Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Köpte en fin 9000 efter kräset och långt letande förra året, som jag knappt hunnit använda under denna tid då min flickvän haft den mest där hon bor. De korta perioder jag haft den har jag kostat på den och uppgraderat en del. Skulle åka och hämta den för slutklämmen i helgen, men några dagar innan satte hon den i ett wire-räcke... .

    Så bilen blev hämtad i alla fall, med trailer från skroten 30 mil enkel resa...

    Till frågorna nu. Det jag är mest orolig för är eventuella ramsnedheter. Har ju fixat en rejält frontsmälld 9000 tidigare med gott resultat. Den var dock helt intakt i ramen. Denna bil är dock ngt sned. Det har tagit vänster skärm och hjulet har våldats bak så kraftigt att subframebalken fått en liten knök. Detta gör att tittar man på höger sida så är det lite större glipa mellan skärm och dörr upptill än nedtill. Rör sig om enstaka millimetrar, inte så i ögonfallande.

    Jag har inte råd att skicka den på ram-riktning. Min tanke är, att eftersom karrossbalkarna är helt oskadda utan veck och bucklor. Kan det då hända att dessa inte platicerats, utan "fjädrar" tillbaka från en inbyggd spänning som subben drar med? Så att det någorlunda rättar till sig när jag skruvar bort subramen och byter den? Eller är det bara att skicka den på skroten? Motorhuven är oskadd och sedan är det lite mer repor efter vänstra sidan - för övrigt ser den ut som den pärla jag minns den... .

    Och om det inte rättar till sig med måtten - går det att köra med en minimal ramsnedhet ändå, eller måste det vara på mikrometrarna?

    En annan sak. Måste en bil levererad med Airbag ha Airbag, eller kan jag sätta i en vanlig gammal ratt? Kostar väl säkert 6-7 tusen att byta den, och det varken får eller törs jag göra annat än låta auktoriserad verkstad fixa.

    Klart att jag är jätteglad att tjejen klarade sig oskadd, men man blir ju rätt deppig ändå över det materiella också
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Enligt nuvarande regler behöver inte airbagen fungera, men ligger ett förslag på det...
    Det andra får någon annan svara på.
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Hur som helst så måste bilen upp i riktbänk och kryssmätas så den den är rak.
    Är den inte rakt/intakt så måste den ju riktas! Och det är inte så dyrt.
    Jag gjorde det för några år sedan för säkerhets skull efter att bilen rullat in i ett räcke pga usel handbroms.
    De fick dra en aning men sa samtidigt att alla bilar är lite sneda från fabrik så det va svårt att avgöra orsaken.
    Polarens polares kompis gjorde det för 1500:- på efter jobbet så för 5000:- borde det gå att få fixat vitt tycker jag.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Mistänker du att den är ramsne skall du mäta och dra ut den, om inte så är det bara ta den till skroten, den kommer bete sig underligt på vägen.

    Kolar bara med MrTurbo vad han gjorde med sin 900:a,

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Fast jag förstår inte hur en bil skulle bli helt uppåt väggarna på vägen för en så liten ramsnedhet. När jag monterade ny styrväxel på min nyinskaffade 900 förra månaden så åkte jag direkt till besiktningen och väntade en vecka med hjulinställning, och trots att hjulen hade extrem toe in och gick mest på höger ytterkant (kunde man se efter 30 mil på de slit&släng-däck jag monterat för ändamålet) så uppträdde den stadigt och icke överraskande på vägen. Däremot hoppade den som en groda om man försökte vända för snävt. Så på vilket sätt ska en bil med på sin höjd 2 mm ramsnedhet börja bete sig "underligt"?

    Jag mätte spalten mellan skärm och dörr på hela sidan. Det var 4 mm nere och 8 längst upp. Mätte på en hel likadan bil och fick 5 nere och 5,5 uppe på samma sida, och 6 nere, 6,2 uppe på den sida jag av naturliga skäl inte kan mäta på min.

    Jag har fortfarande ett hopp om att nära jag släpper på subben så kommer den fjädra tillbaka ngt i karossen, och när jag sedan sätter i en hel sub så kommer den spänna ut ytterligare åt andra hållet, och då åtminstone drömmer jag om att den ska vara hyfsat rak. Det är ju alltså ingen karossbalk som fått ngt veck.

    Tveksamt om det är värt ens på ett rätt fint ex att lägga 5 papp på en uppriktning. Det är ju trots allt en 96:a, 12 år gammal, och det blir ju andra utgifter också. Då måste jag ju överväga skaffa en ny bil, för de står inte så mkt högre i värde egentligen.

    Sedan undrar jag vad som händer elektroniskt med krockkudden. Kan man montera en ny likadan ratt med intakt kudde, eller blir det krångel med eventuella sensorer eller datainformation om att kudden är blåst? Har ingen aning om hur krockkudden fungerar elektroniskt. Finns det ngn särskild databox för den? Första bilen jag ägt med kudde, då jag kört mest omkring i ännu äldre häckar (som pojken sa).

    Ngn som vet förresten om fjäderbenen är symetriska, så jag kan ta ett högerben jag har på en skrotbil (87:a) och montera på vänster (sätter då i den nyare originalbilsfjädern i detta fj.ben).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Ja, du kan ju chansa. Gör bilen iordning och körut på en kurvig asfaltväg och pressa skiten ur chassiet för att simulera nödsituationer så märker du väl hur det egentligen ligger till.
    Vad jag vet ska fjäderbenen vara symetriska så bara att montera.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Hej!
    om hjulet tryckts bakåt så är det troligt att hjulet tagit i skärmen, därav glepan, kryssmät den i motorrummet och under,
    ett alternativ är kanske att hära på närmaste yrkesskola som har bilskadereparatör på programmet om inte dom han kontrollmäta och ev. "dra till" den.

    //Bilskadereparatören Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Hur är det med subframe:en mellan kort och långmotor. Det är väl bara högra sidan som är olika väl? Med andra ord undrar jag ifall jag kan ta vänstra nedvikbara delen från min gamla skrotbil från -87?

    Ingen som vet om det bara är att montera en ratt med aribag, eller är det några sensorer eller data som måste grejas för att den nya ska fungera och inte lysa med SRS-lampan?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Vad jag vet ska alla 2,3l -90-98/2,0 -94-98 ha samma högra del av subframen iom att de använder samma motorkuddar.
    Den vänstra delen under växellådan tror jag gjordes om till -94 då kortlådans fäste ser aningen anorlunda ut men jag är lite osäker där hur mycket som skiljer och om det kan gå att få till ändå...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Nu har jag ingen erfarenhet av 9000 men däremot av 9-3ss, 9-5, og9-3 och ng900. På dessa måste man byta styrenheten till SRS. Dom går att återställa också men det är inget som vem som helst ska ge sig på.

  11. #11

    Re: Erfarenheter av att laga krockad 9000?

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Nu har jag ingen erfarenhet av 9000 men däremot av 9-3ss, 9-5, og9-3 och ng900. På dessa måste man byta styrenheten till SRS. Dom går att återställa också men det är inget som vem som helst ska ge sig på.
    Hur återställer man dem? Sker det med Tech2 eller behövs andra instrument/åtgärder?

Liknande ämnen

  1. Krockad Saab 9000 CS {Nu mer lagad!}
    Av Rallyhalle i forum Projekt
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 21:37
  2. Svar: 80
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 23:31
  3. Krockad 9000 -95, bytt bältessträckare&Airbag, något mer
    Av RacerRaffe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 21:56
  4. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 11:50
  5. Krockad 900 m. viggen pkt, vill ej laga??
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-12, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •