Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: rost 9-3sc -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    rost 9-3sc -06

    Upptäckte rostbubblor på min 9-3sc -06a i skarven mellan skyltbelysningen & plåten
    Hur är det möjligt på en 2.5år gammal bil är det någon annan som fått rost på sin 9-3
    & är det möjligt att få det på saabs goodwill eller är det bara att betala för en omlackering
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: rost 9-3sc -06

    Citat Ursprungligen postat av evo
    Upptäckte rostbubblor på min 9-3sc -06a i skarven mellan skyltbelysningen & plåten
    Hur är det möjligt på en 2.5år gammal bil är det någon annan som fått rost på sin 9-3
    & är det möjligt att få det på saabs goodwill eller är det bara att betala för en omlackering

    Hade precis samma fenomen på min, det var dock inte rost utan lacksläpp, fick det åtgärdat på goodwill då garantin var utgången sedan två månader tillbaka..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    Re: rost 9-3sc -06

    pratade med saab idag & de tog en del bilder som skulle skickas iväg till trollhattan för granskning det är bara att hoppas att dom tar det på goodwill vore konstigt om inte på en så pass ny bil
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  4. #4

    Re: rost 9-3sc -06

    Tar dom bilder och skickar till trollhättan så kommer du garanterat få ett svar att det är yttre påverkan och det täcker inte nån garanti eller goodwill.

    /Henrik

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: rost 9-3sc -06

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Tar dom bilder och skickar till trollhättan så kommer du garanterat få ett svar att det är yttre påverkan och det täcker inte nån garanti eller goodwill.

    /Henrik
    Nej så behöver det absolut inte vara. Att verkstaden i detta skede kontaktat Saab Automobile, betyder med stor sannolikhet att man lokalt bedömt det som ett goodwillärende och därför gjort en förfrågan. Bilderna skickas enbart för ett första utlåtande och komplement till den goodwillförfrågan som upprättats. Bilderna måste också finnas som intern verifikation hos Saab Automobile, för att utbetalning skett för en verklig skada. - Revisorer är ett eget släkte och litar inte på någon
    I denna goodwillförfrågan bör/har verkstaden även skrivit in sin bedömning och även äskat pengar för reparationen. Bilägaren ska rimligtvis ha fått en kopia av dokumentet.
    Sedan tas det centralt en beslut hurvida ägaren ska få hela reparationskostnaden på goodwill eller om det ska göras avdrag för ålder/slitage.

    Om kunden av någon anledning får avslag i första skedet, kan han hos verkstaden begära att servicetekniker från Saab Automobile besiktigar bil på plats. Detta är dock något som sällan händer, eftersom Saab Automobile till nästan 100% litar på verkstädernas bedömning.

    Ja, så är tågordningen alltså. Åtminstone var det så fram till dess jag slutade för några år sedan inom Saab. Tror inte det skett några dramatiska förändringer sedan dess.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6

    Re: rost 9-3sc -06

    Men det är alltid kors i taket när Saab bjuder till. Känns som de vill att man ska köpa ett annat bilmärke nästa gång. Så går det det ju som det gör för Saab också. Känns som det är min generation som ska smöras för....det är ändå vi som är potentiella köpare i 50 år framåt.

    /Henrik

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: rost 9-3sc -06

    Tillvägagångssättet var det samma för mig, fick åka in och få skadan dokumenterad och fotad, fick sedan svar två veckor senare att jag var välkommen in att få skadan åtgärdad.

    Men jag håller med, hela tiden känns det som att man blir förvånad när man får igenom ett sådant ärende, kommer ihåg att jag kämpade i 6månader för att få en ny stol till min förra SS, till slut tröttnade jag och bytte bil.

    Jag har ju en del att jämföra med som arbetar med ett annat bilmärke, tycker det funkar såpass bra att jag faktiskt ska byta till just detta märket.

