Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    tjena

    jag har i somras bytt koppling till en SPEC 3 koppling, för 1mån sedan började det "skrika" till när man växlar NER till 3ans växel vid hastigheter över 40km/h.. precis när bilen får dragläge efter växling så "skriker" det till... detta gäller enbart 3ans växel.. det hörs inget när man växlar uppåt. vad kan detta vara??
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  2. #2

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Jag märker att när min koppling belasta hård i halvkopplade läge vid start, då börja den skriker lite innan den blir helkopplade.

    Jag gjorde lite test, det här skriker ljudet beror på två fakta: Viken läge koppling ligger och hur hög motorn varv är.

    Om motorn varv är under 1100, ingen problem under hela kopplingsprocess.
    Om motorn varv är mer än 1300 och bilen belasta hård (vid start/upplutning) medan koppling är i halvväg, då kan jag höra detta oljud.
    Om motorn varv är mer än 3000 och bilen belasta hård i halvkopplade läge, hör jag inte detta ojud, jag får vit rök istället utav motorumet

    Oljud kommer till bilen när jag engång fick vit rök efter jag försökte starta i 3:an med hög motor varv.

    För att undervika det, nu växlar jag hela tiden med motor varv under 1100, och det säkert blir inte så snabb accelering vid växling. Före jag gasa mer när jag växla till högre växel för att få samman accelering nästan hela väg till 5:an.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    har inte tänkt på vilka varv jag har när detta händer, märker det oftast när man ska köra in i rondell å växlar ner till trean så man får lite motorbroms å då skriker d t som fan, man e ju rädd att det e växellådan eller nått annat dyrt :S

    dom bytta växellådsolja samtidigt som koppling, kan det vara fel olja så ljuder kommer från växellådan eg?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    tjena

    jag har i somras bytt koppling till en SPEC 3 koppling, för 1mån sedan började det "skrika" till när man växlar NER till 3ans växel vid hastigheter över 40km/h.. precis när bilen får dragläge efter växling så "skriker" det till... detta gäller enbart 3ans växel.. det hörs inget när man växlar uppåt. vad kan detta vara??
    Hej!

    Jag råkade ut för samma fenomen efter 100 mil med min spec 3. Jag vet inte vad som orskar ljudet. Först blev jag orolig för att jag hade fått ett "måndagsexemplar" som var på väg att ge upp men efter 3000 mil fungerar kopplingen utmärkt och jag har vant mig vid ljudet.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Jag råkade ut för samma fenomen efter 100 mil med min spec 3. Jag vet inte vad som orskar ljudet. Först blev jag orolig för att jag hade fått ett "måndagsexemplar" som var på väg att ge upp men efter 3000 mil fungerar kopplingen utmärkt och jag har vant mig vid ljudet.

    Mvh

    Thomas Alexanderson

    tjena, jasså har du haft samma ljud? phu.. då behöver man inte va orolig att det e nått allvarligt förhoppningsvis!
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Jag råkade ut för samma fenomen efter 100 mil med min spec 3. Jag vet inte vad som orskar ljudet. Först blev jag orolig för att jag hade fått ett "måndagsexemplar" som var på väg att ge upp men efter 3000 mil fungerar kopplingen utmärkt och jag har vant mig vid ljudet.

    Mvh

    Thomas Alexanderson

    tjena, jasså har du haft samma ljud? phu.. då behöver man inte va orolig att det e nått allvarligt förhoppningsvis!
    Ja det verkar vara standard på spec, jag tröttnade på det och bytte till org koppling igen.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    hejsan jag har en spec carbon lamell med orginal tryckplatta o det skriker till oxå inget att oroa sig för alltså tänker ändå byta till en spec3+ (800nm) så man är på den säkra sidan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    tänkte bara säga att min har slutat å skrika nu kanske är nån inkörningsfas kopplingen går igenom (?)
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Min koppling skriker också fast jag har orginal på min dock ej bytt i min ägo och bilen har gått 17.500mil(bilen i signatur)

    Varför skriker det???
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Borås/Bredared Tidigare Nick: Micke S
    Inlägg
    87

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Hade SPEC på min gamla 9000, den skrek o skramlade slirade o va allmänt svårkörd.. Visade sig att tjockleken på lamellen va fel ifrån fabrik , chimsade tryckplattan så slirade den inte mer iaf. Men skrik och oljud ifrån SPEC verkar va orginal..

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Detta är inte bara ett problem som SPEC har, har hört detta på diverse sinter/carbon kopplingar, Sachs kopplingar m.m. Ljudet i sig är inget att oroa sig för.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Detta är inte bara ett problem som SPEC har, har hört detta på diverse sinter/carbon kopplingar, Sachs kopplingar m.m. Ljudet i sig är inget att oroa sig för.
    Om det hörs med orginal koppling då??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961

    Re: Skriker till i kopplingen (?) när man växlar ner..

    hej
    ja detta ljudet har man hört förut. brukar bero på att lammellen ligger och småhugger/vibrerar lite precis i den klämkraften vid just detta varv/belastning.kan väl ev bero på att fjädrarna i lamellcentrumet slappar lite eller en för hård lamell.
    ungefär som med bromsar som gnisslar vid just den där exakt lagoma inbromsningen. jämför gärna med att dra handen lite sakta på fönsterrutan
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Startmotor(?) skriker till precis vid start av motor
    Av JSkoglund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 19:22
  2. Vilken CD-växlar till AS3 i 9-5 M02
    Av Jesper 1873 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 11:56
  3. kopplingen tar dåligt o växlar svåra
    Av mange39 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 10:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •