Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Trimma en mb 300d

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460

    Trimma en mb 300d

    Någon som vet lite mer ingående vad man kan göra med en sån gammal skuta?
    Jag har en 5 cylindrig 300d från 83 med STT turbo.. Den tar sig ju frammåt men sitter i en bil på 1800kg så det går inte så våldsamt fort

    Sen har jag även en extra dieselpump som fungerar liggandes. Tänkte om det är någon som har nån koll på vad man kan göra med pumpen för att det ska gå lite hårdare. Jag har tillgång till fräsar å svarvar å sånt där om det är att borra upp den som gäller.

    turbon laddar 0,4 som det ser ut nu!

    Tack på förhand
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Trimma en mb 300d

    Inte för att jag har nån ingående info, men jag har en kompis som hade en skrotfärdig 300D, utan turbo dock, typ 88 hk eller så.
    Han skruvade ur "ställskruven" på pumpen och satte i en kort vanlig bult istället.
    Rök utav bara SATAN, men den gick lite bättre faktiskt. Den gick att dra till "varvstoppet" på 4an (högsta växeln), drygt 180km/h har jag för mig och när man tryckte man ner kopplingen hände inget med varvtalet

    Men med turbo borde det väl gå bättre att safta på med soppa. Går det att höja laddtrycket? lär ju göra en del.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Trimma en mb 300d

    Finns en kille från Hedemora som kör drifting med en diesel merca, den går fruktansvärt fint. Har för mig att han skickade sin pump till Finland.

    smakprov kommer här
    http://www.garaget.org/video/lkwpteubfj9o

    Här har du hans garaget sida.
    http://www.garaget.org/?car=56365
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460

    Re: Trimma en mb 300d

    jo men det kostar ju ca 16000 med en utbytespump från mynä diesel. Jag skulle vela veta lite mer vad dem gör. dem byter till 7mm element men sen gör dem nå andra grejjer också för att få dem att gå så hårt som dem gör.

    På pumpen jag har liggandes tog jag lös baksidan igår.. å det finns 4 skruvar man jag justera på där.. om jag inte förstått fel så är en till totalmatningen en till varvstoppen en till tomgången och en till tändläget. Sen vilken som är vilken det vet jag inte.

    Men jag ska nog plocka isär den lite till med risk för att inte få ihop den igen. å se om jag kan förstå mig på hur den fungerar en sån där.
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Trimma en mb 300d

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Finns en kille från Hedemora som kör drifting med en diesel merca, den går fruktansvärt fint. Har för mig att han skickade sin pump till Finland.

    smakprov kommer här
    http://www.garaget.org/video/lkwpteubfj9o

    Här har du hans garaget sida.
    http://www.garaget.org/?car=56365
    Såg en diesel merca på strippen i finland förra sommaren, den gick utav h,vete.
    körde 402 på 10 sec, men han hade dock scania turbo och en grotta till avgasrör som stack ut framför avgasröret
    Den var nästan lite oväntad som volvo 240 dieseln (mattsvart med dragkrok och hög som saten) som körde på 11 sec (först ett diesel moln innan däckröken kom).

    Så nog ska man kunna ställa upp dieslarna, lite mer bränsle och höjt laddtryck borde ju göra sitt.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Trimma en mb 300d

    i vilket fall som helst så ska man ha en fasligt komplett maskinpark om man ska laborera med radpumpar själv. En svarv och fräs hjälper nog inte särskilt mycket.
    Man kan ju många ggr få ut lite mer bränsle men på en radpump är det ju pumpelement och axel som styr mängden till skillnad från en rotorpump där det finns mer marginaler.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460

    Re: Trimma en mb 300d

    maskinparken jag har tillgång till sysslar väl oftast med lite större grejjer.. men ibland även små.. med ganska små toleranser och hög nogrannhet!

    hade varit intressant iaf att testa..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Trimma en mb 300d

    Just den här mercan jag pratade om, det är nog den mäktigaste bil jag sett. Maken till skönt motorljud, och däckrök på alla växlar. På tomgång låter den som vilken sur gammal diesel som helst, men vid gaspådrag då jävlar händer det grejor. Sen så kör han ju även bilen på vardagar också, det är en riktig sleeper som kan blåsa ett stort antal turbobilar vid rödljuskörning.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460

    Re: Trimma en mb 300d

    Jo det är stabil grund på gamla mercadieslar å uttaget väldigt lite effekt tyvärr.. =( men det är ju därför jag vill få min att röra på sig lite mer.
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Trimma en mb 300d

    Citat Ursprungligen postat av Emyl
    maskinparken jag har tillgång till sysslar väl oftast med lite större grejjer.. men ibland även små.. med ganska små toleranser och hög nogrannhet!

    hade varit intressant iaf att testa..
    ja men vissa delar av det som styr bränslemängden är komponenter som slipas med tusendelar som toleranser...........det är ju härdade axlar och slider det handlar om som glider i lika fint henade lopp.............det är nog definitivt inget man gör med standard maskinpark.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460

    Re: Trimma en mb 300d

    okej.. attans... tusendelar blev lite väl tight kanske..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471

    Re: Trimma en mb 300d

    Finns ju en "puts bög" (ursäkta uttrycket) uppe i skellefteå med finn pump i sin 250TD w123...

    Riktigt fräsig kärra måste ja säga !

    Finns bilder på den i denna tråd på Sävarturbo !
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=edps
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460

    Re: Trimma en mb 300d

    men det är ju en nyare motor än min..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

Liknande ämnen

  1. trimma en 900 s
    Av robbe74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 15:08
  2. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34
  3. trimma hos acc???
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •