Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    113

    Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

    Min fråga är enkel... Hur är automatlådorna i saab 9-5 Aero... t.e.x en 2001 årsmodell ??


    Någon som har bra kolla på dessa ?

    Tacksam fär svar.

    M.v.h Patrik
    http://www.garaget.org/pajjon
    Åker med 500 + Hk igen

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

    Det är väl samma sorts låda i alla 9-5 av en viss årsmodell oavsett motortyp dvs 2.0t såväl som Aero?

    Lådan tom 01 är ju 4-växlad, from 02 5-växlad (dessutom med "rattknappar" from 03).

    Har en bekant vars 4-växlade i en 2.3t rasade hemma på garageuppfarten dvs den fungerade på kvällen men var trasig på morgonen utan föregående varning.

    Kostnad 14' + jobb om jag minns rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    113

    Re: Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

    Tack för svaret.... Är lite skeptisk när det är automat för jag har dåliga erfarenheter av dessa lådor, dock inte en saab förra gången.


    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det är väl samma sorts låda i alla 9-5 av en viss årsmodell oavsett motortyp dvs 2.0t såväl som Aero?

    Lådan tom 01 är ju 4-växlad, from 02 5-växlad (dessutom med "rattknappar" from 03).

    Har en bekant vars 4-växlade i en 2.3t rasade hemma på garageuppfarten dvs den fungerade på kvällen men var trasig på morgonen utan föregående varning.

    Kostnad 14' + jobb om jag minns rätt.
    http://www.garaget.org/pajjon
    Åker med 500 + Hk igen

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

    Citat Ursprungligen postat av Pajjon
    Tack för svaret.... Är lite skeptisk när det är automat för jag har dåliga erfarenheter av dessa lådor, dock inte en saab förra gången.
    När det gäller Saab 9-5 så är ju knappast de manuella lådorna skottsäkra heller så jag skulle nog inte vara så orolig för automatlådan heller, såvida det handlar om rimlig trimningsgrad.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    113

    Re: Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

    Det ska bara vara en bruksbil så det blir nog bara ett vanligt enkelt chip på sin höjd.



    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pajjon
    Tack för svaret.... Är lite skeptisk när det är automat för jag har dåliga erfarenheter av dessa lådor, dock inte en saab förra gången.
    När det gäller Saab 9-5 så är ju knappast de manuella lådorna skottsäkra heller så jag skulle nog inte vara så orolig för automatlådan heller, såvida det handlar om rimlig trimningsgrad.
    http://www.garaget.org/pajjon
    Åker med 500 + Hk igen

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

    Hej

    Skulle satsa på M/02-> istället eftersom den är 5-stegad och tål mer vrid. Men skötsel och körstil är A och O i båda fallen. Jag är supernöjd med min och jag är inte orolig för att den skall rasa.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19

    Re: Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat

    Har en 9-5 Aero -00 med automat som rullat 15.000 mil utan några som helst problem. Tycker den fungerar klanderfritt. Har innan kört 9-5 -99, -02 samt -06, alla med manuell låda, vilka alla har krånglat på något sätt. Den andra 9-5:an, som jag kör, -06 har jag problem att få in backen. Låter som den skär när man skall lägga in backväxeln. Detta problem har drabbat alla manuella lådor jag kört innan. Verkar som Saab har problem med just den biten.
    Kommer bara att köpa automat i framtiden så jag kan klart rekommendera automat på en 01:a

    Mvh
    Tim

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa en aero på 22000mil?
    Av sku i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 00:50
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 12:34
  3. Vågar man köpa en 9000 aero ?
    Av rikkman i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •