Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: ojämn tomgång 9000 turbo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    ojämn tomgång 9000 turbo

    Jag får ibland väldigt lätt ojämn tomgång. Jag kan känna ökad vibration och det rör sig lite på RPM mätaren. Det händer endast när bilen är varmkörd, typ när man stannar på rödljus and väntar på N läge. Det händer aldrig på D läge för att då finns där lite belastning. Det händer aldrig vid kallstart. Det finns inga misständningar under hög belastning. (DI kasett har bytts sedan bilen var ny)

    Det händer också på ECON läge så jag vet att det inte är pga ACC:n.

    Vakuumslangar och tändstift är nyligen bytt. Tomgångsmotorn är rengjord.

    Jag undrar om det kan vara lambdasensörn som strular. Fast det verkar funka normalt annars och bilen drar inte mycket bensin. Bilen har gått 15000 mil. Finns där något sätt att testa lambdasensörn? Jag vill inte börja byta grejer i onödan.

    Check engine ljus är inte på.

    Bilen är en 1995 Saab 9000 Auto Turbo.

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973

    Re: ojämn tomgång 9000 turbo

    Kontrollera avlastningsventilen/dumpventilen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    Re: ojämn tomgång 9000 turbo

    Den är ny också

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 268
    Medlem#
    6770

    Re: ojämn tomgång 9000 turbo

    Hoppar in på din tråd. Har precis samma problem på min 900 t16 -92. Exakt som du beskriver. Fick 2'a på högt Hc värde på besiktningen och det måste hänga ihop med felet vad det nu är. Motorn får fett med soppa och klent med luft. Signalerna från lambdan tyder på det och det svarta i avgasböjen också.
    Har bytt vacumslangar, tomgångsmotor, rotor-fördelare, tändkablar, kontrollerat tändning, bytt luftfilter, bytt lambdasond, fått styrboxen lödd där det var flussblödningar, blåst startgas för att kolla luftläckage, resistansmätt tempsensorn .... Hittar inget större fel som gör att motorn har orolig tomgång. Precis som du skriver när driven är i eller AC inkopplad får motorn kompensation och går jämnt. När jag kör och gasar på går motorn alldeles fantastiskt bra. Nånting j-vlas på tomgången, kan det vara nåt som tror att motorn är kall och ska ha fetare med soppa?

    Ska in och ombesiktiga nästa vecka. Då får jag veta om nåt av ovanstående har gjort att Hc värdet gått ner.

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång 9000
    Av mange_900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 18:40
  2. Ok, inte Turbo-fråga, men ändå... ojämn tomgång
    Av Rockryder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •