Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kopplingsvajer fastnat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Kopplingsvajer fastnat?

    Tjena,

    Har bytt både koppling och urtrampningslager på pärlan, men dragläget är oförändrat extremt långt nere (i princip vid golvet). Har läst lite om att det kan vara automatjusteraren som krånglar. Hur ser man om man har en automatjusterare?
    Sen undrar jag även hur man får bort boxen med huvudsäkringarna / reläaerna för att komma åt automatjusteraren. Har fått loss den ena bulten till höger om boxen, men enligt instruktionerna så ska den sitta med en till på vänstra. Dock så jag hittar den inte så nån vägledning vore högst uppskattad.

    Kan det vara något annat som är orsaken till problemet?

    Alla tips är varmt välkomna!

    Mvh,

    MartinP

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    nästan alla är automatjusterande, jag har lite samma problem som dig, dock har jag inte bytt koppling men jag har dragläget nära golvet med, misstänker vajern för detta.

    vad jag fått sagt tidigare så är det nog läge att byta vajern när automatjusteraren börjat bli dålig, vilket jag har tänkt göra inom en snar framtid då tiden räcker till.

    Jag har dålig koppling på min andra bil så jag vet hur det ter sig när den börjar bli dålig, därav att jag misstänker vajern.

    Ett tips kan ju vara att kolla hur pass spänd vajern är?
    när jag drar i vajern nere vid fästet till lådan så är det helt lös, man får trycka ner pedalen ett par cm(2-3cm) innan vajern blir spänd, vilket jag nästan tar som att då börjar den väl att göra nått med kopplingen, de andra 2-3cm är bara rent glapp.

    har inte kollat hur det ser ut inne i bilen men det är inte möjligt att infästningar osv slits och bidrar till glapp?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Ok, så det är dags för vajer byte då eller? Vad säger ni andra?

    Ska kolla upp hur spänd den är men jag vet att ja har ett glapp i början jag med.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Flyttar till "Chassi, bromsar och transmission".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Citat Ursprungligen postat av MartinP
    Ok, så det är dags för vajer byte då eller? Vad säger ni andra?

    Ska kolla upp hur spänd den är men jag vet att ja har ett glapp i början jag med.

    med tanke på att vajern kostar sådär 300kr (+ en del arbete) så kan det ju vara en bra början.

    Har du bytt alla övriga delar så kan det ju tänkas vara denna, och som sagt har automatjusteraren gått sönder så är nog det bästa att byta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Hade tänkt börja med att smörja in allting. Det kanske bara är så att nånting kärvat. Hur f*n får man bort elcentralen? Har tagit bort den högra muttern, men den sitter fortfarande fast någonstanns. I WIS hittar jag att det även sitter en mutter på vänster sida (enligt bilden), men jag hittar den inte. Någon som vet vart den sitter?



  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Det är rekommenderat att byta vajer när man bytt koppling.

    Tycker du ska satsa på en ny vajer , det är bilen din värd
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    tyvärr tror jag inte smörja ger specielt mycket, min kärvar som sagt och går jag ut och drar lite och rör på den så funkar det utan några problem ett par dagar för att sedan återkomma.

    Hur du tar bort säkringsboxen är jag inte helt 100 på så det kan jag inte hjälpa med.

    Jag ska ta och byta min till helgen, tyvärr hade ju speedparts bara manuelt justerbar så de får bli att beställa en på saab nu i veckan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Ok, då kör jag på ny vajer då. Måste dock fortfarande ha bort elcentralen för att kunna byta vajer så min fråga kvarstår, hur får man bort elcentralen?
    Sen undrar jag även hur man ser om den wire man köper är manuellt justerbar eller automatisk?

  10. #10
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Det sitter något metallclips under listen mot rutan som du får lossa.
    Sen så har jag för mig det sitter 2st (kanske 1 st =p ) plastclips framifrån sett.
    tror också det bara sitter en mutter..
    Du tar ju aldrig bort den, utan lossar lite å drar den åt sidan...

    Har för mig att det ger sig ganska lätt när man pular lite ..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    ...säkrings/reläboxen sitter iaf på min bil med ett stålclips i närheten av rutramen, samt en plastmutter på var sin sida (hö + vä). Utöver det är den bara fastklämd med en gummiinfästning i framkant. Denna ger med sig om du drar boxen uppåt (och hoppas på att jag inte missat tipsa dig om något mer ställe där boxen är fäst, om du nu skulle ta i för kung och fosterland när du drar)
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    tror också det bara sitter en mutter..
    samt en plastmutter på var sin sida (hö + vä)
    Ok, nu har jag två tips som motsäger varandra. Själv så hittar jag bara en plastmutter på högersida, men det måste inte betyda att den inte finns på vänster sida Jag har lossat den högra, men den sitter fortfarande fast som berget.

    Kom på en sak till. Hur vet jag om wiren mekonomen eller någon annan butik säljer är automatjusterad? Spelar det någon roll om man köper en manuell eller automatisk?

  13. #13
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Kopplingsvajer fastnat?

    Köpte min på mekonomen, va inget man kunde justera själv iaf.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

Liknande ämnen

  1. Saab 900 kopplingsvajer
    Av saabejon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 21:12
  2. För lång kopplingsvajer
    Av Shaguar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 01:28
  3. stadigare kopplingsvajer
    Av sjobas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •