Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bygga ut AS1 i 9-5 - så gjorde jag

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117

    Bygga ut AS1 i 9-5 - så gjorde jag

    Det finns en uppsjö olika inlägg med frågor om hur man bygger ut AS1 i 9-5. Jag gjorde nyligen denna operation och tänkte kort sammanfatta hur jag gjorde, kanske kan det vara någon till hjälp!

    Obs! Ta allt med en nypa salt - jag är en glad amatör och har ingen djupare kunskap om detta.. Det fungerade för mig, men det kanske finns bättre/enklare sätt. Det kan även vara skillnader mellan olika bilar osv osv.

    Bilen är en 9-5 kombi -00 (uttagen november 99) med fabriksmonterad AS1. I den satte jag in ett DLS PS6 kitsystem med diskanter i instrumentbrädan och 6,5" bas/mellanregister i framdörrarna samt en subwoofer i lastrummet. Förstärkaren till framsystemet satte jag också i lastrummet, närmare bestämt i stuvfacket till vänster (vilket jag kommer ångra bittert den dag jag vill ha i en CD-växlare. )

    På baksidan av huvudenheten (AS1) finns en DIN-kontakt med fyra obalanserade lågnivåutgångar (vänster/höger fram/bak). Med hjälp av en adapter (t ex"SAAB1" från Backes ljudbygg) får man fyra RCA-kontakter som man kan skarva till en vanlig lågnivåkabel. Jag drog lågnivåkabeln över handskfacket och sedan i kabelrännorna på höger sida, över bakre hjulhuset och sedan längs bakstammen över till facket på vänstra sidan i lastrummet. Radiokorgen har inget hål för DIN-kontakten, så man får ta ur den och borra upp det själv.

    Strömkabeln drog jag i kabelrännan på vänster sida av bilen. Jag hade en 8 mm2 kabel men det finns plats för grövre doningar om man behöver det. Jag drog den fram till pedalerna och lät sedan en bilstereoinstallatör dra den genom torpedväggen och upp till batteriet - det kändes säkrast så.. Rakt nedanför vänster bakljus finns en jordpunkt som jag använde.