    Börjar bli trött på att Saab alltid ska behöva handla från underläge..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    Re: rost 9-3sc -06

    Det är bara att hoppas nu då att dom tar på sig att fixa detta men mycket märkligt att det börjar rosta på en så pass ny bil
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    60
    Medlem#
    7463

    Re: rost 9-3sc -06

    App! Det måste vara det här jag råkat ut för också. Skriver om det här.


    Hur har det gått för er som råkat ut för det här? Ni som fått det åtgärdat har det dykt upp nya bubblor eller har dom lyckats åtgärda på ett bra sätt?
    Saab 9-3 1.8t BioPower SC Vector -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    Re: rost 9-3sc -06

    Fick bilen åtgärdad ska hämta bilen senare idag.
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    60
    Medlem#
    7463

    Re: rost 9-3sc -06

    Citat Ursprungligen postat av evo
    Fick bilen åtgärdad ska hämta bilen senare idag.
    Ok! Fick du på goodwill eller pröjsade du själv? Och fick du någon förklaring till varför det vart rost/lacksläpp/oxidation?
    Saab 9-3 1.8t BioPower SC Vector -07

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    Re: rost 9-3sc -06

    Fick det gratis av saab men de bytte även ut skyltbelysningen hela rampen så det kan vara nått där som ställer till problemet men lacksläpp/rost
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: rost 9-3sc -06

    Har man inte ngn form av rostskyddsgaranti el. dyl på en så pass ny bil?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: rost 9-3sc -06

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tillvägagångssättet var det samma för mig, fick åka in och få skadan dokumenterad och fotad, fick sedan svar två veckor senare att jag var välkommen in att få skadan åtgärdad.

    Men jag håller med, hela tiden känns det som att man blir förvånad när man får igenom ett sådant ärende, kommer ihåg att jag kämpade i 6månader för att få en ny stol till min förra SS, till slut tröttnade jag och bytte bil.

    Jag har ju en del att jämföra med som arbetar med ett annat bilmärke, tycker det funkar såpass bra att jag faktiskt ska byta till just detta märket.

    Börjar bli trött på att Saab alltid ska behöva handla från underläge..
    Ska du köra Merca??
    De har väl iallafall generös goodwill ang rost om den är planenligt servad på märkesverkstad??
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: rost 9-3sc -06

    Citat Ursprungligen postat av evo
    Upptäckte rostbubblor på min 9-3sc -06a i skarven mellan skyltbelysningen & plåten
    Hur är det möjligt på en 2.5år gammal bil är det någon annan som fått rost på sin 9-3
    & är det möjligt att få det på saabs goodwill eller är det bara att betala för en omlackering
    Lägg genast ut en bild på ditt rostproblem så vi andra kan lära oss något!

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: rost 9-3sc -06

    Det är inte rost, det är galv/lacksläpp och Saab åtgärdar tydligen detta utan knorr.

    @TRMaster, japp, Mercedes blir mitt nästa äventyr

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    60
    Medlem#
    7463

    Re: rost 9-3sc -06

    Min baklucka är nu omlackad, garantijobb. Samma procedur som ovan, dom tog några foton och hörde av sig efter några dagar för att bestämma tid för omlack.

    Tog några bilder på lacksläpp/oxidbubblorna, se nedan. Var ganska små skador på min lack men då är bilen bara 18 månader gammal så vem vet hur det hade sett ut om ett par år...
    __
    __

    Ser ut som vilka rostbubblor som helst, skiftar lite svagt i brunrött så om ingen hade sagt att bakluckan var i lättmetall så hade jag trott det var "vanlig rost".
    Saab 9-3 1.8t BioPower SC Vector -07

  18. #18

    Re: rost 9-3sc -06

    Är detta effekten av vattenbaserade (och sköra) lacker på dagens bilar?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    Re: rost 9-3sc -06

    Precis så såg det ut på min &så fast värre men fick det fixat utan problem av saab
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

Liknande ämnen

  1. og 9-3 Cab rost ?
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 11:56
  2. Rost...
    Av AndersM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 19:35
  3. rost 9-3 -99!!
    Av Joel220 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:08
  4. rost
    Av andersu i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •