Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Rädda og900Cab T16

  1. #1

    Rädda og900Cab T16

    Nu är det dags!

    Jag och min bror blev sugna på ett klassiskt och läcker sommarbil (og900) sommaren -08

    Bilen hittades på blocket och var billig!
    Den fanns i Göteborg, där min bror också bor..

    Skickade dit brorsan och efter långt telefonsamtal bröder emellan blev det affär.

    Bilen kördes hem till mej och jag började rota i den.
    Blev alldeles paff! Visst hade man tänkt sej massor att göra med en bil som var billig men men.. Fanns ju F*n inget kvar i fram bakom fronten!

    Efter att ha kört bilen resten av sommaren var det dags att börja demontera.

    Då jag samtidigt renoverar hus och ska bli far i december, så kan det bli långt mellan uppdateringarna på detta projekt, men ska försöka så gott jag kan.

    Jag har lagt upp bilen på Garaget.org http://www.garaget.org/?car=115567

    Har uppdaterat med bilder som läget är just nu, så ni kan se eländet

    Hoppas på tips och råd under resans gång!

    Ha de! / Jonas
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Lycka till, kommer nog bli kanon

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    og900 cabbar behöver räddas, du gör en god gärning Fin framvagn du fått tag i, lite avundsjuk måste jag säga!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Tack!!

    Jo tillslut kommer de nog bli kanon hehe


    Mm lite avis måste du allt vara va!??!? hehe inte alla som har en sådan juh!
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  5. #5

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Sådärja, brorsan!
    Då har du fått igång en officiell projekt-tråd också...förutom allt skruvande. Snyggt jobbat!
    Jag får väl komma ikapp när vi skall skruva ihop henne igen...och förresten finns ju en del kvar att pyssla med...(understatement of the year)
    Henne förresten...är en OG900 T16 CAB feminin eller maskulin...han eller hon?Åsikter, någon?

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Det här kan bli en intressant tråd. Cabbar av första generationen är alltid värda att bevara. Och bara så ni vet vad som förväntas av er så kolla Projekt rädda en Pearlwhite og900 för att se vad lägstanivån kan anses vara.

    Skämt å sido, det ska bli kul att se vart projektet leder. Lycka till!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Det här kan bli en intressant tråd. Cabbar av första generationen är alltid värda att bevara. Och bara så ni vet vad som förväntas av er så kolla Projekt rädda en Pearlwhite og900 för att se vad lägstanivån kan anses vara.

    Skämt å sido, det ska bli kul att se vart projektet leder. Lycka till!
    Mjaaa...om det är lägstanivån för Saabrenoveringar på jordytan så är vi nog djupare ner än gruvarbetarna i Kirunavaara. Tror inte att det går att tävla med den renoveringen. Våra ambitioner är betydligt lägre ställda än så. Både jag och brorsan är nybörjare men vill gärna se till att cabben får fira fler födelsedagar än sin 20:e....

  8. #8

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Hehe nja som borsan skrev så är den revoneringen mkt svår att slå Den bilen är ju extremt omhändertagen och resultatet är ju bättre än ny Den är skit snygg!! Fint jobbat!!.. nja.. jag tänkte mej en rostfri samt nylackad og900cab med nyrenoverad motor samt målade hjulupphängningar, hjulhus och allt där till...

    Tanken är att jag skulle göra som viewtopic.php?f=31&t=229804 gillar det jobbet han gör och resultaten blir underbart! mkt bra jobbat!.. det är lite mer på vår nivå då det ej finns varken tid eller pengar i överflöd
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  9. #9

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Sitter för fullt på nätet och letar div delar till bilen, men hittar dåligt med delar.

    Någon som har tips på bra sidor med just cabdelar? även beg är intressent..


    Lämna gärna tips och ideér på hur en clean orginal cab ska se ut för er

    Vet någon vad färgen till kofångarna heter orginal? Är de svartmetallic? Svårt att se på dem vi har.


    Som sakt, tacksam för tips ideér
    / Jonas
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  10. #10
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Har för mig att färgen på kofångarna på ftt bilar ska ha färgkod 176, odardogrå tror jag den hette...

    Lycka till!

    Mvh, Jesper
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #11

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Jag tänkte komplettera tråden med lite bilder. En del av dem ligger på garaget-länken tidigare i tråden men det blir även en del andra.
    Det blir ett axplock av bilder för att försöka visa statusen på henne (jag kör på med henne, ingen har ju några åsikter! ) när vi köpte:









    Så några bilder för att visa statusen just nu när arbetet med att plocka ned henne är påbörjat:



    Topplockspackningen gav sig i säsongens sista skälvande minuter...


    Avslutningsvis några bilder på planerna framöver...


  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Djäklar i havet, det är lite att göra i maskin alltså. Men projektet verkar ju rulla på rejält - ny framvagn minsann! Inte illa, det blir ju en rejäl renovering detta. Skulle tro att kommentarerna börjar rulla in när jobbet kommer igång på allvar.

    Kofångarna på en vit bil ska vara Odoardo-grå, helt rätt. Är dom inte jättefula så slipa ner dom lite, och lägg på några lager grått följt av halvmatt klarlack. Finns rätt mkt trådar om detta, flera som målat själv med bra resultat! Har du dollar så köp nya på Saab, dom finns fortfarande - dock är sidodelarna värre kanske, men brukar kunna hittas på skroten i hyfsat skick. Ser att midjelisterna är borta på bilen, det ser ju "clean" ut även om jag nog föredrar att ha dom på. Slänger upp en bild som ren jämförelse och kanske som "motivator", säg till om du vill jag ska ta bort den!


    Motordelarna är väl inget fel på antar jag? Bara tvätta och putsa lite, nya packingar och så ihop med allt igen eller? Får ni bytt framvagnen så är ju mkt gjort redan. Speedparts har ju det mesta man behöver för motorrenovering, även bussnignar till framvagn etc, finns rätt mkt!

    När det gäller cab-specifika delar så ser det rätt mörkt ut överlag, det finns inte så många kvar i landet, tillgången på delar blir därefter också tyvärr. Jag har hittat en hel del delar på tyska Ebay, just för Cab, där finns ju tusen gånger fler bilar. Kan vara värt leta där om man behöver nåt speciellt!

    Ett stort lycka till, det kan nog behövas men en stor eloge för att ni räddar en av dessa cabbar. Och vit är ju en fin färg på Cab alltså!
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Men kära jistanes.
    Vad har bilen varit med om. Var det någon som köpte en og900cab för att ha som vinterbil medan de körde nåt vrålåk på sommaren?
    Bara en sådan sak som att finna en ryggdyna bak till en og-cab kan inte vara det lättaste.....
    Hur som helst så ska det bli skoj att följa ert arbete och det är strongt att satsa på en helt ny framände... men hanterar man plåtjobbet så blir det ju så mycket bättre än att laga bit för bit.


    Vad gäller färg på stötfångare så är jag inte alls påläst och vet absolut ingenting om detta. MEN ändå tänker jag vara lite skeptiskt till att det är odoardogrå som de är original. Färgen på stötfångarna är säkert mycket snarlik denna, men jag är faktiskt skeptisk till att det är den.
    Som ett exempel så har det ju gått nåt rykte om vilken färg det är på 16" Aero-fälgar (undrar om det inte var just odoardo det snackades om då med), medan de riktigt petiga kan se att det inte är exakt rätt med den beryktade färgen.
    MEN... såvida det inte är en originalrenovering på petnivå så duger nog just odoardogrå med matt klarlack alldeles utmärkt!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Men kära jistanes.
    Vad har bilen varit med om. Var det någon som köpte en og900cab för att ha som vinterbil medan de körde nåt vrålåk på sommaren?
    Bara en sådan sak som att finna en ryggdyna bak till en og-cab kan inte vara det lättaste.....
    Hur som helst så ska det bli skoj att följa ert arbete och det är strongt att satsa på en helt ny framände... men hanterar man plåtjobbet så blir det ju så mycket bättre än att laga bit för bit.


    Vad gäller färg på stötfångare så är jag inte alls påläst och vet absolut ingenting om detta. MEN ändå tänker jag vara lite skeptiskt till att det är odoardogrå som de är original. Färgen på stötfångarna är säkert mycket snarlik denna, men jag är faktiskt skeptisk till att det är den.
    Som ett exempel så har det ju gått nåt rykte om vilken färg det är på 16" Aero-fälgar (undrar om det inte var just odoardo det snackades om då med), medan de riktigt petiga kan se att det inte är exakt rätt med den beryktade färgen.
    MEN... såvida det inte är en originalrenovering på petnivå så duger nog just odoardogrå med matt klarlack alldeles utmärkt!

    "Vad har bilen varit med om" Det undrar jag med hehe..

    Angående baksäte så hade vi sån tur att vi hittade ett här på stcs forum! och det var i mkt bra skick dessutom *Känns skönt då det inte är det lättaste att finna dessa idag*

    Vi hade lite tur även med framändan.. det visa sej att en bekants far hade denna stod i en garage, den hade blivit över vid en reparation av en 900 för längesen.

    Eftersom fronten ser ut som den gör med all rost bestämde vi att byta ut rubbet, så får vi det precis NYTT Länkarmsinfästringar, inner och ytterskärm osv.. Får dock hjälp med att sätta tigersågen i pärlan

    Så bilen står hos en annan bekant just nu och väntar på att man ska få tid att börja den rejäla oprationen..

    Angående stuket på bilen vill vi ha den som den en gång såg ut.. alltså så orginal som möjligt..
    Därför ville jag kolla med färgen på kofångarna., samt midjelisterna.. Var kan man få tag på dessa?

    Tack för alla komentarer och tips!

    Mvh / Jonas
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Då får man gratulera att ni haft sådan lycka och tur än så länge.
    Vad gäller färgerna så sade inte jag vad som är rätt eller fel, bara att jag var skeptisk. Försök få info via Saab eller testa och se om Peter (tror jag han heter) på Saabmuseet kan hjälpa er.
    Angående den lilla smala listen en bit upp på karossen så tror jag att den har utgått... så var försiktig med den!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Då får man gratulera att ni haft sådan lycka och tur än så länge.
    Vad gäller färgerna så sade inte jag vad som är rätt eller fel, bara att jag var skeptisk. Försök få info via Saab eller testa och se om Peter (tror jag han heter) på Saabmuseet kan hjälpa er.
    Angående den lilla smala listen en bit upp på karossen så tror jag att den har utgått... så var försiktig med den!

    Tack så mycket!

    Än sålänge har vi haft lite ut med delar. dock saknar vi midjelisterna helt, men satt det midjelister på alla cabbar?

    Såg lite kort på kofångare lackade med odoardo grå samt halvmatt klarlack såg väldigt bra ut.. får nog bli så

    Ingen som har tips på var man kan få tag i fönsterlister? *listerna mellan sidorutan fram och sidorutan bak*
    Samt fönsterlisten som sitter på dörren ( Samma som vanlig og900?)

    Mvh
    / Jonas
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Sidolisten på dörren - försök att bli medlem i Saabklubben.se så kan man köpa delar från deras lager, dom lär ha skraplisten tror jag, fått det tipset själv. Osäker om den finns till cab dock - det lär inte vara samma, jag tror Cablisten är längre!

    Listen mellan fram och sidorutan lär vara svår. Om inte Saab har den kvar så kan du få problem hitta den. Skrotarna? Ebay?

    Vi har snackat mkt om Kofångarna i andra trådar. Vi är överens om att den grå i 16" Aero INTE är odoargrå, den är mkt ljusare, men troligen vet inte ens Saab vilken färg det är, det är inte dom som gjort fälgen. Däremot så anser flertalet att Odoargrå funkar på kofångarna. Men återigen så skiljer ju dessa färger man köper idag mot det som Saab lackade en gång i tiden, och delarna åldras så vissa bilar är mörkare, vissa ser ljusare ut. Men de delar jag själv lackat Odoargrå håller mkt bra mot original tycker jag själv i alla fall. Sen påverkar ju underarbetet, klarlacken etc också. Men vad fasen, om man lackar alla 6 delarna själv så kommer ju ingen se skillnaden?

    Som sagt, en kul tråd, men det kommer handla mkt om att hitta delar för er.
    MEDLEM 7032.

  18. #18

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Tack för tipset med listerna.. ska kolla detta..

    Förtillfället står projektet näsintill still, men alla delar till byte av nosen är klart samt riktbänk fixad..Så nu får vi se när oprationen blir av, beror lite på när vi får loss riktbänken osv..

    Snackat med lackerare och fått en bra pris på orginalvit samt klarlack.

    Någon som vet färgnummret på vita cabbar?

    Mvh / Jonas
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö/Höör
    Inlägg
    550

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    Hej!
    Trevligt projekt. Färgkoden är cirrusvit 153.

  20. #20

    Re: *Rädda og900Cab T16*+ tips delar till cab

    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

Liknande ämnen

  1. Og900Cab renovering. SÅLD!
    Av Rickard i forum Projekt
    Svar: 126
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 12:09
  2. Tidiga og900cab
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 02:51
  3. Långresa og900Cab...
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 22:55
  4. Rostskydd på OG900Cab
    Av gbg i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •