Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bygga ut AS1 i 9-5 - så gjorde jag

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117

    Bygga ut AS1 i 9-5 - så gjorde jag

    Det finns en uppsjö olika inlägg med frågor om hur man bygger ut AS1 i 9-5. Jag gjorde nyligen denna operation och tänkte kort sammanfatta hur jag gjorde, kanske kan det vara någon till hjälp!

    Obs! Ta allt med en nypa salt - jag är en glad amatör och har ingen djupare kunskap om detta.. Det fungerade för mig, men det kanske finns bättre/enklare sätt. Det kan även vara skillnader mellan olika bilar osv osv.

    Bilen är en 9-5 kombi -00 (uttagen november 99) med fabriksmonterad AS1. I den satte jag in ett DLS PS6 kitsystem med diskanter i instrumentbrädan och 6,5" bas/mellanregister i framdörrarna samt en subwoofer i lastrummet. Förstärkaren till framsystemet satte jag också i lastrummet, närmare bestämt i stuvfacket till vänster (vilket jag kommer ångra bittert den dag jag vill ha i en CD-växlare. )

    På baksidan av huvudenheten (AS1) finns en DIN-kontakt med fyra obalanserade lågnivåutgångar (vänster/höger fram/bak). Med hjälp av en adapter (t ex"SAAB1" från Backes ljudbygg) får man fyra RCA-kontakter som man kan skarva till en vanlig lågnivåkabel. Jag drog lågnivåkabeln över handskfacket och sedan i kabelrännorna på höger sida, över bakre hjulhuset och sedan längs bakstammen över till facket på vänstra sidan i lastrummet. Radiokorgen har inget hål för DIN-kontakten, så man får ta ur den och borra upp det själv.

    Strömkabeln drog jag i kabelrännan på vänster sida av bilen. Jag hade en 8 mm2 kabel men det finns plats för grövre doningar om man behöver det. Jag drog den fram till pedalerna och lät sedan en bilstereoinstallatör dra den genom torpedväggen och upp till batteriet - det kändes säkrast så.. Rakt nedanför vänster bakljus finns en jordpunkt som jag använde.

    Triggspänning till förstärkaren snodde jag från antennförstärkaren, som i sin tur får spänningsmatning från huvudenheten när den är på. Antennförstärkaren sitter till höger i lastrummets tak och med hjälp av en kabeltjuv var det inga problem att haka på där.

    För att montera dörrhögtalarna måste man demontera dörrsidorna. Man måste ha en distansring för att få ut högtalaren en bit från dörren. Det bästa är nog att tillverka en själv i MDF eller liknande. Jag hade en distans av plast, och det gick inte riktigt att centrera högtalaren då distansen tog i en utbuktning i dörrplåten. Det fanns fördragna kablar i min bil. Ena änden sitter i ett metallclips i högtalaruttaget i dörren, den andra finns till höger på passagerarplatsen, ungefär där passageraren har sin högerfot - viker man ned klädseln syns det tydligt. Kabeln är ganska klen, men den fick duga.

    Högtalarkabeln drog jag på högersidan tillsammans med signalkabeln. Jag drog kabel fram till uttagen på instrumentbrädan och lämnade orginalkabeln orörd för att enkelt kunna återställa när det är dags att sälja. Högtalarkabeln till dörrhögtalarna skarvades där orginalkabeln kommer fram, dvs bakom klädseln till höger på passagerarplatsen.

    För att komma åt med kabeldragningen fick man demontera en hel del: alla tröskelskydd, panelen ovanför förarens och passagerarens fötter, hanskfack, yttersta delen av baksätets ryggstöd, takavtäckning i lastrummet (den med belysningen), D-stolparnas avtäckning, "sidopanelerna" i lastrummet. Plus dörrsidorna förstås. Och säkert något annat jag glömt -- många delar blev det i alla fall..

    Smaken är som baken, men sett till att det är ett "ekonomibygge" är jag nöjd med resultatet. Ljudet är mycket, mycket bättre än orginal och bortsett från subwoofern syns ingen skillnad mot en standardbil. Som glad amatör var det en hel del pillande och joxande att få allt på plats, men det var inget som var direkt svårt.

    Tips 1: läs mer om ljudsystemen i 9-5 på Göran Larssons hemsida: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
    Tips 2: koppla alltid loss minuspolen på batteriet innan du river i elsystemet. Vänta gärna en halvtimme så att airbag-enheterna garanterat är strömlösa.

    Mattias

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Får man önska bilder till detta bygget. Skall snart riva i min sedan och göra en liknande installation.

    Hur lång tid tog det föresten (asså inte i öl räknat).

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Får man önska bilder till detta bygget. Skall snart riva i min sedan och göra en liknande installation.

    Hur lång tid tog det föresten (asså inte i öl räknat).
    Jag hade tyvärr ingen kamera med när jag höll på, och nu när det är klart syns ju inget så det är inte så mycket att fota. Är det något särskilt du undrar över kan jag försöka beskriva det i text.

    Jag höll nog på tre hela kvällar. Själva kabeldragningen tog inte så värst lång tid, det var allt jox runt omkring som drog ut på tiden.

    Mattias

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Har precis slitit itu bakdörren och konstaterat att jag köpt fel högtalare. Köpte 10 cm i stället för 13.

    Sneglade lite på instrumentbrädan, byta ut 3,5" mot 10 cm. Verkar passa hyffsat mot gallret iaf, skall man ge sig på och såga upp en centimeter till för att få dem att passa?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Kabeldragningen till framdörrarna, det sitter ju redan en kabel fäst med ett clips till högtalaren. Använde du den, och i så fall vart hittar man andra änden?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Kabeldragningen till framdörrarna, det sitter ju redan en kabel fäst med ett clips till högtalaren. Använde du den, och i så fall vart hittar man andra änden?
    Ja, jag använde den. Andra änden finns innanför klädseln till höger om frampassagerarens högerfot. Om man lossar tröskelskyddet och clipset som håller klädseln kan man vika ned den så hittar man kablarna. Både höger och vänster finns där i en kontakt. Det fanns ganska mycket fri kabel som var fastsatt med ett buntband.

    Ang. den andra frågan hade jag bara ett par 1" diskanter som jag satte i en bit plywood i hålet. Jag vet inte hur mycket jobb det är att såga upp det, men det verkar ju finnas hyfsat gott om plats nedanför. Jag tappade en torx-bit ned där och det var inte kul att hitta den igen.

    Mattias

Liknande ämnen

  1. Gjorde jag ett ok köp?
    Av Vectorman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 13:27
  2. Vad gjorde/gör ni på semestern?
    Av Tony 418 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 00:44
  3. Lackade om & gjorde om.
    Av ZerOMikE i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 12:11
  4. Vem gjorde 92:an med V6?
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 04:50
  5. Vad gjorde jag för fel?
    Av mytho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •