölk istället för cocacola.
Franska Renault, Peugeot och Citroën har många kvalitetsmedvetna förare. Samma sak gäller för Saab 9—5. Däremot tillhör Toyota, Hyundai och BMW de mest okritiska bilmärkena då dessa förare inte förväntar sig så mycket.
Så kunde det ha stått men nu gjorde det ju inte det. Hur man än vänder och vrider på det så ligger det dock oftast något bakom siffrorna. Tror att de stämmer rätt bra när det gäller hur nöjda bilägarna är med sina bilar, men säger mindre om hur bra respektive dåliga de är. Tyvärr så vill ju tidningar som DI sälja annonsplatser och försöker då locka läsare med rubriker som "Asiatiska bilar sopar banan med Volvo och Saab". Önskar att det fanns en svensk Clarkson, dvs en person som gillar inhemskt och säger detta samtidigt som allt utländskt sågas med fotknölarna.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Jag upplever att kvaliteten gått ned på Saab.
Har haft en del fel på min fabriksnya 9-3:a.
tex: Kopplingsbyte, ej justerade dörrar, huv och baklucka, parkeringsljus som slocknar, skrammel från rattnav osv osv.
Blir min nästa bil en Saab?
Vår Opel Corsa har gått klockrent. Inte ett fel.
Patrik 319
ps. Är det fler än jag som fått den 6-vxlade lådan urtappad på Olja för att få i växlarna smidigare...?
Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62
Är nog faktiskt en servicebulletin eller vad de kallar det.Ursprungligen postat av Patrik 319
Skulle ju också kunna vara så att klientelet som väljer att köra saab är väldigt kräsna och väljer att få minsta lilla detalj åtgärdad (som jag är t.ex.)... Andra märken har andra typer av kunder, och dessa kanske inte bryr sig på samma sätt??
Var ju ngn undersökning som gjordes i england för några år sedan om jag inte missminner mig där det visade sig att Saab är det märket med flest andel ägare med akademisk examen...
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Så här ser mina erfarnheter ut
Saab 900 turbo -97 ca 1500mil Bromsar slut, Turbon laddade inte som den skulle,
Dämpare slut, bilen gick dåligt ibland då de var kallt ute, en kylarslang gick sönder
Saab 9-5 aero -04 ca 2000mil. Bromsar slut, turbon laddar inte som den ska, ac:en trasig,
Nått fel på värmepaketet så de kommer bara varmluft på sommarn och bara kallt på vinter.
Bmw 323 e36 -97 ca 4000mil. Bromsar slut, dämpare slut, Byt en länkarm.
Bmw 740 e38 -97 ca 1800mil. Bromsar slut servon trasig
jimmy/bmw>> Visst är de angivna miltalen de körsträckor DU kört med bilarna, inte den totala som de gått vid tillfället?
Menar att om en 740 E38 -97 får slut på bromsarna efter 20' mil är det inte så konstigt, däremot om en 04 Saab 9-5 får slut på bromsar efter låt säga 6' mil.
Just bromsar är ju en slitagepryl som till viss/stor del beror på hur bilen nyttjas och kanske inte är representativt för bilens kvalitet i övrigt?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
japp de är mil jag kört.Ursprungligen postat av LM
Bilarna har/hade rullat 900an 25500mil 9-5an 14500mil 323an 15500mil 740in 30500mil.
Nä bromsarna är nog mest mitt eget fel men tog med allt som gjorts tänkte jag.
Är överlag ändå nöjd med alla bilarna då dom fått rullat hårt alla 4a
Ni får säga vad ni vill men det är mycket dåligt att låta så mycket fel gå ut till kund. Det är såna saker som gör att en del kunder inte återvänder.
Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
Självklart är det oacceptabelt med så många fel på en ny bil då det är just driftsäkerhet och frihet från verkstadsbesök som är motivet för många att köpa ny bil.Ursprungligen postat av Turbovin
Jag vänder mig däremot mot att antingen med skygglapparna på hävda Saabs ofelbarhet såväl som mot att bedriva korståg mot Saab för en påstått urusel kvalitet.
Som tidigare nämnts är säkert den mindre andel Toyotaägare som trots allt drabbats av bekymmer lika irriterade som ägarna av Saab eller Citroën med bekymmer.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Det som egentligen är intressant är hur olika märken lyckats med sin marknadsföring. De flesta av oss vet att varken BMW eller Toyota är felfria bilar, eller rent ut sagt, "det existerar inte en felfri bil"
Vissa bilmärken verkar leva med fördelen att deras kunder inte vill erkänna fordonets brister, eller bara är så välbeställda att de "skiter i det". Ett annat alternativ är ju att de tolkar en hel del som "shit happens" och det hade antagligen hänt oavsett vilken bil jag haft/ägt.
Andra tillverkare verkar köra hårt på att tysta ner, byta delar utan ägarens vetskap eller i värsta fall nyttja goodwill där kunden får veta om det. Att dessa framstår som bättre, då ägaren inte vet om att delar byts, på garanti och goodwill, men utan ägarens vetskap är inte heller speciellt konstigt.
En annan intressant sak är att jag för inte så länge sedan läste en artikel som påstod sig påvisa att anledningen att Toyota klarar sig så bra i all Bilprovningsstatistik beror på att de driver på så hårt om "förbesiktning" där ägaren för en facil summa får bilen genomgången på verkstad innan den riktiga kontrollbesiktningen.
Vad sanningshalten i detta är vet jag inte, men det är ändå tänkvärt!
Själv brukar jag säga att alla bilar har problem. När man väljer märken så väljer man bara vilka problem man vill ha.
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Jag jobbar inom Toyota.Ursprungligen postat av Rodder76
Vi byter i princip aldrig hjullager, spindelleder, krängingshämmarstag, ac-kondensorer osv som verkar vara förbrukningsvaror på många bilar idag.
Vid modelltypiska problem åtgärdas detta så gott som alltid utan kostnad för kunden. De kunder som har problem med hög oljeförbrukning på Avensis 1,8 2001-2002 får exempelvis nya, uppdaterade motorer så länge som de kan visa upp en hyfsad servicehistorik (en och annan missad service är inte så farligt men boken får inte vara helt tom).
Överlag är goodwill-möjligheterna mycket omfattande så länge man servar på Toyotaverkstad.
Att europeiska bilar rent generellt håller lägre kvalite än Toyota och övriga asiater är för mig helt självklart, allt för ofta har jag sett inbytesbilar från Peugeot, Opel, Ford osv som redan efter 5-6 år är mer eller mindre slut.
Men eftersom en Focus eller 307 är roligare att köra så vinner de givetvis alla tester. Som om svensson märker någon skilland på körupplevelsen. Däremot lär vem som helst märka skillnadnen på verkstadräkningarna och andrahandsvärdet.
Toyota Verso 1,8 -11
Men har "Svensson" verkligen så dåligt självförtroende och omdöme att man genomför sin vanligen näst största investering bara på grundval av att några journalister tycker europeiska mellanklassbilar har mer körglädje än japanska dito och förringar driftsäkerhet och ägandekostnader?Ursprungligen postat av ljungström
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
instämmer om att sålänge felen inte är definierade så är undersökningen helt ointressant.
för ett antal år sen kom statistik från Svensk Bilprovning som sa att peugot 205 GTI var bättre än Saab 900 ( alltså og900a ). när man senare läste mer grundligt om vilka fel som upptäcktes på bilarna så var de rätt skrattretande ..
Peugoten hade problem med trasiga drivaxlar i stor utsträckning ( de va de felet som utmärkte sig som "vanligt" ). På Saabarna var det halvljuslampor och positionsljus som utmärkte sig som vanligaste felen. Helt enkelt lata ägare som orsakar usel statistik för Saab.
Jag kan instämma med att nyare Saabar känns som att de håller lägre kvalitet än gamla, vilket är dåligt när en inbiten Saabist säger eftersom att dom då måste missat nåt för mig.
Som också är känt så köper inte alla typer av människor BMW eller Toyota eller Saab för den delen
exempel.
En kollega till mig som åker just Toyota och klagar på min stackars NG900a som enligt honom usel på alla sätt o vis. Efter mkt diskussioner kommer det fram att det är bytt ungefär lika mkt grejer på bilarna, men min Saab TURBO är _ÄNDÅ_ snabbare än Toyotan. Ägaren till bilen skulle aldrig nånsin få för sig att köra den på bana eftersom att han tror att den inte håller.
JAG kommer aldrig köpa en bil som jag inte TÖRS köra på knutan, sen får "motortidningar" som di.se skriva vad dom vill!!
Nu ska jag ut o så jag kan skriva ännu dummare grejer här sen
mvh ahlis
Toyota har haft problem med en motor till sin avensis.
Dom har ju fått renovera hela toppen och säg inte att de är ett allvarligt fel.
Enligt motormännen så va ju inte saabs fel så allvarliga att dom behövde åtgärdas direkt.
Vad är allvarliga fel och vad är bara små irriterande fel hamnar i samma kategori.
Tror man borde sätta sånt i 2 olika skalor och sen betyg sätta de ihop på nått sätt.
Så man ser vilken bil som har mest allvarliga fel och mest små irriterande fel.
MVH
F
Det är inte toppen man renoverar utan man byter motorblocket. Detta gäller dock inte de bilar som omfattas av undersökningen utan årsmodell 2001-2002 på Avensis 1,8. Motorerna byts på goodwill upp till max 18.000 mil. Servicen bör vara hyfsat skött - en och annan missad service går bra men helt tom bok funkar inte.Ursprungligen postat av Fredrik.j
De kunder som får en ny motor i sin Avensis -01/02 med kanske 15.000 mil på mätaren utan att själva betala en krona brukar i allmänhet vara mycket nöjda - med korrekt hantering av ett problem kan man snarare stärka ett varumärke.
Toyota Verso 1,8 -11
Kvalitet...
Ja, min nya Saab, som nu lyckats gå 700mil, är inne på verkstad igen. Får den förhoppningsvis på Torsdag.
Stort glapp i ratten, både sidled och höjdled.
Min sista Saab?
Patrik 319
Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62