Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

  1. #1

    Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Min bil har blivit kraftlös, tror att jag märkte det för ca en vecka sedan i efter en fulltankning (kör alltid etanol).
    Tänkte först att det kanske var att macken gått över till E75, men skillnaden borde inte vara så stor.
    I normal körning märks knappt ingen skillnad men idag tryckte jag på lite och då blev den helt orkeslös mellan 4000-5000 rpm och
    därefter tändes Check engine en stund och slocknade sedan.

    Har ett steg 1 i bilen så jag ringde min trimleverantör och deras tips var att en vacumslang som kan ha hoppat ur/läcker. Har varit ute och tror att jag hittade två slangar som är ok (ska det vara tre?) men är inte riktigt säker...
    Någon som har en bild?
    Testade även att rycka ur/i säkring 17

    Bilen beter sig fortfarande på samma sätt och efter en fullgasrepa lyser nu check engine konstant.

    Antar att det vara är att lämna in till SAAB.

    Någon som har en aning om vad det kan vara och ifall det är farligt att använda bilen?

    För övrigt har bilen funkat perfekt i snart 5000 mil med trimmet

  2. #2

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Ingen som har någon idee?

    Felkod "misständning flera cylindrar", byte tändkassett hjälper inte

    (tid är bokad hos Saab)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 725

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av _mattis_
    Ingen som har någon idee?

    Felkod "misständning flera cylindrar", byte tändkassett hjälper inte

    (tid är bokad hos Saab)
    Kass bränslepump som inte orkar med vid högre laddtryck/varvtal?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Tror det va igår jag såg ett råd av Dr Boost, OM nu problemet kommit efter tankning så häll på 10L bensin.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    192

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Hej

    Låter som att en tank soppa är lösningen,igensatta spridare ??

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 725

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tror det va igår jag såg ett råd av Dr Boost, OM nu problemet kommit efter tankning så häll på 10L bensin.
    Missade att det uppstod direkt efter tankning. Inlägget RZ syftar på är nog detta: http://forum.saabturboclub.com/viewt...87532#p1687532?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tror det va igår jag såg ett råd av Dr Boost, OM nu problemet kommit efter tankning så häll på 10L bensin.
    Missade att det uppstod direkt efter tankning. Inlägget RZ syftar på är nog detta: http://forum.saabturboclub.com/viewt...87532#p1687532?
    Precis det där, kollade lite snabbt efter det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Hej,

    Hur ofta har du tankat bensin under 5.000 mil?

    Min förra hade problem med igensatta ventiler efter att ha kört i princip ren E85 i en bit över 5.000 mil. Jag tankade ca. 100 liter BF under hela tiden jag körde den.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Hur ofta har du tankat bensin under 5.000 mil?

    Min förra hade problem med igensatta ventiler efter att ha kört i princip ren E85 i en bit över 5.000 mil. Jag tankade ca. 100 liter BF under hela tiden jag körde den.

    Mvh
    KK
    Låter väldigt likt hur jag kört. Jag körde 1-2 tankar bensin i somras och det är nog allt den fått, i övrigt har det varit sprit
    Jag börjar närma mej rödmarkeringen på tankmätaren så jag ska tanka fullt med BF98 nästa gång.

    Om bristen på bensin skulle vara problemet, hur lång tid tar det innan gamla beläggningar (eller vad det nu blir för problem) försvinner och jag märker om det löser problemet? 5 mil, 15 mil eller 50 mil?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Hej !

    Det mesta är nog borta efter 150 km, helt garanterat efter 500 km.
    Du märker nog en klar skillnad innom 50 km.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11

    Uppdatering: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Nu har jag kört ca 15 mil på bensin och bilen går mycket bättre
    Får hoppas att det håller i sig när jag tankar i E85 nästa gång när tanken är slut
    Tackar för hjälpen!

    Får bli en läxa att man måste köra på bensin lite då och då.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Hej !

    Räkna med att var 10:e - 20:e tankning kanske behöver vara bensin.
    Beror på hur man kör.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 725

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Räkna med att var 10:e - 20:e tankning kanske behöver vara bensin.
    Beror på hur man kör.
    "Hur man kör" i vilket avseende då? Stadskörning kontra lansdvägskörning eller vad?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Är tyvärr tvungen att uppdatera tråden igen...

    Nu har jag kört ca 50 mil på bensin och därefter hällt i en halv tank E85 (E75?).
    När jag körde på bensin gick bilen som den skulle efter ett tag, men så fort
    jag tankade E85 märkte jag att samma symptom kom tillbaks (dvs bilen börjar hacka/bli kraftlös vad ca 4000 rpm och uppåt). Dock har inte check engine tänts än.

    Bilen går alltså som den ska på bensin men inte på E85. Kan det bero på att bilen
    inte får tillräckligt med bränsle, vid E85 trycker man väl på med ca 40% mer?
    Bilen är en '06a så bränslepumpen är utbytt

    Övrigt, 9-5 Biopower 06 knappt 5000mil steg1

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    192

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Hej

    Intressant detta med driftstörningar/svårstartade etc på dessa biopower bilar....
    Räcker kanske inte att "bara" köra 1 tank soppa ????

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Hur gamla är stiften ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Hur gamla är stiften ?
    Bytta vid 3000 milservicen (4500 mil servicen är väl bara oljebyte?)

    RCM: Startproblem har jag aldrig råkat ut för trots kallt väder + etanol

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Hej,

    Trodde vi var överens här om att stiftbyte är "åtgärd 1 A" vid alla former av ryckningar och andra otrevliga motorbeteenden? 2000 mil är ganska mycket på en trimmad BioPower, även om det bara är steg 1.

    Testa med fräscha stift. Kan även vara värt att provbyta DI-kassett om stiftbyte inte förbättrar situationen.

    Tändningen är ofta ganska hård på trimmade BioPower och då märks dåliga stift eller DI tydligt.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Trodde vi var överens här om att stiftbyte är "åtgärd 1 A" vid alla former av ryckningar och andra otrevliga motorbeteenden? 2000 mil är ganska mycket på en trimmad BioPower, även om det bara är steg 1.

    Testa med fräscha stift. Kan även vara värt att provbyta DI-kassett om stiftbyte inte förbättrar situationen.

    Tändningen är ofta ganska hård på trimmade BioPower och då märks dåliga stift eller DI tydligt.

    Mvh
    KK
    Får testa med nya stift.
    Har varit inne och läst ut felkod och då provbyttes DIn utan framgång, tyvärr hade dom inga nya stift att testa med.

  20. #20

    Re: Kraftlös motor + check engine, 9-5 Biopower -06

    Har fortfarande inte fått någon lösning på problemen och behöver lite tips, kortfattat;
    *Endast problem när man pressar bilen lite hårdare
    *Inga problem då jag kör på bensin (i vilket fall mycket mindre problem) eller vid lungnare körning

    Följande händer:
    Vid tex körning på trean i 60 km/h och fullgas börjar bilen "tveka",rycka och tappar all kraft och för att accelerera måste jag släppa av på gasen (till ~70%) för att jag ska få fart.
    Fortsätter jag att pressa bilen (vilken jag såklart inte gör) så kommer check engine tändas pga misständning

    Följande är testat:
    +Nya stift
    +Ny tändkassett
    +Två tankar BF98

    Problemen återkommer när jag går över till etanol igen
    En novis som jag själv gissar på att den inte får tillräckligt med bränsle. Rimligt?

    Min lokala Saabhadlare kunde först inte märka några problem, därefter kunde dom tydligt få fram felet men dom hävdar att det är omöjligt att felsöka på då det inte sätts någon felkod
    (Uppenbarligen kan dom bara lösa fel där Tech2 tydligt säger vad som är fel, undrar vad dom skulle sagt om jag kom in utan ljuddämpare...)
    Något ytterligare besök till den firman med den inställningen/kompetensen blir det självklart inte.

    Tyvärr har jag lite för långt till min trimleverantör så dit kan jag inte åka.

    Tid är bokad på ny verkstad, men tips mottages gärna!

Liknande ämnen

  1. check engine?
    Av _Naset_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 22:10
  2. Hjälp!! Saab 900S -91 Check engine (Dålig gång i motor)
    Av Sannefjord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 22:00
  3. kraftlös motor effekten försvunnit
    Av jonasbacklund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •