Mest för att snabbt komma ned till E75-E85 och slippa bekymmer
/Fred
Mest för att snabbt komma ned till E75-E85 och slippa bekymmer
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Ursprungligen postat av Fral
Ahh ok. Har motorvärmaren i nu och kommer nog köra upp det sista i morgon iaf.
Tänkte i de banorna att om jag kör upp det mesta och sen testar annan mack när jag istort sett endast har Etanol från dem är det lättare att dra en slutsats om det gör skillnad på mack än om jag blandar i 95bf.
Hej !
Jag TRODDE faktiskt att bl.a JET hade lärt sig procenträkning vid detta laget??
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hur mycket fel kan de ha räknat för att denna symptom skall ha uppkommit? 1, 2 eller fler procentenheter?Ursprungligen postat av DrBoost
(Jo, jag luskar nog efter hur stor/liten marginal som finns från 85% etanol och varför den i så fall inte är större än så.)
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Det jag kan tycka är att det är konstigt att det inte kommit ut i media om de fifflar och fular.Ursprungligen postat av LM
Jag menar det lär ju finnas en hel del som borde ha samma problem isf. Man kan ju inte vara den enda som tankar Jet....
Nån som läst om detta på andra ställen? Är det bara Jet som har taskig etanol eller även andra ställen?
Hej !
Jag G-I-S-S-A-R på att nå't i stil med E90-E94.
Felblandning har förekommit hos andra leverantörer, så vitt jag vet så har de varit seriösa nog att ha internutbildning i procenträkning...
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Kör själv med JET E85 i min och märker ingen skillnad på förbrukning eller svårigheterna vid start vilket bolag jag än kör på. Ligger på ca 1.08 till 1.33 landsväg beroende på hastighet.
Bilen har stannat ett par gånger efter start men det har varit runt 10 +
Kör visserligen på eftermarknads program och inte original biopower.
Mvh Håkan
http://www.garaget.org/daree Aero 2,8T XWD
Kan inte påstå att jag har några bekymmer med kallstarter och E85. Startmotorn får snyrra nått varv till innan motorn puttrar igång men inget mer allvarligt än så. Tomgången är aningen hög första ~20 sekunderna när den startas under 10+ grader.
Kör då med nordics biopowerprogram i min 9-5 aero -01.
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Jet vid Grafiten här i Thn brukar allt adaptera in sig runt 84-85% så här verkar dom ha koll på mattematiken.
Att tomgången blir 1700rpm är helt enligt mjukvaran...
Man lär så länge man lever.
Hej, min bil står oftast i varmgarage men de gånger jag startat den i kyla, säg runt 0-5*C har den startat lätt med något högre tomgång givetvis. Det jag märkt är dock att den rycker lite vid motorbroms de första 30sek ungefär för att sedan bli som vanligt, någon som märkt detta? Kan bero på?
Kan E85 andelen avläsas med T2 ?Ursprungligen postat av Hedis
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Ja, det skall enligt WIS göras om man nollställer styrboxen så man kan lägga in värdet igen när strömmen kopplas på.Ursprungligen postat av Urban 1041
Görs inte det så kommer bilen vara lite svårstartad.
///Mackanized
Tillbaka
Yes. Enligt uppgift är mätområdet max 85%. Alltså ser man inte om det är 90%+ När jag kollat med T2 brukar det vara kring 80%Ursprungligen postat av Urban 1041
Det går även att tvinga T7 till ett E85 värde vid tex boxbyte (som Mackan skriver)
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Nu har jag kört ca 15 mil med en tank etanol från shell. Har mest stått med motorvärmaren i när jag ska iväg och det har väl även varit lite varmare än tidigare så jag har inte haft tillfälle att verkligen testa om den blir mer lättstartad.
Dock har förbrukningen sjunkit från ca 14.6 till 13.0 så det luktar faktist som om för hög etanolhalt hos Jet skulle kunna vara orsaken....
Hej,
När det gäller BioPower, tänk på hur/när bränsleadaptionen sker. Att t ex köra ryckigt (t ex stadstrafik) eller ännu värre stänga av kort efter tankning gör att etanoladaptionen kan bli rätt off.
Bästa är att köra lugnt på landsväg minuterna efter tankning, då blir adaptionen optimal.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ska man alltså behöva tänka på hur man använder sin bio power
efter tankning för att bilen ska fungera normalt?
Ännu ett trevligt bevis för att jag valde rätt bränsle(disel)
/Magnus
Hej !
Well, beror på...
Du behöver köra i några minuter i vart fall, detta OM du bytt bränsle. Annars kan det kvitta, etanoladaptionen ramlar igeom ändå! Inga probs.
Värsta scenario: bilen körd på ren bensin, du tankar E85 o kör därefter i 10 s, tar in på motell. Under natten är det -5 C, blir ingen start påföljande morgon...
Så, jag tror att beviset inte håller för en granskning!
Ursprungligen postat av Magnus 99?
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Imorse efter en natt med minusgrader så startade den hur lätt som helst utan värmare. Verkar onekligen som om det var jet-etanolen som var orsaken...
Kan säkert vara så. Jag har själv märkt att min går bättre på Jet's etanol än den går på preems etanol.Ursprungligen postat av MangeH
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Här är det så att Jet-Etanolen verkar vara orsaken till att den inte gick så bra....Ursprungligen postat av Manick