Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Luktar starkt av bränd olja???

  1. #1

    Luktar starkt av bränd olja???

    Min Saab 9000 CS Turbo från 1995 går jättebra, men den luktar starkt av något som jag bara kan beskriva som bränd olja efter att man gjort följande:

    Start från kall motor, motorn blivit varm, man kör så att turbon går igång och laddar upp till 1 bar, sen kör saktare och stannar. Det luktar inne i kupén strax efter. Det luktar inte när man kör lugnt utan att använda turbon. Inne i motorrummet är det lite grisigt på sina ställen runt turbon (men inte på). Oljeläckage verkar det vara.

    Är det normalt, allvarligt fel, eller kanske bara lite otätheter mellan slangkopplingar och sånt är väl min fråga. Hela bilen kanske är på väg att rasa ihop?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Luktar starkt av bränd olja???

    kolla tätningarna till växellådan!
    det är ett fel, då kan det skvätta olja lite var stans under bilen.

    Gör en riktig motortvätt för att ta reda på varifrån det kommer, brukar vara det lättaste, tänk på att inte spruta vatten på elektroniken utan på motorn.
    En flska bra avfettnig och en diskborste är bra hjälpmedel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3

    Re: Luktar starkt av bränd olja???

    Det är sant, växellådan kan läcka. Nu är motorn väldigt vältvättad och det är bara olja punktvis vid vissa kopplingar/slangar frampå, nära inför grillen till. jag kan inte bilar och exakt vilka ställen det läcker på men det är en två tre olika ställen.

    Några fler förslag tro?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Luktar starkt av bränd olja???

    Citat Ursprungligen postat av erik480
    Min Saab 9000 CS Turbo från 1995 går jättebra, men den luktar starkt av något som jag bara kan beskriva som bränd olja efter att man gjort följande:

    Start från kall motor, motorn blivit varm, man kör så att turbon går igång och laddar upp till 1 bar, sen kör saktare och stannar. Det luktar inne i kupén strax efter. Det luktar inte när man kör lugnt utan att använda turbon. Inne i motorrummet är det lite grisigt på sina ställen runt turbon (men inte på). Oljeläckage verkar det vara.

    Är det normalt, allvarligt fel, eller kanske bara lite otätheter mellan slangkopplingar och sånt är väl min fråga. Hela bilen kanske är på väg att rasa ihop?
    Kolla om det droppar från något av oljerören som går till och från turbon. Jag hade problem med att det stank bränd olja i kupén så fort man körde en gnutta hårt med bilen (en 9000 CSE 2.3T -95). Det visade sig läcka från olja-in-röret till turbon, den oljan droppade i sin tur på katalysatorn som när den blev varm brände oljan varpå det luktade i kupén. Det skall dessutom vara ett mycket vanligt problem på just 9000. Det är inte lätt att se på oljeröret om det läcker, men om det droppar från den trakten och du inte helt kan lokalisera varifrån droppet kommer så sätter jag en tjuga på att det är något av dom två rören.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  5. #5

    Re: Luktar starkt av bränd olja???

    Citat Ursprungligen postat av monty
    Citat Ursprungligen postat av erik480
    Min Saab 9000 CS Turbo från 1995 går jättebra, men den luktar starkt av något som jag bara kan beskriva som bränd olja efter att man gjort följande:

    Start från kall motor, motorn blivit varm, man kör så att turbon går igång och laddar upp till 1 bar, sen kör saktare och stannar. Det luktar inne i kupén strax efter. Det luktar inte när man kör lugnt utan att använda turbon. Inne i motorrummet är det lite grisigt på sina ställen runt turbon (men inte på). Oljeläckage verkar det vara.

    Är det normalt, allvarligt fel, eller kanske bara lite otätheter mellan slangkopplingar och sånt är väl min fråga. Hela bilen kanske är på väg att rasa ihop?
    Kolla om det droppar från något av oljerören som går till och från turbon. Jag hade problem med att det stank bränd olja i kupén så fort man körde en gnutta hårt med bilen (en 9000 CSE 2.3T -95). Det visade sig läcka från olja-in-röret till turbon, den oljan droppade i sin tur på katalysatorn som när den blev varm brände oljan varpå det luktade i kupén. Det skall dessutom vara ett mycket vanligt problem på just 9000. Det är inte lätt att se på oljeröret om det läcker, men om det droppar från den trakten och du inte helt kan lokalisera varifrån droppet kommer så sätter jag en tjuga på att det är något av dom två rören.
    Även om det skulle vara så att det är något annat fel så låter det väldigt vettigt och logiskt. Orsak-verkan-sambandet. Tackar så mycket för informativt inlägg!
    Får fundera lite.

Liknande ämnen

  1. Luktar bränd olja i kupen efter verkstadsbesök
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 14:52
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •