Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ändra tillbaka vevhusvent till orginal?

  1. #1

    Ändra tillbaka vevhusvent till orginal?

    Hej!

    Har en 9-5:a 2,0t -00 som rullat 17 000 mil.
    Har inte haft problem med att den dragit olja eller blårökt eller nått sånt.
    Men vid senaste servicen i höstas bad jag SAAB uppdatera vevhusventilationen för att vara säker på att ha senaste o bästa varianten.

    Nu har jag ångrat mig...

    Bilen har börjat dra olja... ca 1 liter på 500 mil + att det blir massa vit gega i oljepåfyllningsröret.

    På: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    står det:

    Modifiering 3 dras in
    Ungefär december 2004.
    Ombyggnadssatsen dras in av Saab och verkstäderna ska inte längre genomföra den här modifieringen. Anledningen är den ökade oljeförbrukningen som orsakas av att olja sugs ut ur motorn via oljesticksröret.

    Jag antar att det är den modifiering jag har fått... Har en slang kopplad till övre delen av oljepåfyllningsröret.

    Går det att ta bort denna modifiering?
    Hur i så fall?

    Kan man sätta en strypklammer på slangen till oljepåfyllningsröret?
    Eller nått annat enkelt?

    Eller är det bättre att ha hög oljeförbrukning + gega men bra ventilation?

    Mvh / Henrik

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    En åtgärd kan vara att stoppa tillbaka den lilla slangen på sin ursprungliga plats, det funkade för mig! Bilen drar ingen olja alls längre!

  3. #3
    Ska ta o prova det.

    Finns det inga nackdelar med att göra så?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Henke_9_5
    Ska ta o prova det.

    Finns det inga nackdelar med att göra så?
    Vevhusventilationen blir sämre (som den var före modifieringen) men du slipper bieffekten av ökad oljeförbrukning och majonäs under oljelocket.

    Glöm inte att plugga nippeln på oljesticksröret med gummihatten som nu sitter på anslutningen på ventilkåpan när du flyttar slangen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Har också precis samma bekymmer drog ingen olja innan men efter uppgradering av vv så vips skuttade oljeförbrukningen upp till 1L 500 mil

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Samma för mig...1L / 500 mil.
    Dock känns det skönt att veta att VV fungerar och att motorn får 2L fräsch olja som bonus mellan oljebytena.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  7. #7
    Har nu kopplat om slangen till ventilkåpan i stället för oljepåfyllningsröret och fyllt på olja o tagit bort majonäsen...

    Så nu är det bara att tuta o köra ett tag o kolla hur det fungerar... Det är ju enkelt att ändra igen om man vill det...

    Jag byter hellre olja + filter var 1000:e mil än att behöva fylla på hela tiden...

    Tack för hjälpen / Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 11:55
  2. Vill tillbaka till 9-3..
    Av SAAB93T205HK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 10:42
  3. Tillbaka till 9000
    Av NnR i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 23:24
  4. montera tillbaka orginal emblemen og900
    Av Saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 13:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •