Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: högtalarfråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Gimo
    Inlägg
    13

    högtalarfråga

    Jag har en 9-3SS -05 med AS2 ljudsystemet.

    Nu har jag planer på att montera in ett par Amega Q-comp 60 högtalare i dörrarna, som jag fått tag på billigt.

    Nu till min fråga. Om jag inte missminner mig helt så är det 2 ohm på orginal högtalarna och amega högtalarna är på 4 ohm.

    Skulle något ta stryk av att jag sätter i dom nya 4 ohmarna eller blir det bara effektskillnad??

    Tacksam för snabbt svar.

    MVH // Jocke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: högtalarfråga

    Inget kommer att gå sönder, men Amegorna är trögdrivna, så du behöver mer effekt än vad originaen behöver. Samt att 2 Ohm är halva motståndet än 4, så förstärkaren kommer bara att lämna halva effekten (i teorin).
    Amega högtalarna låter riktigt skoj och gillar effekt. Jag hade 350 RMS watt per sida till mina Amega GC60Gold + stabila dörrar, dämpade tills gångjärnen kroknade
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Gimo
    Inlägg
    13

    Re: högtalarfråga

    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Inget kommer att gå sönder, men Amegorna är trögdrivna, så du behöver mer effekt än vad originaen behöver. Samt att 2 Ohm är halva motståndet än 4, så förstärkaren kommer bara att lämna halva effekten (i teorin).
    Amega högtalarna låter riktigt skoj och gillar effekt. Jag hade 350 RMS watt per sida till mina Amega GC60Gold + stabila dörrar, dämpade tills gångjärnen kroknade

    Ok tack för snabbt svar!
    Och det låter trevligt att dom spelar på bra... Har vart lite osäker, men har ändå haft nånstans i bakhuvudet att amega är riktigt bra grejor.
    Får se nu hur det blir... *springer ut och skruvar*
    Rock on

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: högtalarfråga

    Återkoppling är som vanligt obigatorisk när det gäller sånthär
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Gimo
    Inlägg
    13

    Re: högtalarfråga

    Hmm gillade inte alls resultatet jag fick. Men det är väl för att jag försöker driva högtalarna med orginalsteget. Så högtalarna ligger nu och ska återgå till förra ägaren eller om nån som läser detta är sugen på ett Amega Q-Comp 60 kit. Hör av dig i så fall.

    Inriktar mig istället nu på att byt ut 3.5" och peta i ett slutsteg för en baslåda i bak plus antagligen 6x9 or i hatthyllan.

    Har läst här lite och även hört av en på brl att det ger mest skillnad att byta 3.5" och 4". Får se nu om det håller

    Så vi prövar igen....

    Rock on

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: högtalarfråga

    NEEJJJ, köp ett stort (Mer än 100 Watt RMS per kanal) steg till Amegorna istället, och placera diskanterna i närheten av mellanregistrena, täta dörrarna och du kommer knappt att behöva en sub
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: högtalarfråga

    Montera ett par bra 6*9 i hatthyllan, ta signalen från framdörrarna om du bara vill ha basen! kan koppla steg om så önskas!

    Samt att uppgradera fam sysstemet!

    Berätta gärna vad som görs och hur det blir!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    244

    Re: högtalarfråga

    Mata på dom med mycket effekt och dämpa dörrarna så kan du klara dig utan baslåda.

Liknande ämnen

  1. Högtalarfråga
    Av Knifen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 16:31
  2. högtalarfråga
    Av davva i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •