Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Rädda og900Cab T16

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Jäkligt härligt projekt, riktigt kul att följa!

    Snyggt jobbat gubbar!
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  2. #42

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Nu turbocab vänner!

    Det hela har dragit ut på tiden då man inte har all den fritid längre när man skaffat familj, men gör så gott jag kan

    Efter ett 20 tal timmar till i garaget så är äntligen caben klar för lack! Kommer Köra bort bilen i veckan till lackare så får vi se när han lyckas få lite färg på pärlan.

    Kommer uppdatera med lite kort när den är lastad och klar för resan till lackeraren..

    Inte någon som vet eller har några skärmkantslister eller fönsterlister förar/passagerarsidan?

    Ha de / Gunnervik
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Lycka till En originalrenovering antar jag att det är
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  4. #44

    Re: *Rädda og900Cab T16*

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Lycka till En originalrenovering antar jag att det är

    Tack ska du ha!

    Självklart blir det en orginalrenovering
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  5. #45
    Hej igen, kära OGCab-intresserade!
    Brorsan har gjort ett rejält ryck igen! Vår 900 t16 cab -88 står återigen på egna hjul!! Mycket återstår men vi kan, likt Hans Holmèr på sin tid, ana ett ljus någonstans långt borta i tunneln!! Projektet som skulle vara en ettårsrenovering har ju emellertid sträckt ut sig lite i tiden så alla bildlänkar har hunnit dö. Jag tänkte återkomma strax med en liten sammanställning över tiden som gått och statusen nu!

  6. #46
    Yes! NU SKA den ut till sommaren, det som skulle ta ett år är inne på sitt vad är det nu hmm nr 4 ? kanske känner andra igen sig att det tar betydligt längre tid än man kan tänka sig. Har lagt hur många timmar som helst på denna bil, och slutade räkna redan 1:a året.. Visst tappade man sugen och därför har åren gått. Hus och barn tar sin tid med men nu är vi igång Har hängt i en annan motor medans den andra ska renoveras. hjulupphäningen är klart ifram och bilen står som sakt på egna hjul igen efter några år Förhoppningsvis kommer tanken samt bränsleledningarna i de närmaste dagarna så man kan vrida på nyckel så småningom
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  7. #47

    rekapitulering

    Så här såg bilen ut strax efter inköp sommaren 2008. Ganska snygg att se på vid en ytlig besiktning på lite håll!?

    *

    Om man gick närmare och kikade ner i bageutrymmet tillexempel så såg det emellertid ut såhär:

    När vi köpte den stod det 15 cm vatten i skuffen…kanske var förre ägaren akvarieintresserad?

    *

    Topplockspackningen gav upp samtidigt som sommaren övergick i höst. Dags att påbörja renoveringen!

    *

    Bort med grillen!

    *

    När motorn lyfts ur kunde vi se det vi anat. Bilen behöver akuta livsuppehållande åtgärder!! Här är vi någon gång under hösten 2008…

  8. #48
    Operation strippa inleddes…

    *

    Diverse delar av olika storlek och slag letades upp och levererades. Exempelvis kom de här dörrarna med sockerlastbil från England!! Ett äggstra stort tack för transporten är på sin plats!!

    *

    Broder Jonas har slitit som ett djur med vinkelslip, svets och epoxygrund…

    *

    Till slut var faktiskt rostlagningen av karossen klar!!

    *

    Ytterligare delar har införskaffats och monterats…ibland i dubbla uppsättningar då det inte är lätt att minnas var man lagt allt under 5 års tid! J Men nu är vi i det här läget! En rostfri kaross som står på egna hjul!!

    *

    Finns en del kvar å göra så…stay tuned!!!

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Riktigt kul läsning detta Ska följa detta noga

    Har själv en 900 T16 4 dörrars tvåfärgad Lyx som också väntar på att strippas när pengar finns igen, börjar få mer motivation när man läser detta!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  10. #50
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Fan den där rosten är.. ja nog är det lika illa som min var.

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Fantastiskt jobb! Den dög ju bara (knappt) som donator ju.... Slår mig hur mkt rost det är längst fram och bak, men hur var länkarmarna? Det är ju där det brukar vara värst. Här känns det som lite udda delar har drabbats mest? Dom är ju lite unika og900 i detta med rosten och varje bil har ju levt sitt liv...

    Kämpa på bara, det är underbart att og900-cabba!
    MEDLEM 7032.

  12. #52
    Ingen utav er som åker og cab som har lust att ta ett kort på hur vacumbehållaren sitter på högersidan vid servobehållaren. Måste sitta med något fäste men jag har glömt hur tacksam för tips. / Jonas

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Skall den sitta där på tiga cabbar? på mina 91:or och nyare sitter den i skuffen på vänstra sidan.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Sitter den inte alltid där? Det går ju ner en balk från rutramen som förstärkning, jag tror inte det får plats alls. Är ni säkra den satt där tidigare? På min cabbe sitter den inte där i alla fall, 1991.
    MEDLEM 7032.

  15. #55
    Tack för hjälpen kära trådföljare! Det är kanon att kunna utbyta erfarenheter på det här viset!! Det visar sig emellertid att på 88:ans årsmodell så sitter vacuumbehållaren så här:

    Slänger med fler bilder på nuläget:

  16. #56
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Fan den där rosten är.. ja nog är det lika illa som min var.
    Blev tvungen att kolla din garaget-länk. Din bil är vansinnigt fin! Riktigt, riktigt läcker! Snyggt jobbat!!

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    SNyggt jobbat!

    Var det inte så att man flyttade vakumbehållaren när ABS kom? Det sitter ju en abs säkringsbox där på bilar som har det. 1988 fanns det inte, då fick vakumbehållaren plats? Jag kommer inte ihåg hur min gamla 1990 såg ut där. Gött att ni löste det i alla fall! Lurigt när tiden går så länge.
    MEDLEM 7032.

  18. #58
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av StorebrorGunnervik Visa inlägg
    Blev tvungen att kolla din garaget-länk. Din bil är vansinnigt fin! Riktigt, riktigt läcker! Snyggt jobbat!!
    Tackar!

    detta ser inte fy skam ut heller en cab.. det hade vart nått. (jag har taklucka iaf)

  19. #59
    Trevligt med lite kommentarer i tråden. Tackar så mycket. En fråga vet ni hur inre bakre Bromslangarna sitter? Lossar men de från kupén och trycker ut eller hur gör man? Ser ut att vara någon bockad plåt från "baksidan" aom håller de så de inte snurrar. / Jonas

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Ja, precis så. Dom går in i den "bockade plåten" för att inte snurra, sen sitter en låsmutter på baksidan. Skruva loss baksätet så kommer du åt dom och kan lossa. Antar ert broms-system är tomt redan, men det kommer rätt vätska annars om man inte är beredd. Baksätet tar du med två skruvar som sitter i framkant liksom.

    Kul med tråden, det är få som renoverat och jobbat med Cab på detta sättet. Mkt delar är svåra på just cab, så satsa på att återanvända så mkt som möjligt som är cab-specifikt. Min första cab var en 1990 T16 i just vitt så tråden väcker minnen, den bilen var min entre till Saabvärlden. Nu kör jag en gul 1991a Aerocab istället. Men vitt är snyggt alltså! Jag funderar på ta hem en vit från Italien.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Og900Cab renovering. SÅLD!
    Av Rickard i forum Projekt
    Svar: 126
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 12:09
  2. Tidiga og900cab
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 02:51
  3. Långresa og900Cab...
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 22:55
  4. Rostskydd på OG900Cab
    Av gbg i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •