Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab 9-3 Aero -02 project by Wiri

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 Aero -02 project by Wiri

    Pga att jag tävlar i enduro så har jag enbart haft en Renault trafic att åkt med i ca 3 år och vart sugen på nått projekt igen.
    Efter mkt velande kom jag fram till att en Saab har jag aldrig ägt,
    Billiga i inköp å går att få rätt bra fart på utan allt för stora summor så såna inte infinner sig så ofta pga endurosporten.
    Sagt å gjort, i början på januari inhandlades en 9-3 Aero Salomon,
    en -02 med 24000mil på mätaren,
    så här såg den ut när den köptes,
    373652-3529083.jpg

    skulle från början bygga lite stereo då det har saknats endel.
    det falerade ganska fort då en reservdelsbil i samma färg med B204R motor inhandlades och andra planer smeds, tanken är att renovera en motorn vid sidan av bilen med B204R kolvar mm
    en helsatts JT3" inhandlades ganska tidigt och en styrbox med steg 4 programvara i.
    373652-3529133.jpg373652-3529134.jpg373652-3529139.jpg


    Köp begäret vaknade till liv och ganska snabbt inhandlades div grejer t bilen.


    Intresset av att tillverka egna saker tog oxo fart
    Engentilverkad ARB22


    mer info kommer, många projekt i rullning
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Intressant! hur har du tillverkat krängaren? hur har du räknat ut hårdheten?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Inte räknat ett skit, bara jämfört den mot original, och den är sjukt mkt styvare, så kanske är för styv,
    är tillverkad i verktygsstål SIS2242, skulle va intressant att jämföra med en köpt, tänkte göra 25mm först, men tyckte det kändes lite väl imot originalet

    Annars gjorde jag bara plattorna å sen skruvade dit dom på originalet, sen bockade jag bara stången i en hydralpress tills den passade bra i mellan, sen va det ju bara att svetsa.
    Senast redigerat av Wiri den 2015-02-27 klockan 13:40.

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    gött mos! lär vara brutalt hård då :P det ska ju vara en fjäder och inte ett stag.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    den ska ju hålla imot vad andra sidan gör, så det ska ju inte fjädra, den ska ju hålla imot

  6. #6
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av Wiri Visa inlägg
    den ska ju hålla imot vad andra sidan gör, så det ska ju inte fjädra, den ska ju hålla imot
    Du har Fel.

    krängningshämmarenär en fjäder.

    Kan rekommendera att du läser lite om chassidynamik och inte bara gissar. det kommer göra bilen avsevärt mycket trevligare att köra om du gör rätt direkt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    tänkta hiva upp lite bilder på vad som händer å sker
    fick hem nya fälgarna, grenrör, fjädrar, Viggen vinge, länkarmar med uratanbussingar och IC i veckan, dock är inget monterat i bilen än då jag väntar på dämparna, tänkta ta att på en gång då jag saknar eget garage nu,
    även skrapat å målat block å fjäderben

    JR3 brons, 8x17"
    fälgar¨.jpg

    Blocket, ett B204R
    block.jpg

    fjäderbenen klara i väntan på att får besök av ett par Bilstein B8
    fjäderben.jpg

    impulsköpte ett grenrör oxo, får se om det äns monteras
    grenrör.jpg

    Viggen vingen
    vinge.jpg
    Senast redigerat av Wiri den 2015-02-21 klockan 23:14.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    men om den ska fjädra, varför ska man ha den då så kan man ju sätta på hårdare fjädrar, anledningen till att den fin är ju när man kör i en kurva så fjädrar ju ytterhjulet ihop och innerhjulet isär ( kallas att bilen kränger) , krängningshämmarens uppgift är ju att motverka detta och hålla imot så skillnaden mellan dom olika hjulen blir så liten som möjligt.
    alltså motverkar krängning, varför ska den då fjädra? vist den ska fjädra till en viss del, ett 50mm stumt stag så skulle man ju köra av vägen,
    men förstår inte vad du menar med att att det ska fjädra,, staget ska ju vrida sig, inte fjädra, det ä ingen bladfjäder

  9. #9
    Vart har du köpt grenröret? Hittar det inte på speedparts. Vill verkligen ha tag i ett sånt grenrör.

  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag gjorde ett antagande baserat på det du skrivit.

    ja, det är en fjäder. en Torsionsfjäder. finns många typer av fjädrar.

    krängningshämmaren finns inte där för att hindra krängningen. den skall vara konstruerad på ett sådan sätt att den jobbar i harmoni med resterande fjädring och förminskar krängningen. Poängen är att vi vill fortfarande ha krängning i bilen och därför ska man inte göra en krängnsingsfjäder av typ.. granit. den skall böjja sig. och normalt sätt är det fjäderstål man bygger dom i.
    Senast redigerat av M.Broberg den 2015-02-22 klockan 01:56.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Grenröret köptes på speedparts, låg under utförsäljning, vet inte om dom har några kvar nu dok,

    Broberg, det ä lugnt, kändes lite bara lite påhoppat,
    om jag säger så här att det är ett test, blir det sämre provar jag att göra i 20mm eller 22mm.
    är mer roligt att testa sig fram än att bara köpa ett färdigt, för dom är ju lite "universal"
    så det ska bli kul å se om man äns känner någon skillnad,

  12. #12
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av Wiri Visa inlägg
    Grenröret köptes på speedparts, låg under utförsäljning, vet inte om dom har några kvar nu dok,

    Broberg, det ä lugnt, kändes lite bara lite påhoppat,
    om jag säger så här att det är ett test, blir det sämre provar jag att göra i 20mm eller 22mm.
    är mer roligt att testa sig fram än att bara köpa ett färdigt, för dom är ju lite "universal"
    så det ska bli kul å se om man äns känner någon skillnad,
    Jag kör med ARB25mm bak på min 9-3 man märker skillnad de kan jag lova
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Rekommenderar 22mm ARB bak på ng900 och og9-3 med hårda eftermarknadsfjädrar (typ H&R eller Eibach sänksatser). 25mm på sänkta cabbar.
    Att tillverka den i verktygsstål är en dålig idé. Det är en torsionsfjäder vi snackar om, precis som Broberg har påpekat. Den ska tillverkas i fjäderstål.

    Styvare ARB gör bilen mer överstyrd. Är den för styv så kommer inte bakvagnen få något grepp vid kurvtagning. Man kan alltså inte anta att större är bättre. Lagom är bäst.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-02-27 klockan 14:00.

  14. #14
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Rekommenderar 22mm ARB bak på ng900 och og9-3 med hårda eftermarknadsfjädrar (typ H&R eller Eibach sänksatser). 25mm på sänkta cabbar.
    Att tillverka den i verktygsstål är en dålig idé. Det är en torsionsfjäder vi snackar om, precis som Broberg har påpekat. Den ska tillverkas i fjäderstål.

    Styvare ARB gör bilen mer överstyrd. Är den för styv så kommer inte bakvagnen få något grepp vid kurvtagning. Man kan alltså inte anta att större är bättre. Lagom är bäst.
    Jag har inte märkt att bilen överstyr vid kurvor med 25mm.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Kan bara säga efter ett par månader av körning så kan jag inte påstå att bilen är överstyrd, däremot jävlig balanserad, jag tycker jag kan göra vad jag vill med bilen i kurvor, om man så bromsar in i kurvan eller gasar i den, upplever ingen tendens på översyring iaf,
    så kanske va en lyckoträff med materialvalet men hata på ni men tycker bilen beter sig riktig bra efter uppdateringen.

    Sitter dok sällan vid datorn så är lite dåligt på att besöka denna sida samt lägga upp bilder,

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    IMG_8068.jpgIMG_8159.jpgIMG_8161.jpg

    Bild på bilen efter Dipp å nya fälgarna, samt nytvättade vevstakar å svarvade å tvättade B204 kolvar

Liknande ämnen

  1. Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"
    Av 5tefan i forum Projekt
    Svar: 183
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 15:10
  2. My double din - 2 din SAAB 9000 project
    Av smap i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 18:20
  3. Saab 900 T16 -project
    Av Turbo16 i forum International SAAB related talk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 12:41
  4. project "RED ALERT" started 9-5 Aero more than 400
    Av i forum International SAAB related talk
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •