Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 142 av 142

Ämne: Fortkörning

  1. #141
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Fortkörning

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Fairlane: Du skulle passa in bra bland byråkraterna I Bryssel kan jag konstatera efter att ha läst dina invändingar.
    Ok, jag ber om ursäkt. Från och med nu bör det vara tillåtet att köra med för långa fordon, alldeles för länge, med överlast, med dåliga däck, för fort och utan avstånd.

    Det är väl knappast någon ensam homsexuell man i Bryssel som har bestämt att färdskrivarna ska registrera icke-körtid som körtid? Det är väl leverantören som gjort ett fel och det är väl isåfall denne man ska ge sig på?

    Jag tycker cyber2k visade att man inte är en lämplig förare om man anser att det är ok att ligga nära och stressa andra trafikanter för att man själv inte planerat sin tid bättre.
    Om du läser mitt inlägg lite mer noggrant så ser du att jag inte på något vis försvarar cyberk2 mer än att jag håller med honom om problemen med färdskrivaren och den hetsjakt som råder på yrkestrafiken där man jagar skitfel till vilket pris som helst. Det jag syftade på när jag skrev att du skulle passa bra i Bryssel är att du ser allt i svart eller vitt men verkligheten är inte så enkel när det gäller detta med färskrivarna exempelvis.

    På dom äldre analoga färdskrivarna är det böter om man skriver förnamnet först och efternamnet efteråt istället för tvärtom på färdskrivarbladet exempelvis och det är den typen av misstag som ibland får orimliga konsekvenser då det saknar praktisk betydelse. Även detta med att man ibland missar att mata in start och/eller slutland får också orimliga konsekvenser med böter på 3000:-

    Gällande färdskrivaren så är det inte så enkelt att det är leverantöres fel då färdskrivaren är byggt utifrån dom lagar och förordningar som är stiftade, således är det därifrån det kommer att varje påbörjad 2-minutersperiod ska registreras som körning oavsett om du kört 10 sekunder eller 1:59.
    Har man dessutom körning med mycket start och stopp som enligt planeringen inte ska ta mer än den lagstadgade tiden är det fullt möjligt att färdskrivaren på så sätt stjäl ex. 28 minuter och man blir en lagbrytare trots att den verkliga körtiden inte överskridits.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  2. #142
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Fortkörning

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Om du läser mitt inlägg lite mer noggrant så ser du att jag inte på något vis försvarar cyberk2 mer än att jag håller med honom om problemen med färdskrivaren och den hetsjakt som råder på yrkestrafiken där man jagar skitfel till vilket pris som helst. Det jag syftade på när jag skrev att du skulle passa bra i Bryssel är att du ser allt i svart eller vitt men verkligheten är inte så enkel när det gäller detta med färskrivarna exempelvis.
    Ok, större delen av mitt inlägg till cyber2k gick ut på de andra delarna, korta avstånd, dåliga däck etc. Sen vet väl alla inom åkerinäringen om det här problemet med färdskrivare, så då får man väl anpassa sig efter de idiotiska reglerna eller ta straffen.
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    På dom äldre analoga färdskrivarna är det böter om man skriver förnamnet först och efternamnet efteråt istället för tvärtom på färdskrivarbladet exempelvis och det är den typen av misstag som ibland får orimliga konsekvenser då det saknar praktisk betydelse.
    Jag håller med dig fullständigt att det är löjligt att bråka om en sådan sak.
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Även detta med att man ibland missar att mata in start och/eller slutland får också orimliga konsekvenser med böter på 3000:-
    Även detta låter löjligt, men jag vet inte varför det är så. Kanske finns det en tanke med det? Sen verkar det konstigt som det har beskrivits tidigare i tråden att startlandet inte registreras om man börjar köra inom 1 minut. Jag talade med en kille som jobbat med utveckling av färdskrivare under många år och han hade aldrig hört talas om det problemet. Kanske är det något företag som levererar färdskrivare med den egenheten, men då är det ju helt klart ett fel på deras produkt.
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Gällande färdskrivaren så är det inte så enkelt att det är leverantöres fel då färdskrivaren är byggt utifrån dom lagar och förordningar som är stiftade, således är det därifrån det kommer att varje påbörjad 2-minutersperiod ska registreras som körning oavsett om du kört 10 sekunder eller 1:59.
    Det här varierar säkert beroende på leverantör om de registrerar en minut eller två för 5 sekunders körning. Jag har precis lärt mig en massa saker jag inte visste om färdskrivare och som du säger kan en körning på 10 sekunder registreras om 1 minut (inte 2 hos den tillverkaren jag talade med) och det är lagkrav.

    Från stillastående måste man rulla minst 5 sekunder för att det ska räknas som att man kört den minuten. Kör du 1 minut och 1 sekund räknas det som 2 minuter. Nya regler är på gång dock, även om det kommer ta tid innan de slår igenom.
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Har man dessutom körning med mycket start och stopp som enligt planeringen inte ska ta mer än den lagstadgade tiden är det fullt möjligt att färdskrivaren på så sätt stjäl ex. 28 minuter och man blir en lagbrytare trots att den verkliga körtiden inte överskridits.
    Det stämmer bra det. Har man mycket start och stopp så kan det blir många extraminuter. Om man kör långtradare så kör man väl normalt längre sträckor och det bör inte bli lika många extraminuter, eller har jag fel?
    Sen tolkade jag det som att cyber2k låg 28 minuter över arbetstid, inte 28 minuter över körtid, och då har man varit igång länge.

Liknande ämnen

  1. Hyrbil+fortkörning+kamera+norge=sant
    Av andreas2251 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 16:58
  2. Fortkörning
    Av HyperHansen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 22:08
  3. Fortkörning
    Av SirMacke i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 11:19
  4. Fortkörning 50 sträcka...
    Av Folke_ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •