Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Glapp i halvljuset?! :s

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169

    Glapp i halvljuset?! :s

    Hej!
    De hela började för några dagar sedan. Skulle åka från jobbet å ljuset funkade inte. Efter nån sekund tändes de. Hmm inge mer med de tänkte jag. Förljande dag så hände de igen men de tändes,släcktes och tändes. Sen funkade de fint några dagar igen tills de verkligen inte ville igång. Vred ljusreglaget till enbart halvljus å då lös de. Vred över till normalläget. Lös inte, över till enbart halvljus igen å då lös de. Körde iväg så å efter en bit provade jag vaniga läget igen å de funkade. Tycker inte de borde va glapp med tanke på att de funkade i andra läget utan prob. Helljuset funkade med. Vad kan de vara?
    9000 CSE 2.3T -94

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Lyser allt annat (knappar etc) som det ska när du har vredet i normalläge? Om inte så skulle min outbildade gissning vara att det är glapp någonstans mellan ljusvredet och första bästa styrdon. (Är det DICE som har hand om sånt här eller?)
    Hade det varit något relä eller liknande borde det kvittat vad vredet stod i för läge tycker jag.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Lyser allt annat (knappar etc) som det ska när du har vredet i normalläge? Om inte så skulle min outbildade gissning vara att det är glapp någonstans mellan ljusvredet och första bästa styrdon. (Är det DICE som har hand om sånt här eller?)
    Hade det varit något relä eller liknande borde det kvittat vad vredet stod i för läge tycker jag.
    Jepp allt annat lyser som de ska! Är väl formodligen relät då. Men varför löda å byta kondensatorer ist för att köpa nytt relä? kostade 410kr på SP..
    9000 CSE 2.3T -94

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Har liknande problem med min, ibland tänds inte halvljuset, drar man på helljus och sedan släcker så tänds det.

    Ska fixa lite kondingar och löda om reläet i helgen, återkommer med resultat.

    EDIT: Någon som har kolla på art. nr. på rätt kondingar så jag slipper åka runt utan halvljus
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Har liknande problem med min, ibland tänds inte halvljuset, drar man på helljus och sedan släcker så tänds det.

    Ska fixa lite kondingar och löda om reläet i helgen, återkommer med resultat.

    EDIT: Någon som har kolla på art. nr. på rätt kondingar så jag slipper åka runt utan halvljus
    Jag gjorde denna "operation" igår. Sökte på 4.7 uF 50 V och 100 uF 50 V på elfa enligt guiden och tog första bästa.

    Artnr: 67-807-53 och 67-808-11 på elfa. Fint som snus!

    Mvh Martin
    9000 Aero -96

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Har liknande problem med min, ibland tänds inte halvljuset, drar man på helljus och sedan släcker så tänds det.

    Ska fixa lite kondingar och löda om reläet i helgen, återkommer med resultat.

    EDIT: Någon som har kolla på art. nr. på rätt kondingar så jag slipper åka runt utan halvljus
    Jag gjorde denna "operation" igår. Sökte på 4.7 uF 50 V och 100 uF 50 V på elfa enligt guiden och tog första bästa.

    Artnr: 67-807-53 och 67-808-11 på elfa. Fint som snus!

    Mvh Martin
    Suveränt, satt och letade lite och kom fram till dessa jag också, skönt med någon som bekräftade

    Blir en tur till ELFA efter jobbet.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Så där ja, då var reläet omlött, dock så var 100uF kondingen i mitt relä på 25V och mycket mindre än det jag köpt så det bytte jag aldrig, skiljer det mellan årsmodellerna tro?

    Hur som haver så verkade omlödningen göra susen.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Så där ja, då var reläet omlött, dock så var 100uF kondingen i mitt relä på 25V och mycket mindre än det jag köpt så det bytte jag aldrig, skiljer det mellan årsmodellerna tro?

    Hur som haver så verkade omlödningen göra susen.

    Det var samma för mig. Läste lite och det är tydligen spänningstålighet som anges. Så det funkar lika bra med 50V som 25V. Man ska dock inte gå under 25V.
    9000 Aero -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Glapp i halvljuset?! :s

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Så där ja, då var reläet omlött, dock så var 100uF kondingen i mitt relä på 25V och mycket mindre än det jag köpt så det bytte jag aldrig, skiljer det mellan årsmodellerna tro?

    Hur som haver så verkade omlödningen göra susen.

    Det var samma för mig. Läste lite och det är tydligen spänningstålighet som anges. Så det funkar lika bra med 50V som 25V. Man ska dock inte gå under 25V.
    Jo det stämmer ju, men kondinge var i mitt fall så pass stor, fysiskt sett, att den inte hade fått plats så jag hoppade den. Men reläet har funkat fint i över en vecka nu. Rekommenderas!
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. halvljuset funkar ej
    Av Laura i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 13:09
  2. Hur är hel och halvljuset på era NG900?
    Av KaptenKidd i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 16:55
  3. Halvljuset fungerar ej (900 OG)
    Av SuperFaCeR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •