Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Rostfläckar bakskärm.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Rostfläckar bakskärm.

    hejsan.
    Har 3 mindre rostfläckar på bakskärmen (ser ut som om det kan ha utvecklats ifrån tidigare stenskott), hade tänkt slipa ner och lacka om hela bakskärmen innan vintern då även skärmkanten på ett ställe har en rostfläck.
    Men efter att sett över min budget fram till våren så kommer jag inte ha råd med de 1100 som det skulle kosta för färg, härdare, förtunningsmedel och primer (räknat för en bakskärm pluss nederkant av dörrarna, jag utför arbetet själv, påstod att 4dl färg skulle räcka till detta).
    Har kanske max 700 att röra mig på.
    Funderade då på om det finns något smidigt sett att enbart lacka där fläckarna är och använda en såkallad fader spray som skulle tona ut färg och skarvar så att de inte skulle synas.

    Känns lite budget men tanken var att den ska klara vintern och sedan göra ett ordentligare jobb till våren.
    Är det någon som har erfarenhet av sådan fader? är det något att ens slänga pengar på eller är det bara skit?
    Vad är normalpris för billack (räknat i dl eller liter) + härdare?
    Det handlar om en normal svart lack på en saab 9000, hur stor nyansskillnad kan det bli på en sådan lack?
    Har själv alltid kört med zinkspray (kallgalv och liknande) när jag rostlagat och ska lacka, men på barkmans i stan påstod dem att det räckte med primer, kan väll inte skada att rostskydda ytan lite innan eller?
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfläckar bakskärm.

    har alltid kört med riktig rostgrund, man får ju tänka till lite vad man lackar med under om man ska köra på 2K färg.
    4 dl färg räcker du späder ju med härdare och en skvätt thinner (om det behövs) så de blir ju mer.

    Men har du rengjort riktigt under så bör en vanlig grundfärg räcka, dock inget sprayburksskit...

    Tror nog du klarar dig med minimala färskillnader, svart (även andra mörka färger) är ju ofta ganska tacksamma, så jag hade nog bara alckat ett mindre område och polerat upp kanten så tror iaf jag att det inte kommer synas specielt.

    Sist jag köpte färg kostade det runt 80kr/dl för färg och härdare, så får 4Dl färg + 2dl härdare så räcker nog 700kr utan större problem, men tänk på att skaffa dig en riktigt grund som du kan lacka 2k färg på! drar du några av dessa sprayburksallternativ så är risken överhängande att detta kommer resa sig när du drar billack på.

    Ett allternativ som faktiskt är ganska bra är att köpa 2 komponentfärg på sprayburk, ca 300kr för 4Dl, http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Spray- ... &cat_id=37

    många fördelar, hyfsat resultat, man slipper allt klabb med doseringar, rengöring av verktyg osv, resultatet blir ganska bra, då du har tänkt göra det "bättre" vid ett senare tillfälle så hade jag kört på en sånn flaska + en 2k grund tex http://www.umeabilfarg.se/?artnr=680032&cat_id=40
    dessa varor finns att köpa på div bildelsbutiker så det är ju inget måste att beställa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Rostfläckar bakskärm.

    var nere på barkmans som sagt, de ville ha 130kr för en sprayflaska med färdig billack och härdare i 8blandas på beställning) och 100kr dl för färg och sedan la de på pris för härdaren på det.
    Om jag enbart skulle gjort prickarna så skulle jag nog köra med sprayburken, men eftersom jag även kommer ta nederkant av dörrarna (upp till listen för att dölja skarven) så vill jag nog köra med färgspruta endå.

    Så vanlig primer på sprayburk är inget att ha? vad är det för skillnad på den och spraymax 2k primern?
    Med grundfärg, menar du primern då eller?
    Riktigt rostgrund? ingen kallgalv med andra ord?

    Tackar för otroligt snabbt svar.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfläckar bakskärm.

    rostprimer heter nog det jag kör med, vet inte riktigt vad det är men dyr som fn(700kr/l) och reser sig inte av thinner.
    Kallgalv skulle jag inte ens överväga att lägga under 2komponentfärg.
    Vanlig sprayfärg tål inte thinner som är i vanlig 2komponentfärg så tar du sånn grundfärg så kommer den bubbla sig när du lägger på den riktiga billacken, därav att man bör använda en grund/primer som tål 2komponentfärg, lämpligt är ju även då en 2komponentgrund.

    Självklart väljer du hur du vill göra med färgspruta om du kan av att använda den, själv skulle jag nog valt sprayen i vilket fall med tanke på att du säger du ska göra om det vid ett senare tillfälle.
    Och framförallt med tanke på din budget!
    tar de 130kr för en flaska så köper du 2st med grundfärg och 2st med färg då klarar du ju budgeten utan problem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Rost inre bakskärm
    Av berkbs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •