Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Larm av hagel

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    42

    Larm av hagel

    Min 9-5 SC Aero -04 har orginallarm. Detta har gått igång 2 ggr de senaste veckorna pga hagelskurar. Skall det vara så känsligt?
    Vad kan jag göra för att slippa detta? Senast gick larmet mitt i natten. :-(

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Larm av hagel

    Troligtvis så är det sensorn för glaskrossen som löser ut. Vet inte hur det är på 9-5an men jag tror det går att inaktivera glaskross och rörelsesensorn. Fast gör man detta så är det ju garanterat någon som krossar rutan under första natten man inaktiverat just desa. Kolla i instruktionsboken om det går att inaktivera enbart glaskrossen men ändå ha rörelsesensorn inkopplad är mitt tips. Alternativt om känsligheten är justerbar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Larm av hagel

    Stäng av bilen, ta ut nyckeln. Tryck på Night Panel. Då står det "Full Theft Alarm". Håll inne Night Panel tills det piper till, SID visar då "Door alarm only", glaskrossen av. Håll inne Night Panel igen tills det piper för att slå på glaskrossen.
    Detta måste göras varje gång innan man aktiverar larmet, annars kommer glaskrossen på nästa gång du larmar på bilen.

    Tycker dock att det låter konstigt att det skulle gå på så lätt. Kan vara fel glaskross i bilen. Du har inte bytt från tyg till skinnklädsel? Det skiljer nämligen i känslighet på sensorerna eftersom tyg dämpar ljudet.

  4. #4

    Re: Larm av hagel

    min är också väldigt känslig, larmet går om jag kör med stark stråle på typ högtrycksspruta.
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Larm av hagel

    Har du bilen låst och larmad när du tvättar den?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    42

    Re: Larm av hagel

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Stäng av bilen, ta ut nyckeln. Tryck på Night Panel. Då står det "Full Theft Alarm". Håll inne Night Panel tills det piper till, SID visar då "Door alarm only", glaskrossen av. Håll inne Night Panel igen tills det piper för att slå på glaskrossen.
    Detta måste göras varje gång innan man aktiverar larmet, annars kommer glaskrossen på nästa gång du larmar på bilen.

    Tycker dock att det låter konstigt att det skulle gå på så lätt. Kan vara fel glaskross i bilen. Du har inte bytt från tyg till skinnklädsel? Det skiljer nämligen i känslighet på sensorerna eftersom tyg dämpar ljudet.

    Har inte bytt nån klädsel.

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Larm av hagel

    Mitt har också gått igång ett par gånger under dom 4 år jag haft bilen vid hagelskurar... men båda gånger var det riktigt rejäla hagelskurar!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Norrköping/Markaryd
    Inlägg
    8

    Re: Larm av hagel

    Lustigt nog hände det även min idag.

    Det kom en sjujäkla hagelskur för några timmar sen och helt plötsligt gick larmet.
    9-5 Linear 2,3t Sportkombi -03

Liknande ämnen

  1. VSS-larm?
    Av turbosug i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 18:06
  2. larm
    Av djuppe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 22:20
  3. Larm 9-5
    Av Sapphire i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •